beantwoord

Boete van een ander gehad

  • 26 October 2023
  • 16 reacties
  • 501 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Beste,

 

Ik heb vandaag op mijn adres een boete gehad en een verzoek voor nabetaling. De brief is op mijn adres geadresseerd maar de aanhef ben ik niet, woont hier niet en ken ik niet. Daarnaast heb ik ook geen gebruik gemaakt van de trein waarvan wordt genoemd dat er zwart gereden is.

Ik heb geen zin in een inscassobureau aan mijn deur over een aantal maanden, dus wat te doen?

 

Dank alvast voor advies

icon

Beste antwoord door MoDe 26 October 2023, 12:35

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Retour afzender sturen, met onbekend op dit adres.

Reputatie 5

Hoe weet je waar de brief over gaat zonder dat het aan jou gericht was..?

Beste Mode,

 

Dank, moet er dan nog een postzegel op de nieuwe envelop?

 

 

Beste Bas,

 

De reis waar zwart zou zijn gereden staat genoemd in de brief, inclusief datum en begin + eindstation.

Reputatie 5

Postzegel is niet nodig, je kunt de ongeopende envelop gewoon terugsturen

https://www.postnl.nl/klantenservice/probleem-klacht/verkeerd-bezorgd/post/

Reputatie 7
Badge +3

Beste Mode,

 

Dank, moet er dan nog een postzegel op de nieuwe envelop?

 

 

Neen. Als ik post wat niet voor mij bestemd is retour stuur dan doe ik daar geen postzegel op. Eventuele kosten zijn dan voor degene die de verkeerd geadresseerde post naar mijn adres gestuurd heeft.

Je moet dan wel de oorspronkelijke envelop gebruiken. Desnood met plakband dichtgeplakt.

@basvdbas soms kijkt iemand niet voor het open maken van de post of deze wel aan de juiste persoon geadresseerd is. Zeker als je zelf een NS abonnement hebt, verwacht je geen brief op jouw adres op een andere naam.

Reputatie 4

Is het ook geen vorige bewoner? Er zijn ook een aantal brieven verzonden vanwege een verstoring las ik deze week. Ik zou toch even contact opnemen met de klantenservice. DM via Twitter ofzo.

 

Weet iemand trouwens hoe het werkt wanneer iemand een vals adres op geeft? Een naam met geboortedatum aan de hand van een ID document, bankpas of weet ik het wat kan toch gewoon worden gecheckt via de gemeentelijke basisadministratie of?

Reputatie 7
Badge +3

Is het ook geen vorige bewoner? Er zijn ook een aantal brieven verzonden vanwege een verstoring las ik deze week. Ik zou toch even contact opnemen met de klantenservice. DM via Twitter ofzo.

 

Weet iemand trouwens hoe het werkt wanneer iemand een vals adres op geeft? Een naam met geboortedatum aan de hand van een ID document, bankpas of weet ik het wat kan toch gewoon worden gecheckt via de gemeentelijke basisadministratie of?

Je kunt zelf checken wie er op jouw adres ingeschreven staan. Ik weet niet of dat nog gratis kan. Ooit had ik (op mijn verjaardag) een deurwaarder aan de deur voor een bedrijf dat op mijn adres stond ingeschreven.

Reputatie 4

Is het ook geen vorige bewoner? Er zijn ook een aantal brieven verzonden vanwege een verstoring las ik deze week. Ik zou toch even contact opnemen met de klantenservice. DM via Twitter ofzo.

 

Weet iemand trouwens hoe het werkt wanneer iemand een vals adres op geeft? Een naam met geboortedatum aan de hand van een ID document, bankpas of weet ik het wat kan toch gewoon worden gecheckt via de gemeentelijke basisadministratie of?

Je kunt zelf checken wie er op jouw adres ingeschreven staan. Ik weet niet of dat nog gratis kan. Ooit had ik (op mijn verjaardag) een deurwaarder aan de deur voor een bedrijf dat op mijn adres stond ingeschreven.

 

Wauw, bijzonder en erg vervelend lijkt me.

 

Maar in het geval van bijvoorbeeld een vals adres (waarbij ik niet wil beweren dat het in dit geval ook zo is) wordt dit toch eerst gecheckt door instanties ad hand van de basisadministratie? Of sturen ze gewoon een brief op hoop van zegen.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

 

 

Maar in het geval van bijvoorbeeld een vals adres (waarbij ik niet wil beweren dat het in dit geval ook zo is) wordt dit toch eerst gecheckt door instanties ad hand van de basisadministratie? Of sturen ze gewoon een brief op hoop van zegen.

Blijkbaar checkt men het niet.

Reputatie 7
Badge +1

Postzegel is niet nodig, je kunt de ongeopende envelop gewoon terugsturen

https://www.postnl.nl/klantenservice/probleem-klacht/verkeerd-bezorgd/post/

Ik hoop dat dit gaat werken. Maar het zou mij echt niet verbazen als je toch op een gegeven moment een deurwaarder aan de deur krijgt. Die brief retour afzender zou dan door NS nl verwerkt moeten worden in hun administratie. Ik zie hier teveel dingen gebeuren om zomaar aan te nemen dat dat goed gaat. Die deurwaarder kan uiteindelijk natuurlijk niets met jou, maar het lijkt mij toch wel vervelend.

Reputatie 7
Badge +3

Maar in het geval van bijvoorbeeld een vals adres (waarbij ik niet wil beweren dat het in dit geval ook zo is) wordt dit toch eerst gecheckt door instanties ad hand van de basisadministratie?

NS heeft natuurlijk geen toegang tot de BRP. En conducteurs zijn geen BOA meer. Ben inderdaad wel benieuwd hoe dit nu zit als een conducteur een ‘echte’ boete (dus geen correctietarief) wil uitschrijven.

 

Reputatie 4

Maar in het geval van bijvoorbeeld een vals adres (waarbij ik niet wil beweren dat het in dit geval ook zo is) wordt dit toch eerst gecheckt door instanties ad hand van de basisadministratie?

NS heeft natuurlijk geen toegang tot de BRP. En conducteurs zijn geen BOA meer. Ben inderdaad wel benieuwd hoe dit nu zit als een conducteur een ‘echte’ boete (dus geen correctietarief) wil uitschrijven.

 

Nou ja, je hebt wel V&S, dus ze zullen toch wel iets van een toegang tot de basisadministratie moeten hebben.

 

Je moet iig een ID geven of toegang tot je zakelijke administratie als ze dit vorderen. Dat mogen ze nog wel als toezichthouder doen. Maar een vals adres is natuurlijk al snel gegeven.

Bij ieder bedrijf heb je wel een soort van crediteuren, debiteuren, nabetaling ed. Vooral met zoiets als een Spoorwegnedrijf die wettelijke verhogingen uit schrijft lijkt me toch dat je eerst zoiets checkt op die afdeling/ hetzij een automatische check, alvorens je de brieven stuurt. Maar misschien sta ik er wat naïef in.

 

Reputatie 7
Badge +3

Op een ID staat geen adres, dus je kunt ieder willekeurig adres opgeven.

Reputatie 7
Badge +3

Postzegel is niet nodig, je kunt de ongeopende envelop gewoon terugsturen

https://www.postnl.nl/klantenservice/probleem-klacht/verkeerd-bezorgd/post/

Ik hoop dat dit gaat werken. Maar het zou mij echt niet verbazen als je toch op een gegeven moment een deurwaarder aan de deur krijgt. Die brief retour afzender zou dan door NS nl verwerkt moeten worden in hun administratie. Ik zie hier teveel dingen gebeuren om zomaar aan te nemen dat dat goed gaat. Die deurwaarder kan uiteindelijk natuurlijk niets met jou, maar het lijkt mij toch wel vervelend.

Een deurwaarder behoort adres te controleren. Elke deurwaarder heeft toegang tot de BRP-gegevens (Basisregistratie Personen). Zelf kun je je gemeente vragen om een adresonderzoek te doen als je vaker post krijgt op een andere naam.

Voor nu zou ik inderdaad de envelope retour afzender doen. Blijf je hier post van krijgen kun je verder kijken. 

 

Reputatie 7
Badge

Maar in het geval van bijvoorbeeld een vals adres (waarbij ik niet wil beweren dat het in dit geval ook zo is) wordt dit toch eerst gecheckt door instanties ad hand van de basisadministratie?

NS heeft natuurlijk geen toegang tot de BRP. En conducteurs zijn geen BOA meer. Ben inderdaad wel benieuwd hoe dit nu zit als een conducteur een ‘echte’ boete (dus geen correctietarief) wil uitschrijven.

Voor een uitstel van betaling zal, vrees ik, hetzelfde gelden. Justitie heeft in tegenstelling tot NS wel toegang tot de BRP en zou voor het versturen van een transactievoorstel of strafbeschikking wel het adres controleren.

Reageer