Skip to main content
beantwoord

Veel OV-fietsen in een depot

Forum|alt.badge.img+1

Ik kijk net weer even op de site van verloren en gevonden. Het valt mij op dat daar inmiddels wel heel veel OV-fietsen tussen staan. Ik heb even een kleine steekproef genomen van 3 april tot vandaag en van de 198 gevonden fietsen betreft het 20 !!! ov-fietsen. Dat is dus 10% van het totaal aantal geboden meerkleurige fietsen. Ik heb het plaatje er maar even bijgezet voor als iemand de behoefte heeft het te controleren.

Wat gebeurt hier nu mee?? Er staat dat de eigenaar de fiets kan ophalen maar doet NS dat ook? In een ander topic heb ik dat ook wel eens gevraagd maar ik krijg daar geen eenduidig antwoord op. Als je 20 fietsen per week op deze manier kwijt raakt wordt het wel een hele grote kostenpost.

https://www.verlorenofgevonden.nl/overzicht?search=damesfiets

Beste antwoord door Momo

Bij depot Haaglanden staat aangegeven dat Swap fietsen na 2 weken worden afgevoerd naar Swap, die hebben dus onderling een regeling. Bij andere depots zie ik dat niet staan. NS zou ook een dergelijke regeling kunnen sluiten met de diverse fietsdepots om zo de fietsen terug te krijgen. Nu moeten er toch al vaak overal fietsen worden opgehaald die in de openbare ruimte zijn achtergelaten, eens per maand of zo het plaatstelijke fietsdepot meenemen op die ophaalritjes moet toch niet zo veel moeite zijn. 

Bekijk origineel

Sascha NS
Moderator
  • Moderator
  • 10 april 2025

Als de fiets wordt verwijderd op last van de gemeente, gebeurt dat terwijl dat fiets wordt gehuurd. Ze zijn immers niet ingeleverd bij een OV-fiets locatie.
De huurder is op dat moment verantwoordelijk, wat betekent dat die de fiets op dient te halen bij het depot. Gebeurt dat niet, dan gaat de bekende procedure omtrent het laat/niet inleveren van de fiets van start.

Forum|alt.badge.img+1
Sascha NS schreef:

Als de fiets wordt verwijderd op last van de gemeente, gebeurt dat terwijl dat fiets wordt gehuurd. Ze zijn immers niet ingeleverd bij een OV-fiets locatie.
De huurder is op dat moment verantwoordelijk, wat betekent dat die de fiets op dient te halen bij het depot. Gebeurt dat niet, dan gaat de bekende procedure omtrent het laat/niet inleveren van de fiets van start.

En als de fiets daar dus langer dan de periode staat, wordt de fiets dan vernietigd???

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 10 april 2025
Henkpeetersen schreef:
Sascha NS schreef:

En als de fiets daar dus langer dan de periode staat, wordt de fiets dan vernietigd???

Wat denk je dat er met de fiets gebeurd als ie niet terug gebracht wordt, omdat deze gestolen is? Daar moet NS ook weer nieuwe fietsen voor halen of ie nou vernietigd wordt of niet, de fiets is 'kwijt'.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 10 april 2025

Bij depot Haaglanden staat aangegeven dat Swap fietsen na 2 weken worden afgevoerd naar Swap, die hebben dus onderling een regeling. Bij andere depots zie ik dat niet staan. NS zou ook een dergelijke regeling kunnen sluiten met de diverse fietsdepots om zo de fietsen terug te krijgen. Nu moeten er toch al vaak overal fietsen worden opgehaald die in de openbare ruimte zijn achtergelaten, eens per maand of zo het plaatstelijke fietsdepot meenemen op die ophaalritjes moet toch niet zo veel moeite zijn. 

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 10 april 2025

Het is helaas voor ons niet mogelijk om actief op zoek te gaan naar OV-fiets die in depots staan. Een tijd geleden was hier wel een topic van iemand die werkzaam was in een depot in Drenthe. Zover ik het mij kan herinneren gingen de fietsen in Hoogeveen en Emmen daarheen. Die heb ik toen in contact gebracht met iemand binnen onze organisatie waar hij eens in de zoveel tijd dit kon doorgeven zodat wij ze konden ophalen.

Forum|alt.badge.img+1
Erryt NS schreef:

Het is helaas voor ons niet mogelijk om actief op zoek te gaan naar OV-fiets die in depots staan. Een tijd geleden was hier wel een topic van iemand die werkzaam was in een depot in Drenthe. Zover ik het mij kan herinneren gingen de fietsen in Hoogeveen en Emmen daarheen. Die heb ik toen in contact gebracht met iemand binnen onze organisatie waar hij eens in de zoveel tijd dit kon doorgeven zodat wij ze konden ophalen.

20 per week maal 50 dat zijn er dus 1000 per jaar. Dat geeft dus een kapitaalvernietiging van zo'n € 400.0000 per jaar. Ik vind de suggestie van ​@Momo hierboven een stuuk beter. En waarom kunnen jullie dat niet actief?? Ik heb in 10 minuten 20 fietsen gevonden. Lijkt mij een zeer lucratieve bezigheid.

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • 10 april 2025

Die fiets in Tilburg in het screenshot is ook wel weer een opvallende: gevonden in de Stationsstraat, dat lijkt me niet een plek waar een normale klant een OV-fiets voor gaat huren. Het blauwe vak vond ik op Streetview en ligt slechts 550 meter van de fietsenstalling.

Zie wel vaker dat die achtergelaten fietsen vlakbij een station staan. Alsof bendes zo stallingen leeg stelen en ze dan later op komen halen.

Forum|alt.badge.img+1
Daniel schreef:

Die fiets in Tilburg in het screenshot is ook wel weer een opvallende: gevonden in de Stationsstraat, dat lijkt me niet een plek waar een normale klant een OV-fiets voor gaat huren. Het blauwe vak vond ik op Streetview en ligt slechts 550 meter van de fietsenstalling.

Zie wel vaker dat die achtergelaten fietsen vlakbij een station staan. Alsof bendes zo stallingen leeg stelen en ze dan later op komen halen.

Gisteren heb ik ook al een foto geplaatst van een fiets die op het stationsplein in Haarlem stond en dus ook naar het fietsdepot is gebracht. Stalling op het station aldaar is misschien 50 meter lopen.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 10 april 2025
Henkpeetersen schreef:

20 per week maal 50 dat zijn er dus 1000 per jaar. Dat geeft dus een kapitaalvernietiging van zo'n € 400.0000 per jaar.

Dit is natuurlijk weer iets te simpel gedacht. 

Je telt er nu wel 20, maar dat betekent niet dat er deze week 20 naar het depot zijn gebracht, laat staan dat er elke week 20 naar het depot worden gebracht.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 10 april 2025

Hij heeft gefilterd op fietsen die sinds tussen 3 april en 10 april zijn gevonden. Dat betekent dus in principe wél dat er deze week 20 naar het depot zijn gebracht.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 10 april 2025
mrfreeze schreef:

Hij heeft gefilterd op fietsen die sinds tussen 3 april en 10 april zijn gevonden. Dat betekent dus in principe wél dat er deze week 20 naar het depot zijn gebracht.

Betekent nogsteeds niet dat er elke week 20 naar het depot gebracht zullen worden.

Ik kan ook tellen en voor 27 maart tot 3 tel ik er maar 8 van de 229 en dat is maar 3.49% 😀.

De cijfers zijn dus nogal niets zeggend.

Forum|alt.badge.img+1
mrfreeze schreef:

Het zijn er dus nog veel meer, want ik had om het zoeken wat te vereenvoudigen veelkleurig geselecteerd maar als ik alleen de kleur blauw selecteer komen er dus nog veel extra fietsen te voorschijn. Deze 3 in Amsterdam bijvoorbeeld. Zijn dus ook alle 3 gevonden op het stationsplein maar worden dus afgevoerd naar het fietsdepot bij Sloterdijk.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 10 april 2025

Om de boel nog een beetje aan te pappen:

In 2024 werden er 5,9 miljoen ritten gemaakt met OV-fietsen, dat is gemiddeld 16.164 ritten per dag en 113.148 ritten per week

€4.65 x 113.148 = €526.138,20 per week

Goh, dan heb je de kosten al gedekt voor die 20 fietsen per week voor het gehele jaar Dit is dus slechts een schrammetje voor de portemonnee van NS.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 10 april 2025
Henkpeetersen schreef:
mrfreeze schreef:

Het zijn er dus nog veel meer, want ik had om het zoeken wat te vereenvoudigen veelkleurig geselecteerd maar als ik alleen de kleur blauw selecteer komen er dus nog veel extra fietsen te voorschijn. Deze 3 in Amsterdam bijvoorbeeld. Zijn dus ook alle 3 gevonden op het stationsplein maar worden dus afgevoerd naar het fietsdepot bij Sloterdijk.

Maakt de cijfers die je gaf niet minder nietszeggend.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 10 april 2025
Erryt NS schreef:

Ik kan me er wel in vinden dat NS niet actief op zoek gaat naar OV-fietsen in depots. Zoals bij je voorbeeld in Drenthe is een prima oplossing. Maar waarom kunnen niet alle depots in contact staan met de OV-fiets afdeling om te melden dat ze weer een x-aantal fietsen hebben die opgehaald kunnen worden? Of dat er bij depots in grote steden, waar al altijd wel flinke aantallen OV-fietsen in het depot belanden, op geregelde basis een ophaalrit wordt gepland? Lijkt me een win-win situatie, de depots zijn dan snel van die fietsen af en NS heeft die fietsen weer terug. 

Je zal dan wel de huurder de tijd moeten geven om de gehuurde fiets zelf nog op te kunnen bij het depot, bv 2 weken of de standaard tijd van het depot, en daarna zouden ze klaar gezet kunnen worden voor ophaal. 

Forum|alt.badge.img+1
Momo schreef:
Erryt NS schreef:

Ik kan me er wel in vinden dat NS niet actief op zoek gaat naar OV-fietsen in depots. Zoals bij je voorbeeld in Drenthe is een prima oplossing. Maar waarom kunnen niet alle depots in contact staan met de OV-fiets afdeling om te melden dat ze weer een x-aantal fietsen hebben die opgehaald kunnen worden? Of dat er bij depots in grote steden, waar al altijd wel flinke aantallen OV-fietsen in het depot belanden, op geregelde basis een ophaalrit wordt gepland? Lijkt me een win-win situatie, de depots zijn dan snel van die fietsen af en NS heeft die fietsen weer terug. 

Je zal dan wel de huurder de tijd moeten geven om de gehuurde fiets zelf nog op te kunnen bij het depot, bv 2 weken of de standaard tijd van het depot, en daarna zouden ze klaar gezet kunnen worden voor ophaal. 

Op zich geheel eens zeker met de eerste alinea. Ik vraag mij af of je als huurder een fiets meekrijgt uit het depot. Wordt ook wel erg moeilijk zoeken als je het nummer van de fiets niet weet. Zou je met je pasje alle OV-fietsen langs moeten gaan.  

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 11 april 2025
Henkpeetersen schreef:

Op zich geheel eens zeker met de eerste alinea. Ik vraag mij af of je als huurder een fiets meekrijgt uit het depot. Wordt ook wel erg moeilijk zoeken als je het nummer van de fiets niet weet. Zou je met je pasje alle OV-fietsen langs moeten gaan.  

Je weet toch zelf nog wel waar je de fiets hebt achtergelaten? De vindplaats wordt door het depot vermeld en zo'n fiets krijgt een eigen registratienummer. Zo weet je dus onder welk nummer jouw gevonden OV-fiets geregistreerd staat. Het wordt alleen wat lastiger wanneer er meerdere OV-fietsen op dezelfde locatie in dezelfde periode zijn weggehaald. Maar mogelijk kan een huurder het nummer wel in de NS app zien. 

Forum|alt.badge.img+1

Ik wist niet dat de vindplaats ook wordt vermeld daar. Op zich wel logisch natuurlijk. Ik zie nu trouwens op deze site https://www.amsterdam.nl/verkeer-vervoer/fiets/fietsdepot/ het volgende staan.

Ik keek ook net even bij het fietsdepot in Den Haag, maar daar staat deze alinea dan weer niet.  

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 11 april 2025

Ieder depot heeft blijkbaar een eigen policy, zoals bv dat Den Haag swap fietsen na 2 weken afvoert naar Swap fiets, dat zie ik niet bij andere depots staan. Maar als je fietsen van verhuur organisaties niet meer laat ophalen door de huurders ervan, moet je die fietsen ook niet op de site zetten maar zelf melden bij de betreffende verhuurorganisatie waarna de fietsen kunnen ophalen. Amsterdam zet OV-fietsen nog wel op de site. 

Reageer