Onduidelijk is of je keuzedagen in de maanden juli en augustus ook buiten de daluren kunt gebruiken: bv. de trein van Amsterdam naar Rotterdam op maandag 8 juli om 17.10 uur. Dat is niet binnen de daluren, maar wel in juli? Dat staat nergens duidelijk vermeld.
Onduidelijk is of je keuzedagen in de maanden juli en augustus ook buiten de daluren kunt gebruiken: bv. de trein van Amsterdam naar Rotterdam op maandag 8 juli om 17.10 uur. Dat is niet binnen de daluren, maar wel in juli? Dat staat nergens duidelijk vermeld.
Nee, waarom zouden de regels in juli anders zijn dan in oktober? Er zijn in juli weliswaar wat minder reizigers maar er rijden dan ook minder en kortere treinen omdat veel personeel met vakantie gaat.
Voor de Voordeelurenkaart gold dit lang geleden. Deze kaart kende geen middagspits en de ochtendspits was er niet in juli en augustus. Dit is echter al jarenlang voorbij. In alle gevallen is er op werkdagen een ochtend- en middagspits en dan kunt u wel inchecken, maar uw keuzedag is dan niet geldig en wordt ook niet aangesproken. U betaalt vol tarief en u heeft geen korting.
Waarschijnlijk komt uw gedachte daar vandaan. Het staat helaas duidelijk vermeld, en de eerdere uitzondering staat nergens. Als u de eerdere Voordeelurenkaart al lang had, kreeg u daar jaren geleden bericht van.
Tot voor een paar jaar geleden kon dat nog wel want toen waren er juli en augustus geen spitstijden. NS heeft die regeling enige jaren geleden verslechterd voor de reiziger en nu gelden de daluren dus ook in de maanden Julie en augustus. Voor het gele jaar geldt dus hetzelfde beleid. Enige uitzondering is dat je in de maanden juli en augustus wel een fiets mag meenemen in de spits (wel een kaartje voor kopen).
De vraag vind ik overigens wel apart want het is inmiddels al enige tijd september. Juli en augustus duurt nog 10 maanden. Ik vermoed derhalve dat het geen voorbeeld is maar dat u een rekening heeft ontvangen voor die specifieke reis.
Maandag 8 juli was in 2024, dus ik vermoed een rekening achteraf. Hier had vol tarief in rekening moeten worden gebracht. €17,90 als er niet met ICDirect is gereisd.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.