beantwoord

buitenlands paspoort

  • 23 January 2022
  • 6 reacties
  • 151 Bekeken

Ik ben mijn tas verloren op de trein op 17 january 2022. Het is gelukkig gevonden en terug gestuurd met de meeste inhoud. Maar mijn Braziliaanse paspoort en rijbewijs zijn volgens telefonisch antwoord er uit gehaald en vernietigt. Is dat echt zo? Ik geloof dat het niet zo kan zijn.

icon

Beste antwoord door Maxime NS 23 January 2022, 17:17

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Dat is al enkele jaren de standaard wettelijk voorgeschreven procedure met zeker elke NL pas/ID-kaart. Dat klopt ja, om elk mogelijk misbruik te voorkomen-en ook allerlei klachten van mensen die dan achteraf beweren dat in die vind-tijd er mee geknoeid is. Maar wel bevind je je nu dius in een wel heel vervelende situatie en dat zal veel geloop naar consul of embassy gaan betekenen.

Goedemiddag en welkom op de NS Community. 

 

Ik weet dat losse pasjes niet meer kunnen worden geregistreerd, omdat ze moeten worden teruggestuurd naar de betreffende instanties. Dat gaat echter alleen om losse pasjes. Als er een portemonnee gevonden wordt, dan wordt deze in zijn geheel bewaard. Dat zou ook met jou tas moeten zijn gebeurd. Ik kan natuurlijk helaas niet achterhalen hoe de tas bij de betreffende afdeling is aangeleverd.

 

Reputatie 7
Badge

Ik lees hier dat het om een Braziliaans paspoort gaat. Worden verloren buitenlandse paspoorten dan ook vernietigd? 

Dat is al enkele jaren de standaard wettelijk voorgeschreven procedure met zeker elke NL pas/ID-kaart. Dat klopt ja, om elk mogelijk misbruik te voorkomen-en ook allerlei klachten van mensen die dan achteraf beweren dat in die vind-tijd er mee geknoeid is. Maar wel bevind je je nu dius in een wel heel vervelende situatie en dat zal veel geloop naar consul of embassy gaan betekenen.

Voor mijn beste weten wordt een paspoort niet vernietigd maar gaat deze naar de marechaussee op Schiphol, of een rijbewijs ook onder die documenten valt die daar naar toe gaan durf ik niet te zeggen.

Wellicht dat TS daar nog even contact mee op kan nemen om te horen wat er dan met haar paspoort gebeurt.

 

Ik heb het nagevraagd bij een collega van de betreffende afdeling en zij geeft aan dat paspoorten inderdaad naar de marechaussee gaan. En betreft het rijbewijs: Buitenlandse ID bewijzen worden verzonden naar de vertegenwoordigingen van de respectievelijke landen of internationale volkenrechtelijke organisaties (ambassades, consulaten of hoofdkantoren). https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ambassades-consulaten-en-overige-vertegenwoordigingen/overzicht-landen-en-gebieden/brazilie/ambassade-van-de-federale-republiek-brazilie-s-gravenhage

Heel erg bedankt voor de antwoorden !

Reageer