beantwoord

daluren

  • 3 November 2022
  • 15 reacties
  • 379 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

De trein uit Middelburg richting randstad vertrekt altijd om 9:01 uur, 9:16 uur of 9:31 uur. Nu zijn er vanwege werkzaamheden bij Dordrecht andere treintijden en vertrekken er maar 2 treinen per uur in plaats van 3, om 8:59 en 9:29 uur. Ik wil reizen met een spoordeelwinkelkaartje in de daluren. Mag ik de trein van 8:59 uur pakken aangezien ik er niets aan kan doen dat er aan het spoor wordt gewerkt en ik 60 seconden te vroeg in de trein zit?

icon

Beste antwoord door Tochjo 3 November 2022, 10:19

Bekijk origineel

15 reacties

Badge +3

Nee, dat mag niet. Als u niet een half uur later wil vertrekken, maar om 8:59, dan kunt u een extra kaartje kopen van Middelburg tot Arnemuiden. Vanaf Arnemuiden reist u dan met het kaartje van de Spoordeelwinkel.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Frij,

Nee, dat mag niet. 9.00 uur is 9.00 uur en geen 8.59 uur. Met een OV-chipkaart heb je nog een marge van vijf minuten, maar met een e-ticket is die marge er niet. U kunt wel een los kaartje kopen tot het eerste station na 9.00 uur.

Reputatie 7
Badge +3

Jouw spoordeelwinkelkaartje is vanaf 9 uur geldig. Met een e-ticket mag je niet in de spits in de trein zijn. Je kunt met een daluren-ticket niet in de spits een poortje openen. Wil je die trein van 8.59 uur hebben, dan zul je een aanvullend vervoersbewijs moeten hebben tot het 1e station na 9 uur.

Werkzaamheden zijn aangekondigd en geen reden om met dalkaartje in de spits mogen reizen.

edit: @mrfreeze@Tochjo waren net iets sneller.

Badge +3

Volgens de regels mag het niet, maar in de praktijk zal een conducteur wel snappen dat je zonder die werkzaamheden in de trein van 9:01 (of 9:16) had gezeten.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens de regels mag het niet, maar in de praktijk zal een conducteur wel snappen dat je zonder die werkzaamheden in de trein van 9:01 (of 9:16) had gezeten.

Moet je wel door de poortjes kunnen….

Reputatie 7
Badge +1

Volgens de regels mag het niet, maar in de praktijk zal een conducteur wel snappen dat je zonder die werkzaamheden in de trein van 9:01 (of 9:16) had gezeten.

Moet je wel door de poortjes kunnen….

Die zijn er zo te zien niet in Middelburg:
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1583338071691/content/assets/ns-nl/stationsinformatie/stations-met-gesloten-poortjes.pdf

Badge +3

Met een e-ticket gaat een poortje vlak voor de daluren ook wel open, toch?

Reputatie 7
Badge +3

Met een e-ticket gaat een poortje vlak voor de daluren ook wel open, toch?

Ik dacht niet dat er 5 minuten speling geldt voor daluren e-tickets.

Reputatie 7
Badge +3

Die 5 minuten speling is er volgens iemand die het geprobeerd heeft juist wel.

Dan kun je een trein halen die om 18:30 (of 9:00) vertrekt. 

Reputatie 7
Badge +3

Die 5 minuten speling is er volgens iemand die het geprobeerd heeft juist wel.

Dan kun je een trein halen die om 18:30 (of 9:00) vertrekt. 

Een jaar geleden.

Reputatie 7
Badge +3

Zelf gaf je 10 maanden geleden ook nog aan dat je wel 5 minuten voor het begin van de daluren door een poortje kon met een e-ticket daluren.

Als jij informatie of eigen ervaring hebt dat het inutssen is aangepast hou ik me aanbevolen. 

Reputatie 7
Badge +3

Zelf gaf je 10 maanden geleden ook nog aan dat je wel 5 minuten voor het begin van de daluren door een poortje kon met een e-ticket daluren.

Als jij informatie of eigen ervaring hebt dat het inutssen is aangepast hou ik me aanbevolen. 

Zelf geen ervaring, maar dacht niet zo lang geleden gelezen te hebben dat je met daluren-tickets niet in de spits door de poortjes kon. Kan natuurlijk zijn dat het nog steeds 5 minuten voor Dal kan, maar er werd gezegd dat er een verschil was tussen dal-tickets en dal-abonnementen.

Reputatie 7
Badge +3

Verschil is volgens mij alleen dat je met een dal-abonnement met een incheck vanaf 5 minuten voor begin van de daluren ook een trein kan nemen die in die 5 minuten vertrekt en je de dalkorting nog krijgt. Met een e-ticket daluren mag je alleen door de poortjes zodat je een trein die precies bij ingaan van de daluren vertrekt kan nemen, maar je mag niet eerder dan dat de daluren ingaan uur in de trein zijn. 

Badge +3

Verschil is volgens mij alleen dat je met een dal-abonnement met een incheck vanaf 5 minuten voor begin van de daluren ook een trein kan nemen die in die 5 minuten vertrekt en je de dalkorting nog krijgt en met een e-ticket daluren mag je alleen door de poortjes zodat je een trein die precies bij ingaan van de daluren vertrekt kan nemen, maar je mag niet eerder dan dat de daluren ingaan uur in de trein zijn. 

Met een incheck (ov-chipkaart) op daltarief mag je inderdaad gewoon een trein nemen van bijv. 8:57 Je krijgt de bijbehorende korting (of vrij reizen).

De voorwaarden van een reductie/actie e-ticket zijn anders, dus ook al kan je daar dus vanaf 8:55 mee door poortjes (dank voor de links naar oudere topics) zit je dus in principe fout in een trein die om 8:59 vertrekt vanaf het station dat op je ticket staat.

In de praktijk (en al helemaal wegens werkzaamheden in Zeeland of elders) zal er niemand moeilijk doen als jij vanuit Middelburg een trein neemt die ietsje eerder vertrekt dan de normale 9:01 😴

Een conducteur die je bij controle na Goes of zo daarop gaat aanspreken (we waren vlak vóór 9:00 in Middelburg!) heeft zijn dag niet, en anders zeg je gewoon dat je om 9:13 in Goes ingestapt bent (je volste recht met een e-ticket vanaf Vlissingen/Middelburg) 😅

Badge +3

Voor een reisadvies met een 6100 sprinter van 9:01 moet ik terug naar 28 oktober (en de 2200 van 9:16 hetzelfde?)

Dus mag je dan (noem het coulance) 2 minuten eerder een 3600 nemen om 8:59? Stopt tot Roosendaal overal net als de sprinter, ze zullen wel moeten!

https://www.ns.nl/static/rio/vertrekstaten/mdb0.pdf geeft er een ‘mooi’ beeld van.

Wie daarvoor een boete zou krijgen mag me een tikkie sturen! 😥

Reageer