beantwoord

Daluren abbonnement en IC Direct toeslag

  • 5 July 2022
  • 7 reacties
  • 236 Bekeken

Ik heb ondervonden dat met Daluren 40% Voordeel abbonnement, retourreis 1e klas, GEEN rekening wordt gehouden met IC direct toeslag? Ik reken af bij de kaartjesautomaat met mijn SNS bankpas, V Pay, en heb geen wifi betaalmogelijkheid (om veiligheidsreden heb ik die betaalmogelijkheid geblokkeerd). Bijv. van Amsterdam naar Rotterdam en terug

icon

Beste antwoord door Thom 5 July 2022, 17:40

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Even voor de zekerheid: heeft u uw pasje ook voor de toeslagzuil van ICDirect gehouden? Dat is normaal gebruikelijk als u met de ICDirect wilt reizen. Het is ook nog goedkoper als u in de daluren incheckt. U checkt dus normaal met uw kaart bij NS in en ook nog een keer bij de toeslagzuil.

Het systeem werkt mogelijk anders dan u denkt. U heeft helemaal geen wifiverbinding of Vpay nodig. U rekent helemaal niet af met uw bankpas. Er moet saldo op uw kaart staan en als u Flex heeft hoeft ook dat niet, dan rekent u uw reizen af aan het eind van de maand.

Het is ook niet erg handig om bij elke reis saldo op de kaart te zetten met uw bankpas. U kunt voor automatisch opladen kiezen als u nog op saldo reist.

Reputatie 7
Badge +2

Hoe bedoelt u dit? Dat je met DalVoordeel geen 40% korting op de toeslag krijgt klopt in elk geval.

En de toeslag wordt ook niet standaard bij de prijs van een kaartje opgeteld. De automaat/poortje weet immers niet dat u via de HSL gaat reizen, van Amsterdam naar Rotterdam v.v. kan immers ook gewoon via de reguliere intercity's. U zult de toeslag dus gewoon apart bij de automaat moeten kopen of op de chipkaart moeten laden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap het afrekenen bij de kaartautomaat sowieso niet zo goed. Je checkt toch gewoon in en uit met je OV-chipkaart? 

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb mijn bericht wat aangevuld, @mrfreeze. Het systeem werkt mogelijk anders dan TS veronderstelt.

Reputatie 7
Badge +3

DE ICD toeslag kan ook bij een kaartautomaat gekocht worden. Maar alleen bij de toeslagzuil wordt de korting tijdens de daluren verrekend. Die dalurenkorting voor de ICD toeslag bij de toeslagzuil is voor iedereen, hangt niet af van een abonnement. 

Dank voor alle antwoorden. Dus de volgende keer toeslag kopen via kaartjesautomaat (ik kon die mogelijkheid niet vinden, heb dat geprobeerd) en ook NS-abonnementkaart voor de IC toeslag zuil houden op het perron. En dan hoort het toegangspoortje niet meer te piepen bij het verlaten van het station 😀 Ik doe nooit méér saldo op mijn kaart dan noodzakelijk, ook niet automatisch opladen, voorzichtigheidshalve. Bij verlies van de kaart kan iemand dan namelijk zomaar reizen met jouw kaart voordat je die geblokkeerd hebt.

Badge +3

Dus de volgende keer toeslag kopen via kaartjesautomaat (ik kon die mogelijkheid niet vinden, heb dat geprobeerd) en ook NS-abonnementkaart voor de IC toeslag zuil houden op het perron.

Nee, dat is dubbelop. U koopt ofwel de toeslag bij de kaartautomaat, ofwel door uw kaart voor de toeslagzuil op het perron te houden. In dat laatste geval, en alleen dan, krijgt u korting op de toeslag in de daluren.

Het toegangspoortje hoort sowieso niet te piepen bij het verlaten van het station. Alleen als er te weinig saldo op staat om de ritprijs van te kunnen betalen, maar dan staat er duidelijk in het schermpje dat dat het probleem is.

Reageer