Skip to main content

uitchecken Ov-fiets

• May 10, 2025
  • 11 reacties
  • 126 Bekeken

Vandaag heb ik mijn OV-fiets teruggebracht naar station Lelylaan, maar ik ben niet helemaal zeker of het is gelukt om de fiets goed af te sluiten en uit te checken. De fiets staat nu in de stalling, maar ik twijfel of alles correct is geregistreerd.

Ik wilde u dit graag laten weten om misverstanden of extra kosten te voorkomen. Kunt u dit voor mij controleren en laten weten of er nog iets is wat ik moet doen?

Alvast hartelijk dank voor uw hulp.

11 reacties

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • May 11, 2025

Je kunt het beste telefonisch, via X, Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice. Wij kunnen dat hier bij deze reizigers-helpen-reizigerscommunity niet nakijken.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • May 11, 2025

Direct ook een tip voor de volgende keer:

Zet informatie over OV-Fiets aan in de NS app. Dan krijg je meteen informatie en meldingen over het huren en inleveren van de fiets.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • May 11, 2025

De fiets is op slot wanneer je het pedaaltje van de slot helemaal naar beneden hebt geduwd en deze ook in die positie blijft.

Alleen de OV-chipkaart voor het slot houden werkt dus niet :)

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • May 11, 2025

De fiets is op slot wanneer je het pedaaltje van de slot helemaal naar beneden hebt geduwd en deze ook in die positie blijft.

Toevoegend: het lampje knippert ook groen als de huur afgesloten is. Als je 'm alleen op slot zet maar er geen verbinding met een huurlocatie is knippert het lampje geel en loopt de huur door.

Dat werkt zelfs averechts, want dan start je een nieuwe huurperiode. Bij inleveren heb je je OV-chipkaart niet nodig (behalve om de stalling in te komen op een zelfservice locatie)

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 11, 2025

Toevoegend: het lampje knippert ook groen als de huur afgesloten is. Als je 'm alleen op slot zet maar er geen verbinding met een huurlocatie is knippert het lampje geel en loopt de huur door.

Volgens de instructies op ns.nl/slot knippert bij op slot zetten buiten de stalling het lampje groen, en bij inleveren in de stalling (huur afsluiten) blauw?

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • May 11, 2025

De laatste fiets die ik huurde knipperde toch echt groen in de stalling en kreeg daarna een melding in de app dat de huur gestopt was.

Blauw is alleen als je je kaart er tegen houdt bij het huren, na het open springen knippert hij dan groen.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 11, 2025

De laatste fiets die ik huurde knipperde toch echt groen in de stalling en kreeg daarna een melding in de app dat de huur gestopt was.

Blauw is alleen als je je kaart er tegen houdt bij het huren, na het open springen knippert hij dan groen.

Oke, dan mag die pagina wel aangepast worden. Een overzicht/infographic van wat een bepaalde kleur lampje betekent (zowel in de stalling als onderweg) zou ook handig zijn, zoals geel knipperen als er iets mis is (bijv. batterij bijna leeg o.i.d.)

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • May 11, 2025

Dat werkt zelfs averechts, want dan start je een nieuwe huurperiode. Bij inleveren heb je je OV-chipkaart niet nodig (behalve om de stalling in te komen op een zelfservice locatie)

Neuh, ik doe het elke keer met OV-chipkaart en dat gaat prima 🙂.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 11, 2025

Dus je houdt je ov-chipkaart in de stalling bij het slot terwijl het nog open is? Wat doet het lampje dan?

Als je op het knopje drukt en het slot dicht doet wordt de huur afgesloten, de ov-chipkaart is niet nodig.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • May 11, 2025

Dus je houdt je ov-chipkaart in de stalling bij het slot terwijl het nog open is? Wat doet het lampje dan?

Als je op het knopje drukt en het slot dicht doet wordt de huur afgesloten, de ov-chipkaart is niet nodig.

Als je je OV-chipkaart voor het slot houdt, gaat het piepen en krijg je de mogelijkheid om het slot dicht te doen. Ik weet niet zeker of het met het knopje precies zo werkt, maar volgens mij komt het op hetzelfde neer.

Ik heb mijn OV-chipkaart toch nodig om naar buiten te gaan, en helemaal naar het slot kruipen om het knopje in te drukken kost meer moeite dan gewoon even mijn OV-chipkaart ervoor te houden.

Wat het lampje precies doet, weet ik niet. De fietsenstalling op station Goes staat zo vol met fietsen dat het al een uitdaging op zich is om bij het slot te komen. Ik heb wel de notificaties aan staan in de app, dus daar kijk ik altijd even naar.

OV-chipkaart er voor houden -> OV-chipkaart terug trekken -> slot sluiten -> klaar.

Zou je de OV-Chipkaart er voor houden terwijl je het slot dicht doet, dan zou het best kunnen kloppen dat het dan mis gaat.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • May 11, 2025

Oke, dan zal je ov-kaart bij het (open) slot houden wel hetzelfde doen als op het knopje drukken, dus dat je dan het ringslot kunt sluiten (hendel naar beneden om de huur af te sluiten).