beantwoord

Afwijken van tract

  • 17 October 2022
  • 4 reacties
  • 234 Bekeken

Stel ik koop een e-ticket voor Amsterdam Centraal, maar ik ga er een halte eerder al uit. Later op de dag wil ik alsnog naar Centraal. Geldt dan mijn e-ticket nog?

icon

Beste antwoord door Momo 17 October 2022, 16:16

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Oeps, met een e-ticket is het een keer heen en een keer terug. Als u bent gecontroleerd op weg naar die ene halte voor Centraal dan is dat zichtbaar, ook met een e-ticket. Als de conducteur u scant wordt dat opgehaald. Uw halte moet wel binnen het door u betaalde traject zijn. Maar ja, na een eerder scan ook net nog gescand worden vanaf die ene halte voor Centraal, dat gebeurt in de praktijk waarschijnlijk niet.

In de praktijk kan het wel. Ik vind het ook wel verdedigbaar dat het mag. U heeft voor het hele traject betaald. Bent u niet gecontroleerd en dus niet gescand, dan is het ook niet zichtbaar en reist u probleemloos. De controle in de trein is momenteel marginaal.

Reputatie 7
Badge +1

Je mag je reis altijd onderbreken binnen de geldigheid van je ticket.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is wel een voordeel van een e-ticket (en ook een eenmalige chipkaart uit de automaat), je kunt een reis onderbreken. Bij een reis met de OV-chipkaart kjan dat ook, maar als er meer dan 35 minuten tussen uit en inchecken zit, begint een nieuwe reis en ben je je langeafstandkorting kwijt, je betaalt dan meer. Bij een e-ticket heb je dit probleem uit en inchecken niet. Het station waar je er eerder uit wil moet wel op de route volgens de reisplanner liggen.

Reputatie 7
Badge +1

Die kaartjes uit de automaat-waarvan er nog maar heel weinig worden verkocht- zijn geheel zonder ingeprente reis e.d.-je kan ze de hele dag op elk poortje onbeperkt gebruiken. maar ALS er controle langskomt, dan moet je dus wel op het betaalde traject zitten en vanAF de laatste insjek reizen.

Reageer