Als u met een vervoersbewijs op uw mobiel reist, bent u er zelf verantwoordelijk voor dat u dat ook kunt tonen. Uw boete was zonder meer terecht, u kon geen kaartje laten zien en met een verhaal kunt u echt niet reizen. Dat er geen oplaadpunten zijn, is natuurlijk geen excuus. Iedereen weet hoe een mobiel leegraakt en weer op te laden is.
Als u kunt aantonen dat u een geldig vervoersbewijs had en reisde op een tijd die is toegestaan met de jongerendagkaart- u zat zo te zien niet tijdens de spits tussen vier en half zeven in de trein-, dan kunt u contact opnemen met Klantenservice.
Het is wel handig als de boete dan is verwerkt in de administratie en dat kan een paar dagen duren. Houd het boetekenmerk bij de hand, een letter met zes cijfers.
‘Het kaartje staat op de telefoon en de telefoon is leeg’, tja met een dergelijk verhaal moet u er rekening mee houden dat niemand dat gelooft. Het is een overbekende smoes bij helaas te veel mensen. U bent zelf verplicht op een eerste verzoek een geldig vervoersbewijs te tonen. U heeft nu onnodig gedoe en u had dit heel makkelijk kunnen voorkomen.
Het is wel de moeite van het proberen waard, als u zeker weten een kaartje heeft op uw naam en het was op een geldige tijd, dan krijgt u een eerste boete vaak terug. Het kan bij twijfel van belang zijn dat de conducteur geen vervelende dingen over uw opstelling heeft opgeschreven.