Coulance voor fiets buiten spits

  • 29 December 2022
  • 6 reacties
  • 158 Bekeken

Vandaag wilde ik mijn fiets mee in de trein, maar helaas vanwege kerstvakantie vergeten dat het nu spits was. Tweemaal voor ik de trein instapte de conducteur gevraagd of het mocht, twee keer nee gekregen terwijl de trein helemaal niet vol zat... kunnen deze norse en gehaaste conducteurs niet íets coulanter zijn?


6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De titel is ‘Coulance voor fiets buiten spits' en vervolgens klaag je dat je je fiets niet mee mag nemen tijdens de spits. Dat mag inderdaad officieel niet, ook niet tijdens de kerstvakantie. Op zich netjes dat je het aan de conducteur hebt gevraagd, maar dat is geen garantie op ‘ja'. Ook al zat de trein nu misschien niet vol, dat kan op latere stations natuurlijk alsnog gebeuren.
Dat gezegd hebbende zie ik vaak genoeg fietsen tijdens de spits in de trein. Ben bang dat je dus pech hebt gehad. Of niet brutaal genoeg geweest bent door gewoon met fiets in te stappen. Kans op controle is minimaal 😉

Reputatie 6
Badge +1

Tja, bij het kopen van een fietskaartje wordt er overduidelijk aangegeven dat fietsen in de spits niet zijn toegestaan in de trein. Dat jij daarbij niet op je horloge kijkt, is denk ik niet het probleem van de “norse en gehaaste conducteurs”, maar van deze norse reiziger. 

Overigens is coulance een recht en geen plicht. 

Vandaag wilde ik mijn fiets mee in de trein, maar helaas vanwege kerstvakantie vergeten dat het nu spits was. Tweemaal voor ik de trein instapte de conducteur gevraagd of het mocht, twee keer nee gekregen terwijl de trein helemaal niet vol zat... kunnen deze norse en gehaaste conducteurs niet íets coulanter zijn?

U wilt zich niet aan de regels houden en als de conducteur daar niet mee akkoord gaat noemt u dat gebrek aan coulance? 

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag wilde ik mijn fiets mee in de trein, maar helaas vanwege kerstvakantie vergeten dat het nu spits was. Tweemaal voor ik de trein instapte de conducteur gevraagd of het mocht, twee keer nee gekregen terwijl de trein helemaal niet vol zat... kunnen deze norse en gehaaste conducteurs niet íets coulanter zijn?

Neen, want fiets mag niet mee in de spits geldt ook in de kerstvakantie. Wat snap je niet van de regels van dalfietskaartje?

Badge +3

Tja, in juli en augustus (zomerperiode) mag een fiets ook de hele dag mee, dus waarom in de kerstvakantie niet? Nou, omdat niet iedereen vakantie heeft en zo. En al is jouw trein/traject rustig, dat is lang niet overal zo!

Net als de mensen die elk jaar op oudjaarsdag met Weekend Vrij zouden willen reizen, want dat is toch een feestdag? Maar dat mag in 2022 en 2023 wel (want weekenddag) 😅

Oudjaarsdag heeft zelfs ooit nog (foutief) op de NS feestdagenpagina gestaan (tot 10:30 ‘s ochtends of zo). Geen idee of iedereen daar toen geld terug voor gekregen heeft...

Reputatie 7
Badge +4

Overigens is coulance een recht en geen plicht. 

 

Nee, coulance kan nooit een recht zijn want dan hoeft er geen coulance te zijn. Coulance kan een correctie zijn op geldende regels als die onrechtvaardig uitvallen

Een plicht tot coulance kan er dus ook nooit zijn.

 

TS lijkt coulance af te willen dwingen en zijn zin doordrijven en als dat terecht wordt geweigerd, ligt het probleem nog bij de conducteur ook. Regelgeving heeft twee kanten, het beperkt en het beschermt. De gedachte ‘van de trein is niet zo druk, dus ik vind dat het mag, is te gek voor woorden. Sinds wanneer moet de samenleving zich aanpassen aan mensen die de regels willen negeren? Gelukkig gaat de conducteur hier niet voor omliggen.

Reageer