beantwoord

Annuleren tickets ivm ziekte en geld terug

  • 28 December 2022
  • 12 reacties
  • 857 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

.

icon

Beste antwoord door Thom 28 December 2022, 11:33

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Als het een e-ticket is en u heeft hem geopend, dan krijgt u helaas geen geld terug. Het is ook niet na te gaan of u  er op de 26e mee gereisd heeft of niet en dan zou u gratis hebben kunnen reizen met teruggave achteraf.

Het beleid van NS is dat e-tickets niet worden vergoed als er ook maar enigszins sprake is van de mogelijkheid tot fraude, dan wel oneigenlijk gebruik.

Hoezo zou kun je niet zien of hij gescand is of niet?

 

Reputatie 7
Badge +1

Hoezo zou kun je niet zien of hij gescand is of niet?

NS heeft er bij binnenlandse e-tickets voor gekozen om dat niet te kunnen.

Vreemd! Wettelijk gezien heb je 14 dagen het recht om een online aankoop te annuleren, is dat hierbij anders dan?

Reputatie 7
Badge +1

Wettelijk gezien heb je 14 dagen het recht om een online aankoop te annuleren, is dat hierbij anders dan?

OV-bedrijven hebben daarvoor een uitzondering bedongen.

Badge +3

Vreemd! Wettelijk gezien heb je 14 dagen het recht om een online aankoop te annuleren, is dat hierbij anders dan?

Ja, zie artikel 2.3 van de voorwaarden.

Reputatie 7

Wettelijk gezien heb je 14 dagen het recht om een online aankoop te annuleren, is dat hierbij anders dan?

OV-bedrijven hebben daarvoor een uitzondering bedongen.

Logisch ook, anders gaat iedereen annuleren en geld terug vragen nadat de reis is gemaakt. 

Bij DB bijv. heb je wel verschillende E-tickets, verschillend in prijs. De Flex-Preis tickets die je kan annuleren tot kort tevoren zijn wel (veel) duurder. Bij annuleren wordt de E-ticket code ongeldig gemaakt (bij controle ziet conducteur dat) en er wordt 10 euro administratiekosten ingehouden, het restbedrag krijg je als couponcode terug om voor een andere reis te gebruiken.

NS wil niet aan zo'n systeem. 

Reputatie 7
Badge +3

Vreemd! Wettelijk gezien heb je 14 dagen het recht om een online aankoop te annuleren, is dat hierbij anders dan?

Vreemd, dat je de voorwaarden hebt aangevinkt zonder deze te lezen. E-tickets voor reizen valt onder dienstverlening. Wettelijk gezien heb je geen recht om een online gekochte dienst te annuleren. Ns heeft in de voorwaarden mbt e-tickets opgenomen dat na aankoop er niets meer gewijzigd kan worden of restitutie plaats vindt. Daarbij vraag jij geld terug na de datum.dat de reis zou plaatsvinden. E-tickets zijn zichtbewijzen waarmee niet ingecheckt kan worden en dus geen controle is of deze gebruikt zijn. Alleen bij niet gedownloade tickets kan NS tegemoet komen.

Vreemd! Wettelijk gezien heb je 14 dagen het recht om een online aankoop te annuleren, is dat hierbij anders dan?

Er staat een hele lange rij uitzonderingen in die wet waaronder vervoersbewijzen. En ook eten dat je besteld hebt kun je niet meer annuleren (voor als je wel eens bij thuisbezorgd.nl bestelt).

Overigens had je dit kunnen weten als je de moeite genomen had de voorwaarden even door te lezen alvorens een ticket te kopen.

Ik heb een ticket gehaald en ben helaas ziek waarom ik de reis niet kan benutten.

ik vind het heel jammer als ik niet mijn geld terug zou krijgen voor deze ticket.

Ik heb een ticket gehaald en ben helaas ziek waarom ik de reis niet kan benutten.

ik vind het heel jammer als ik niet mijn geld terug zou krijgen voor deze ticket.

Je zegt dat je het ticket hebt "gehaald" dus neem ik aan dat je het hebt gekocht in de automaat of bij een loket. En in dat geval kun je het bij ieder loket inleveren en je geld terugkrijgen.

Alleen bij etickets is geen restitutie mogelijk, dat staat ook duidelijk in de voorwaarden.

Reputatie 7
Badge +3

@Sem Spruit van een automaatkaartje waarmee niet is ingecheckt kun je wel geld terug krijgen. Ook bij een e-ticket die niet is gedownload of in de app gezet is kan de klantenservice geld teruggeven. Als dat het geval is, neem dan telefonisch, via Twitter, Facebook of chat contact op met NS klantenservice. Voor een volgende reis koop kort van te voren een kaartje of check in met bankpas.

Reageer