beantwoord

19 jaar

  • 20 May 2022
  • 5 reacties
  • 1602 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Hallo, komende Hemelvaartsdag ga ik een lange reis maken door Nederland. Ik heb geen studenten ov en ik ben net 19 dus kan ik ook geen gebruik maken van de jongerendagkaart. Ik val er dus precies tussen. Zou er een oplossing kunnen komen voor jongeren als ik? Er is een weekend vrij abonnement maar waarom is er geen dagkaart voor bv jongeren 19-25 of voor feestdagen die een aparte prijs hebben. Nu moet ik een duur kaartje kopen terwijl ik maar een paar maanden te oud ben voor eentje van 7.50..

icon

Beste antwoord door Thom 20 May 2022, 08:30

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Vervelend, maar er zijn nu eenmaal leeftijdsgrenzen. De overgang bij twaalf jaar, waarbij Kidsvrij vervalt is helemaal een aderlating voor de ouders. 

Abonnementen als Weekendvrij is eigenlijk het beste aanbod als je redelijk veel reist en het kan snel uit. Dalvoordeel kan dat bijna altijd.

Er zijn geen oplossingen voor vrees ik. Ik zie de kaart voor mensen van 19-25 niet direct komen. Er zijn nog wel wat kortingen bij internationale reizen voor deze leeftijdsgroep. Treinreizen is rekenen en de beste optie uitzoeken. De brutoprijs betalen is inderdaad erg duur, de abonnementen helpen echt. Een Dalvrij-abonnement is ongeveer even duur als vier enkele reizen per maand tegen de maximumprijs, dan wel grofweg zes keer die met korting. Het systeem is toch goed opletten. Een dagkaart is duurder dan een Weekendvrij abonnement en de helft van Dalvrij met een maand onbeperkt reizen, zolang je incheckt in de spits.

Neem de goede tip van @MoDe hieronder zeker ter harte.

Reputatie 7
Badge +3

De enige oplossing is een flex weekend abonnement, daarmee mag je ook op hemelvaartsdag vrij reizen. Als je nu weekend vrij neemt dan kun je deze maand 12 dagen vrij reizen. En dat voor de prijs van ongeveer 4 jongerenkaartjes.

Eens houdt het gratis (kidsvrij) en goedkoop (jongerendaldagkaart) reizen op en moeten er volwassen prijzen betaald worden. .

@Minos

Jongeren t/m 18 jaar zitten vaak nog op de middelbare school en hebben dan geen eigen inkomen en ook nog geen studenten-OV.

Wie 19 jaar is wordt of geacht een voltijds beroepsopleiding te doen (en dan krijg je een Studenten-OV) of geacht te werken en dan heb je een eigen inkomen.

Er is dus geen reden voor aparte gereduceerde leeftijdstarieven voor de groep boven de 18 jaar. Voor de daluren zijn er daarnaast geoeg goedkope mogelijkheden zoals DalVrij, Dalvoordeel of WeekendVrij.

Over de leeftijdsgrenzen is dus nagedacht. Dat het verschil met de Jongerenkaart zo groot is komt overigens omdat die kaart in feite onzinnig goedkoop is. Een prijs van bijv €15 (en dan wel geldig bij alle vervoerders) zou wat realistischer zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Maar heel veel van die pubers hebben wel allerlei zaterdagbaantjes of in de winkel/op snelfiets bezorgen of weet ik wat. Als je wil werken is er momenteel volop keus zelfs.

ALS Minos wil verhuizen naar hier, zuid-FRankrijk, dan kan ie tot 28 van allerlei uitermate goedkope lokale ABO profiteren-en ook nog voor trein+bus. Een tijdje tijdens de felste covid-uitbraak was het zelfs gratis. Woont ie vlakbij de duitse grens dan kan ie deze zomer voor maar 9€/mnd een maandkaart voor heel DE kopen-enkel het langzame lokale vervoer, maar weer zowel treintrammetrobus. Moet ie wel elke keer een apart los kaartje naar grens bijkopen.

Maar heel veel van die pubers hebben wel allerlei zaterdagbaantjes of in de winkel/op snelfiets bezorgen of weet ik wat. Als je wil werken is er momenteel volop keus zelfs.

Ja, maar een paar uurtjes vakkenvullen op zondag is qua verdiensten natuurlijk heel wat anders dan iemand die doordeweeks gewoon werkt. 

 

ALS Minos wil verhuizen naar hier, zuid-FRankrijk, dan kan ie tot 28 van allerlei uitermate goedkope lokale ABO profiteren-en ook nog voor trein+bus. 

Dat soort ABO zijn vooral bedoeld voor studenten, andere landen kennen geen Studenten-OV.

Reageer