Station Kruiningen-Yerseke: waarom geen OV-fietsen op dit Intercity Station ver van het Dorp? | NS Community
beantwoord

Station Kruiningen-Yerseke: waarom geen OV-fietsen op dit Intercity Station ver van het Dorp?

  • 7 May 2023
  • 20 reacties
  • 292 Bekeken

Op station Kruiningen-Yerseke zijn helaas geen OV-fietsen geplaatst. Dit station is belangrijk; onder andere de Intercity Amsterdam CS - Rotterdam -Vlissingen stopt hier. Het station is ver buiten het dorp gelegen; te ver om te lopen. Wij konden alleen een belbus bestellen, maar alleen ruim van te voren. Inwoners van Kruiningen gebruiken hun eigen fietsen om op het station te komen, of laten zich halen- of brengen.

Dit kan toch beter?

icon

Beste antwoord door Tomas NS 7 May 2023, 12:47

Bekijk origineel

20 reacties

Hoi dotch en welkom bij de NS Community.

Ik durf helaas geen antwoord te geven op de vraag waarom er op station Kruiningen-Yerseke geen OV-fietsen te huur zijn. Het station ligt inderdaad niet om de hoek van zowel Kruiningen als Yerseke, dus je zou zeggen dat dit hier een welkome aanvulling is. Ik heb je verbeterpunt daarom intern doorgezet naar de afdeling OV-fiets zodat zij bekend zijn met je wens.

Reputatie 7
Badge +3

Dat lijkt me een terecht punt. Ik zie OV-fietsen op de meest idiote plekken in het land en dan niet op het IC-station Kruiningen-Yerseke. Een gemiste kans.

Reputatie 7
Badge +1

Helaas deel ik uw mening niet. In de eerste plaats is Kruininge-Yerseke geen Intercity station. Er stopt weliswaar één intercity, maar dat is de trein die vanaf Roosendaal als stoptrein verder rijdt. De reguliere intercity stopt juist niet in Kruiningen-Yerseke. Ik denk dat NS de OV-fietsen zo gunstig mogelijk wil inzetten en er zijn denk ik gewoon te weinig inwoners (4750 bron google) om hier een OV-fiets gelegenheid neer te zetten. 

 

Als voorbeeld Sassenheim (15.000) en Nieuw Vennep (31.000) hebben ook geen OV-fiets en ook daar ligt de dorpskern vrij ver van het station af.   

Reputatie 7
Badge +1

Hoi dotch en welkom bij de NS Community.

Ik durf helaas geen antwoord te geven op de vraag waarom er op station Kruiningen-Yerseke geen OV-fietsen te huur zijn. Het station ligt inderdaad niet om de hoek van zowel Kruiningen als Yerseke, dus je zou zeggen dat dit hier een welkome aanvulling is. Ik heb je verbeterpunt daarom intern doorgezet naar de afdeling OV-fiets zodat zij bekend zijn met je wens.

 

Wil je dan ook Sassenheim en Nieuw Vennep aanmelden?

Reputatie 5

Inwoners van Kruiningen gebruiken hun eigen fietsen om op het station te komen, of laten zich halen- of brengen.

Je geeft zelf al de reden aan.

Hoi dotch en welkom bij de NS Community.

Ik durf helaas geen antwoord te geven op de vraag waarom er op station Kruiningen-Yerseke geen OV-fietsen te huur zijn. Het station ligt inderdaad niet om de hoek van zowel Kruiningen als Yerseke, dus je zou zeggen dat dit hier een welkome aanvulling is. Ik heb je verbeterpunt daarom intern doorgezet naar de afdeling OV-fiets zodat zij bekend zijn met je wens.

 

Wil je dan ook Sassenheim en Nieuw Vennep aanmelden?

Uiteraard. Ik heb je verzoek(en) doorgezet.

Bedankt voor de reacties, maar het aantal inwoners van een afgelegen dorp zou niet doorslaggevend moeten zijn. Het gaat om de OV-reizigers/bezoekers. Bewoners hebben inderdaad eigen vervoer, dat is altijd zo geweest. Maar wij bezoeken Kruiningen regelmatig en hebben geen auto. Wij wonen in de Randstad en omdat er bij ons heel veel goed openbaar vervoer is, heeft minder dan 40% van de bewoners hier een auto.

 

Inwoners van Kruiningen gebruiken hun eigen fietsen om op het station te komen, of laten zich halen- of brengen.

Je geeft zelf al de reden aan.

 

 

 

Reputatie 7
Badge

Er zal daar waarschijnlijk weinig vraag zijn naar OV fietsen. 

Reputatie 7
Badge +1

Bedankt voor de reacties, maar het aantal inwoners van een afgelegen dorp zou niet doorslaggevend moeten zijn. Het gaat om de OV-reizigers/bezoekers. Bewoners hebben inderdaad eigen vervoer, dat is altijd zo geweest. Maar wij bezoeken Kruiningen regelmatig en hebben geen auto. Wij wonen in de Randstad en omdat er bij ons heel veel goed openbaar vervoer is, heeft minder dan 40% van de bewoners hier een auto.

 

Inwoners van Kruiningen gebruiken hun eigen fietsen om op het station te komen, of laten zich halen- of brengen.

Je geeft zelf al de reden aan.

 

 

 

En omdat jullie geen auto hebben moet NS daar dan maar voorzieningen voor gaan regelen?? Ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje krom geredeneerd. Indien u regelmatig naar Kruiningen-Yerseke gaat zou u ook kunnen overwegen om daar een 2e fiets te stallen met een goed slot.  

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie OV-fietsen op plekken waar heel weinig vraag is. Zoals bij bushalte Rijnsweerd-Noord in Utrecht.

Dan lijken OV-fietsen in Kruiningen-Yerseke in een grotere behoefte te voorzien. Zeker gezien de zeer matige bereikbaarheid van zowel Kruiningen als Yerseke vanaf het station.

 

De vraag is hoeveel niet-inwoners naar de kleine Zeeuwse stationnetjes reizen. Waarschijnlijk vooral wat mensen die op bezoek gaan bij familie of vrienden en dan meestal ook gehaald/gebracht worden. Toeristen zullen er nauwelijks zijn. De markt voor de OV-fiets zal daardoor ook klein zijn

Anderzijds gaat overal in het land de opheffing van het busvervoer in de avond en het weekend in een zeer hoog tempo. En daarvoor zou uitbreiding van de OV-fiets wellicht een goed alternatief kunnen bieden.

 

 

 

 

En omdat jullie geen auto hebben moet NS daar dan maar voorzieningen voor gaan regelen?? Ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje krom geredeneerd. Indien u regelmatig naar Kruiningen-Yerseke gaat zou u ook kunnen overwegen om daar een 2e fiets te stallen met een goed slot.  

Het is natuurlijk ook in het belang van NS dat mensen voor- en natransport naar/van het station hebben omdat ze anders wegblijven. Zeker nu het busvervoer buiten de kantooruren overal minimaal wordt 

Dan lijken OV-fietsen in Kruiningen-Yerseke in een grotere behoefte te voorzien. Zeker gezien de zeer matige bereikbaarheid van zowel Kruiningen als Yerseke vanaf het station.

De kleine Zeeuwse stations hebben geen van alle OV-fietsen. Dat kan ook te maken met het beheer omdat afgelegen lokaties met maar een paar fietsen duur zijn als je daar regelmatig met een autootje met chauffeur naar toe moet gaan om ze op te halen, te plaatsen of te repareren. 

Reputatie 7
Badge +2

Dan lijken OV-fietsen in Kruiningen-Yerseke in een grotere behoefte te voorzien. Zeker gezien de zeer matige bereikbaarheid van zowel Kruiningen als Yerseke vanaf het station.

De kleine Zeeuwse stations hebben geen van alle OV-fietsen. Dat kan ook te maken met het beheer omdat afgelegen lokaties met maar een paar fietsen duur zijn als je daar regelmatig met een autootje met chauffeur naar toe moet gaan om ze op te ophalen, te plaatsen of te repareren. 

Plaatsen en repareren doet NS op selfservice locaties zo zelden, dat kan nooit veel kosten 😉

En dat autotje rijdt toch al over de A58 om fietsen naar Goes, Middelburg en Vlissingen te brengen.

Ik zie niet alleen Ov-fietsen op rare, obscure plaatsen, maar ook (elektrische) fietsen van commerciële aanbieders, dat je denkt: wat doen die hier? Dus kennelijk is het best rendabel te krijgen. Dat Ov-fietssysteem bestaat al en is gigantisch groot geworden. Dat is een schaalvoordeel. De kale NS-fietsen kosten niet zoveel (behalve het slot misschien), dus volgens mij hoeft het helemaal niet zoveel te kosten om het verspreidingsgebied wat groter te maken en ook fietsen te plaatsen op wat afgelegen stations.

 

Ik zie OV-fietsen op plekken waar heel weinig vraag is. Zoals bij bushalte Rijnsweerd-Noord in Utrecht.

Dan lijken OV-fietsen in Kruiningen-Yerseke in een grotere behoefte te voorzien. Zeker gezien de zeer matige bereikbaarheid van zowel Kruiningen als Yerseke vanaf het station.

 

 

Reputatie 6

De logica ontbreekt bij mij waarom op het ene station wel OV-fietsen te huur zijn en op het andere niet. Vorige week kwam ik langs station Beesd. Toch wel een heel rustig station. Ook daar zijn op het station OV-fietsen te huur. 

Reputatie 6

De vraag is hoeveel niet-inwoners naar de kleine Zeeuwse stationnetjes reizen. Waarschijnlijk vooral wat mensen die op bezoek gaan bij familie of vrienden en dan meestal ook gehaald/gebracht worden. Toeristen zullen er nauwelijks zijn. De markt voor de OV-fiets zal daardoor ook klein zijn

Anderzijds gaat overal in het land de opheffing van het busvervoer in de avond en het weekend in een zeer hoog tempo. En daarvoor zou uitbreiding van de OV-fiets wellicht een goed alternatief kunnen bieden.

In de zomermaanden kom je OV-fietsen tegen in Domburg en Westkapelle. Toch best een stukje fietsen vanaf Middelburg en Vlissingen. Maar wat wil je als het busvervoer zo beroerd is, zeker op zondag en in de avonduren. In Middelburg grijp je in de zomermaanden vaak mis als het mooi weer is.

Reputatie 7

De vraag is hoeveel niet-inwoners naar de kleine Zeeuwse stationnetjes reizen. Waarschijnlijk vooral wat mensen die op bezoek gaan bij familie of vrienden en dan meestal ook gehaald/gebracht worden. Toeristen zullen er nauwelijks zijn. De markt voor de OV-fiets zal daardoor ook klein zijn

Anderzijds gaat overal in het land de opheffing van het busvervoer in de avond en het weekend in een zeer hoog tempo. En daarvoor zou uitbreiding van de OV-fiets wellicht een goed alternatief kunnen bieden.

In de zomermaanden kom je OV-fietsen tegen in Domburg en Westkapelle. Toch best een stukje fietsen vanaf Middelburg en Vlissingen. Maar wat wil je als het busvervoer zo beroerd is, zeker op zondag en in de avonduren. In Middelburg grijp je in de zomermaanden vaak mis als het mooi weer is.

Ik neem weleens mijn eigen fiets mee naar Middelburg in de trein om dan zomers op Walcheren te fietsen. Langere tijd op een ov-fiets fietsen lukt me niet - erg oncomfortabel. Ik zie trouwens zomers ook regelmatig ov-fietsen in Veere, Domburg en bij Oostkapelle strandovergang staan.

Badge +3

Het busstation in (hartje) Zeist heeft ook 24 fietsen, maar als je kijkt naar het verloop van beschikbaarheid is er totaal geen animo voor, komt zelden onder de 20. Oke, op Koningsdag waren er een paar uur lang nog maar 16. Daar zou je een stuk of vier Zeeuwse stations mee kunnen voorzien 😂

Reputatie 7
Badge +2

Ik zie OV-fietsen op plekken waar heel weinig vraag is. Zoals bij bushalte Rijnsweerd-Noord in Utrecht.

Weinig vraag? Voor de plek waar die fietsbox staat, nog best een eindje lopen van de halte, worden de OV-fietsen hier massaal gebruikt.

Ook op het hier eerder genoemde station Beesd worden de OV-fietsen goed gebruikt. Van de locaties in Utrecht zijn er overigens wel twee die echt matig worden gebruikt: P+R Westraven en P+R Science Park. Bij laatstgenoemde niet zo'n wonder. Die heeft tijden als zelfservice-locatie in de NS-app gestaan terwijl je kon zoeken tot je een ons weegt naar een sleutelkluis.

Tegenwoordig hebben ze dat wel, nadat ik er maanden terug over klaagde, aangepast in dat je de sleutel op de 1e etage bij de beheerder moet halen.

Reageer