beantwoord

Station Rosmalen: te weinig OV-fietsen: slechts 6 fietsen in kluizen

  • 7 May 2023
  • 7 reacties
  • 153 Bekeken

Omdat Arriva buslijn 90 's-avonds en in het weekend is opgeheven, zijn wij in Rosmalen afhankelijk van de OV-fiets. Aanvankelijk vonden wij dit een goed alternatief voor de bus. Wij komen vaak met 1 tot 3 personen aan in Rosmalen. Helaas kwamen wij er al snel achter dat er na de zomervakantie in het weekend bijna nooit voldoende fietsen beschikbaar zijn. Ze worden gebruikt door reizigers die naar sportterreinen en verpleegtehuizen gaan. Mogelijk is dit doordeweeks ook het geval.

Er is wel een moderne (open) fietsenstalling. Zijn er niet wat fietsen met een electronisch slot in de buitenstalling te plaatsen? Het kluissysteem is soms in storing, zodat er helemaal geen OV-fiets kan worden gehuurd.

icon

Beste antwoord door Tomas NS 7 May 2023, 13:02

Bekijk origineel

7 reacties

Hoi dotch,

Ik geef je wens door aan de afdeling OV-fiets. Sowieso gaat OV-fiets op termijn op de schop en zullen er op steeds meer stations fietsen te huur zijn met een elektronisch slot, hetgeen meer capaciteit oplevert dan de OV-fietskluizen.

Rosmalen is een station met al jaren een bedenkelijke vandalisme-reputatie dus fietsen buiten zetten is misschien toch een wat minder idee. Liever meer fietsen in kluizen.

Ik weet niet of fietsen vanaf station Den Bosch gezien de afstand wellicht een alternatief is want Rosmalen is ook een wat onhandig station geworden nu.daar in het weekend nauwelijks nog treinen stoppen.

Ja, de oude fietsenstalling is daar ooit vervangen door een wat modernere versie. Helaas heeft men niet gekozen voor het model als bijvoorbeeld in Zaltbommel, waar je alleen met (OV-)pasjes naar binnen kunt. Terwijl het dorp door heel veel nieuwbouw inmiddels meer inwoners heeft dan Zaltbommel. Het hele station uit 1981 komt wat ouderwetsig over. Helaas staat openbaar vervoer kennelijk laag op de prioriteitenlijst voor Rosmalen. Bus 90 ("mijn bus”) rijdt 's-avonds en in het weekend niet meer, terwijl er weer behoorlijk wat reizigers inzitten ná Corona.

Reputatie 7
Badge +2

Hoi dotch,

Ik geef je wens door aan de afdeling OV-fiets. Sowieso gaat OV-fiets op termijn op de schop en zullen er op steeds meer stations fietsen te huur zijn met een elektronisch slot, hetgeen meer capaciteit oplevert dan de OV-fietskluizen.

Dat zal de beschikbaarheid ook niet echt verbeteren, met al die fietsen zonder hindernis toegankelijk voor vandalen. Mits de elektronische sloten überhaupt werken dan.

Terwijl het dorp door heel veel nieuwbouw inmiddels meer inwoners heeft dan Zaltbommel.

Dat is op zich waar maar het station in Rosmalen ligt vrijwel precies in het midden van het dorp waardoor je vanaf het station in 15 tot max 20 min vrijwel overal naar toe kunt lopen. Alleen naar de Groote Wielen is het veel verder maar dan ga je sowieso eerder met de stadsbus vanaf Den Bosch. Dat is heel anders dan in Zaltbommel waar het station buiten het dorp ligt en de afstanden daardoor groter zijn.

 

Het hele station uit 1981 komt wat ouderwetsig over.

Er is mijns inziens niks mis met het station (ik maak er zelf veel gebruik van) maar door de grote inkrimping van de treindiensten wordt het station langzamerhand steeds minder relevant omdat de inwoners switchen naar bus, fiets of auto. ProRail zal ook niet te veel willen investeren in een station dat een groot deel van de tijd nog maar om het uur bediend worden.

 

Helaas staat openbaar vervoer kennelijk laag op de prioriteitenlijst voor Rosmalen. Bus 90 ("mijn bus”) rijdt 's-avonds en in het weekend niet meer, terwijl er weer behoorlijk wat reizigers inzitten ná Corona.

Rosmalen heeft vier keer uur een bus (3 en 4) naar Den Bosch en dat zeven dag per week van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Dat kunnen weinig andere dorpen zeggen.

De bezetting van lijn 90 was al jaren gemiddeld twee reizigers per rit op zondag. De subsidie bedroeg op zondag tientallen euro's per reiziger en dat wilde de Provincie niet meer betalen.

Ja, bus 3 en 4 zijn op zich prima, maar die komen niet in de buurt van de verpleegtehuizen, zorgboerderijen, crematorium, Autotron / tennistornooi en Maliskamp. De gedeeltelijke opheffing van bus 90 is ook niet fijn voor de inwoners van Nuland en Geffen.

Helaas kijken politici en directies van Ov-bedrijven teveel naar het aantal verkochte kaartjes. OV is veel meer dan het aantal verkochte kaartjes. Het is een bedrijfstak waar veel mensen werk in vinden en het heeft ook alles te maken met bereikbaarheid, energietransitie, vergrijzing, hoge autokosten en dergelijke.

 

Terwijl het dorp door heel veel nieuwbouw inmiddels meer inwoners heeft dan Zaltbommel.

Dat is op zich waar maar het station in Rosmalen ligt vrijwel precies in het midden van het dorp waardoor je vanaf het station in 15 tot max 20 min vrijwel overal naar toe kunt lopen. Alleen naar de Groote Wielen is het veel verder maar dan ga je sowieso eerder met de stadsbus vanaf Den Bosch. Dat is heel anders dan in Zaltbommel waar het station buiten het dorp ligt en de afstanden daardoor groter zijn.

 

@dotch

Het crematorium is prima te lopen vanaf het station (heb ik vaag genoeg gedaan) en naar Maliskamp kun je ook best lopen vanaf de bushalte Oude Baan (lijn 3).

Het zijn vooral enkele bestemmingen langs de oude rijksweg die ver buiten het dorp liggen (Autotron, Binckhorst) waar je in het weekend niet met de bus kunt komen.

Nuland en Geffen zijn altijd een probleem geweest omdat lijn 90 daar ver buiten het dorp langs rijdt. Mensen in Geffen gaan bijna allemaal met de trein vanaf Oss West, dat is dichterbij. Vanaf Nuland fietsen veel mensen naar station Rosmalen. Dat verklaart ook deels waarom lijn 90 zo marginaal is.

En ja ik kan begrijpen dat de Provincie geen tientallen euro's per reiziger blijft bijpassen, dat is naar de belastingbetaler niet te verantwoorden. Die laatste reiziger moet dan maar de regiotaxi nemen.

Reageer