beantwoord

Twee maal rekening voor huur OV-fiets

  • 23 April 2023
  • 8 reacties
  • 199 Bekeken

Tot mijn verrassing ontving ik zojuist een rekening voor de huur van twee OV-fietsen bij station Naarden.  De rekening was geen verrassing, maar de hoogte wel. Er zijn twee aparte fietsen genoteerd, terwijl je op een OV-kaart maximaal twee fietsen per keer kunt huren. 
 

ik vond de uitleg over hoe je een fiets kunt huren Op de NS-site niet heel duidelijk. Blijkbaar had ik mijn reisgenoot de stalling mee in moeten nemen en daar tegelijkertijd twee fietsen moeten ontkoppelen. Mijn reisgenoot is nu keurig buiten blijven wachten (want geen abonnement) terwijl ik zijn fiets heb ontkoppeld en naar buiten heb gebracht om vervolgens voor mijzelf een fiets te halen. En dus wordt dat blijkbaar gezien als twee losse verhuren ipv één huur met twee fietsen.

Het zou handig zijn als dit op de pagina bij de uitleg over huur van fietsen wat duidelijker kan worden aangegeven. Ik denk namelijk niet dat ik de enige ben die dit verkeerd begrijpt…

 

Leontien
 

 

icon

Beste antwoord door Tomas NS 23 April 2023, 11:18

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Als je 2 fietsen huurt, betaal je ook voor 2 fietsen. Wat begrijp je daar niet van? Het maakt niet uit of de reisgenoot wel of niet zelf de fiets pakt, je betaalt per fiets.

 

Waarom nu gelijk weer zo’n aanmatigend toontje: ‘Wat begrijp je daar niet van?’? Alsof ik gek ben…

Citaat van NS-site: 

Huur een OV-fiets op het station voor maar € 4,45 per dag per fiets. Je vindt ze via "In de buurt" in de NS-app.

En wist je dat je met één (gratis) abonnement 2 fietsen kunt huren? 

Ik begrijp uit die laatste zin dat je per abonnement twee fietsen kunt huren voor de prijs van één. Dussss…☺️

Maar misschien dat iemand van de NS zelf licht in de duisternis kan brengen…

Hoi Leont1en en welkom bij onze Community.

Ik ben bang dat MoDe hierin wel gelijk heeft. De zin ‘En wist je dat je met één (gratis) abonnement 2 fietsen kunt huren?’ slaat op het feit dat je met één actief OV-fietsabonnement tot twee losse huurtransacties kunt opstarten (in plaats van dat één abonnementhouder bij wijze van spreken de hele stalling kan ‘leeghuren’), maar deze worden wel elk gezien als een eigen huurtransactie. Mijns inziens wordt dat nog verduidelijkt door de zin erboven (‘voor maar € 4,45 per dag per fiets.’).

In deze situatie had het dus niet uitgemaakt of je tegelijkertijd twee fietsen mee naar buiten had genomen of dat je ze één voor één had gehuurd.

Reputatie 7
Badge +3

Waarom nu gelijk weer zo’n aanmatigend toontje: ‘Wat begrijp je daar niet van?’? Alsof ik gek ben…

Citaat van NS-site: 

Huur een OV-fiets op het station voor maar € 4,45 per dag per fiets. Je vindt ze via "In de buurt" in de NS-app.

En wist je dat je met één (gratis) abonnement 2 fietsen kunt huren? 

Ik begrijp uit die laatste zin dat je per abonnement twee fietsen kunt huren voor de prijs van één. Dussss…☺️

Maar misschien dat iemand van de NS zelf licht in de duisternis kan brengen…

Per dag per fiets… je huurt 2 fietsen.

In de laatste zin staat nergens dat het 2 halen 1 betalen is.

Overigens was mijn vraag wat je er niet van begrijpt niet aanmatigend bedoeld, maar een vraag om verduidelijking.

Reputatie 7
Badge +3

Toch raad ik aan om de formulering aan te passen wanneer die overduidelijk verkeerd begrepen wordt. Dat ‘gratis’ is overbodige onzin. Iedere registratie om een OV-fiets te kunnen huren is gratis. Alleen moet je soms een cent overmaken ter verificatie. Bij NS Flex is de registratie voor het huren van één of twee OV-fietsen inbegrepen. Net als het kunnen gebruiken van Stallen op Rekening.
 

Het is bij de OV-fiets al misgegaan door het te hebben over ‘abonnement’. In feite is het helemaal geen abonnement, het is een huurdersregistratie. Hoe vaak hebben al niet de vraag voorbij zien komen of je met de OV-studentenkaart gratis een OV-fiets kunt huren? Blijkbaar is totaal niet duidelijk wat met ‘abonnement’ bedoeld wordt.

Een bedrijf als NS moet duidelijke taal gebruiken en ophouden met allerlei verwarrende marketingprietpraat.

Wanneer je een abonnement op een dienst hebt kun je daar normaal gesproken gebruik van maken zonder bijkomende kosten. Traditioneel met uitzondering van het telefoonabonnement waarbij je een abonnement hebt op de aansluiting met bijkomende gesprekskosten.

Waarom nu gelijk weer zo’n aanmatigend toontje: ‘Wat begrijp je daar niet van?’? Alsof ik gek ben…

Citaat van NS-site: 

Huur een OV-fiets op het station voor maar € 4,45 per dag per fiets. Je vindt ze via "In de buurt" in de NS-app.

En wist je dat je met één (gratis) abonnement 2 fietsen kunt huren? 

Ik begrijp uit die laatste zin dat je per abonnement twee fietsen kunt huren voor de prijs van één. Dussss…☺️

Maar misschien dat iemand van de NS zelf licht in de duisternis kan brengen…

Per dag per fiets… je huurt 2 fietsen.

In de laatste zin staat nergens dat het 2 halen 1 betalen is.

Overigens was mijn vraag wat je er niet van begrijpt niet aanmatigend bedoeld, maar een vraag om verduidelijking.

Ah, oke. Excuses dan voor de verkeerde conclusie. En je had gelijk dus 😉

Hoi Leont1en en welkom bij onze Community.

Ik ben bang dat MoDe hierin wel gelijk heeft. De zin ‘En wist je dat je met één (gratis) abonnement 2 fietsen kunt huren?’ slaat op het feit dat je met één actief OV-fietsabonnement tot twee losse huurtransacties kunt opstarten (in plaats van dat één abonnementhouder bij wijze van spreken de hele stalling kan ‘leeghuren’), maar deze worden wel elk gezien als een eigen huurtransactie. Mijns inziens wordt dat nog verduidelijkt door de zin erboven (‘voor maar € 4,45 per dag per fiets.’).

In deze situatie had het dus niet uitgemaakt of je tegelijkertijd twee fietsen mee naar buiten had genomen of dat je ze één voor één had gehuurd.

Dank voor de reactie. Ik vind het toch onduidelijk ondanks de zin die erboven staat. Misschien dat het woordje ‘maximaal’ tussen abonnement en 2 fietsen geplaatst kan worden. Dat verduidelijkt het wel al meer.

Badge +3

Het staat er inderdaad wat onhandig, maar ongeacht het soort stalling (zelfservice, bemenst of een fietskluis) zul je voor het huren van twee fietsen ook twee keer je kaart moeten aanbieden. In één keer twee fietsen meenemen lukt niet.

In Naarden-Bussum (met nieuwe sloten) had je inderdaad je medereiziger gewoon mee naar binnen kunnen nemen (of naar binnen laten met je ov-chipkaart en daarna zelf naar binnen gaan) en dan twee fietsen kunnen ontgrendelen met je ov-chipkaart.

Reageer