beantwoord

Station Rosmalen: Kluissysteem gelockt / in storing, OV-fietsen in Den Bosch Oost niet te vinden

  • 7 May 2023
  • 1 reactie
  • 98 Bekeken

Vorige week moest ik iemand in Rosmalen bezoeken. Omdat Arriva bus 90 helaas 's-avonds en in het weekend niet meer rijdt, zijn de OV-fietsen daar onmisbaar. Er zijn in Rosmalen fietskluizen met 6 NS fietsen (veel te weinig) . Er had volgens de app één fiets beschikbaar moeten zijn. Het systeem gaf echter een foutmelding aan: kluis 13 was niet gesloten. De lege kluis was inderdaad niet gesloten, maar het slot was wel gelockt (naar beneden). Dit was niet op te lossen. Daarom heb ik de klantenservice gebeld, maar dit was op afstand niet op te lossen. Tevens zag de klantenservicemedewerker dat dit de dag ervoor ook al gemeld was. Een niet-NS-personeelslid op het station had ook al meerdere meldingen van gestrande reizigers gehad. 3 taxibedrijven wilden of konden mij niet ophalen. Daarom besloot ik naar Den Bosch Oost terug te reizen. Daar hadden volgens de app 2 fietsen beschikbaar moeten zijn, maar de 3 NS-fietsen die ik in- of nabij de tijdelijke fietsenstalling aantrof, waren niet van het slot te krijgen en waren waarschijnlijk nog in de verhuurstatus. Uiteindelijk ben ik terug gegaan naar Den Bosch Centraal en heb daar een NS-fiets gehuurd. Dit is niet ideaal, want nogal ver van mijn bestemming. Uiteindelijk ben ik met 1,5 uur vertraging aangekomen.

Op dit moment geeft de app aan dat er één fiets beschikbaar is in Rosmalen, net als vorige week. Is het probleem opgelost, of is het systeem nog steeds buiten dienst?

Waarom geeft de app aan dat er één fiets beschikbaar is, terwijl het bij de NS-klantenservice bekend is, dat het systeem gelockt is en helemaal niet gebruikt kan worden? Reizigers reizen nu voor niets naar Rosmalen.

Hoe komt het dat de app aangeeft dat er 2 fietsen in Den Bosch Oost beschikbaar zijn, terwijl deze in de tijdelijke fietsenstalling niet te vinden zijn?

Al met al een teleurstellende ervaring, die mij tijd- en geld heeft gekost.

icon

Beste antwoord door Tomas NS 7 May 2023, 13:01

Bekijk origineel

1 reactie

Hoi dotch,

Dat is een behoorlijke domper, dat ben ik beslist met je eens.

Het aantal beschikbare fietsen wordt bepaald door wat er in ons systeem staat aan fietsen die ‘te verhuren’ zijn. Dus los van het feit of het systeem plat ligt, en dus geen fietsen die al verhuurd zijn, in reparatie, of nog minder prettig: gestolen.

Wat ik in Rosmalen zie is dat de terminal voor de OV-fietsen de actuele beschikbaarheid niet wil opladen en dat de data onbetrouwbaar is. Dat kan kloppen als de terminal buiten gebruik is, maar tegelijkertijd is dat ook bijzonder, want er is krap een halfuur geleden nog een fiets teruggebracht die gisteren is gehuurd. Ik zal er voor de zekerheid een storingsmelding van maken zodat iemand hier naar kan kijken. In ieder geval mijn excuses dat je hier misgreep.

 

Wat betreft station 's-Hertogenbosch Oost kan ik de beschikbaarheid alleen live terugzien, dus ik moet het antwoord helaas schuldig blijven. Op dit specifieke moment zouden er 8 fietsen beschikbaar moeten zijn.

 

Reageer