Dalurenkorting en samenreiskorting: hoe het ook kan.


Reputatie 1

Beste NS,

Schaf het dalkorting-abonnement af, en de (inmiddels ingewikkeld geworden) samenreiskorting ook. Geef vervolgens iederéén in de daluren korting. Wordt dit te duur voor NS? Verlaag dan de dalkorting tot bijv. 35%.

Voor reizigers met ov-chipkaart én die met e-ticket via de app:

-inchecken na 9.00 of 18.30

-UITchecken vóór 16.30

Voor reizigers met een e-ticket op papier of mobiel of reizigers met een ticket uit de automaat:

-inchecken na 9.00 of 18.30

-vermeld de laatst mogelijke terugreis (uitchecken vóór 16.30 dus) op het ticket.

-eventueel extra korting alleen voor een specifieke rit die op het ticket wordt vermeld (gebeurt nu soms ook al).

 

Simpeler kan ik het niet maken.


16 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Slechter ook niet, ik moet hier niet aan denken. Samenreiskorting afschaffen vind ik wel een goed idee, al is het met de laatste ingreep wel beter, dan wel minder slecht geworden.

 

Het lijkt er wel erg op dat u Dalvoordeelkorting wilt hebben zonder voor het abonnement te hoeven betalen.

NS hanteert de wet van de grote getallen. De meeste mensen reizen ongeveer 35 minuten. Wie voor 16.00 incheckt is dan meestal voor 16.30 toch al uit de trein. Ik zie de voordelen van uw voorstel niet zi in vergelijking met de nu gegroeide praktijk, waarbij iedereen kan kiezen uit de mogelijkheden die het beste bij hem of haar past. Ik vind de inmiddels uitgekristalliseerde praktijk zee redelijk. De oorzaak van de hoge tarieven bij NS ligt elders imho.

 

NS biedt Dalvoordeel nog even aan voor €2,50 per maand. Zelfs bij het normale tarief is er niets duur aan. Het kan nu al drie maanden uit bij een normaal tarief van een reis van €6,25 eens in de maand tijdens de daluren. Dat gaat toch nergens meer over, De rest van de reizen is dan pure winst.

Reputatie 1

Mijn idee is zeker niet bedoeld om abonnementsgeld te besparen. Wel vanwege de volgende voordelen:

-geen ingewikkeld gedoe met qr-codes uitdelen aan samenreizigers.

-reizigers die met een ov-chipkaart op saldo reizen kunnen dat blijven doen zonder een ticket met samenreiskorting te hoeven kopen, zoals bekend kunnen deze reizigers vanaf 22 april 2024 geen samenreiskorting meer op hun ov-chipkaart zetten.

-geen ongelijke behandeling meer van mensen die met een ticket reizen door voor iedereen dezelfde uiterlijke uitchecktijd te hanteren.

Als het nodig is om de dalurenkorting hiervoor iets te verminderen heb ik dat er graag voor over. Of NS gaat een minimumbijdrage voor het basis-flexabonnement vragen, dat kan natuurlijk ook! Het verbaast me dat dat laatste al niet eerder gebeurd is.

 

Reputatie 7
Badge +3

Dankjewel, voor jouw suggestie, die mij nog meer gaat beperken en ook nog meer geld gaat kosten om reizigers die geen abonnement willen aanschaffen goedkoper te laten reizen.

Ik had een voordeelurenabonnement waarmee ik in de middagspits, in juli/augustus de hele dag, tussen kerst/nieuwjaar de hele dag en goedevrijdag, vrijdag na Hemelvaart de heke dag 40%korting kreeg. VDU werd gelijk gesteld aan dalvoordeel, ik mocht €7 per jaar minder betalen voor veel minder voordeel.

Jij stelt voor dat iedereen automatisch in de daluren 35% korting krijgt, zonder abonnement. Je mag dan alleen maar tot 16.30 uur in de trein zitten, terwijl ik nu met mijn abonnement met een incheck voor 16 uur in de hele spits mag doorreizen.

Met een e-ticket kun je niet inchecken, daarom mag je met een dal-ticket niet tijdens de spits in de trein zijn. In jouw voorstel mag je dus nog een half uur in de spits reizen met een dal-ticket.

Ik begrijp dat jij momenteel geen abonnement hebt en gebruik maakt/maakte van samenreiskorting? Want jouw idee betekent een verslechtering voor abonnementhouders. Want al heb ik in jouw voorstel geen abonnementskosten, ik ga wel 5% meer betalen per reis.

Reputatie 7
Badge +3

ik ga wel 5% meer betalen per reis.

8,33%

 

Ik weet niet of dit voorstel nou het beste is. Maar ik denk wel dat het goed zou zijn eens kritisch te kijken naar het woud van kortingsmogelijkheden en -voorwaarden. Dit zou m.i. flink versimpeld mogen worden.

Reputatie 7
Badge +3

Toen ik vanwege het verhuizen van het bedrijf waar ik werkte een Traject Vrij abonnement aanschafte, las ik voor het eerst over Samenreiskorting. Het was iets wat mij ietwat verbaasde. Natuurlijk fijn dat je iemand mee kan nemen met korting, maar het is iets waar ik als abonnementhouder zelf geen voordeel van had. Dan had ik liever zelf meer korting en dat je alleen met een abonnement korting krijgt. 

Badge +3

Voor reizigers met ov-chipkaart én die met e-ticket via de app:

-inchecken na 9.00 of 18.30

-UITchecken vóór 16.30

Voor reizigers met een e-ticket op papier of mobiel of reizigers met een ticket uit de automaat:

-inchecken na 9.00 of 18.30

-vermeld de laatst mogelijke terugreis (uitchecken vóór 16.30 dus) op het ticket.

-eventueel extra korting alleen voor een specifieke rit die op het ticket wordt vermeld (gebeurt nu soms ook al).

Je benadelt hiermee iedereen met een kortingsabonnement, die nu vóór de spits (is trouwens 16:00 en niet 16:30) met korting kunnen inchecken en in de spits mogen reizen.

Inchecken met e-tickets (zowel op papier als in de app) is niet mogelijk, dus valt soms niet te controleren of een reis wel na 9:00 of 18:30 begonnen is (al is dat vaak wel duidelijk omdat het traject er op staat).

Badge +3

Bovendien zou iedereen ongeacht welk vervoerbewijs in het weekend dan de hele dag korting krijgen, ik zie dat niet gebeuren… 

Reputatie 7
Badge +3

dus valt soms niet te controleren of een reis wel na 9:00 of 18:30 begonnen is

 

Als er gewoon regelmatig gecontroleerd wordt, is dat natuurlijk geen probleem. Ieder half uur een conducteur en je hebt ze er zo uitgepikt.

Badge +3

Kan mijn berichten niet bewerken (something’s gone wrong), jij wel @mrfreeze ?

Wat ik nog wilde toevoegen is dat kaartjes uit een automaat de hele dag geldig zijn, of wil je kaartjes met korting uit de automaat terug? Zie ik ook niet gebeuren… 

Reputatie 1

Ik begrijp dat jij momenteel geen abonnement hebt en gebruik maakt/maakte van samenreiskorting? Want jouw idee betekent een verslechtering voor abonnementhouders. Want al heb ik in jouw voorstel geen abonnementskosten, ik ga wel 5% meer betalen per reis.

Ik heb momenteel een DalVoordeel-abonnement en zou het natuurlijk ook jammer vinden als de korting zou worden verminderd. Liever niet natuurlijk.

Het valt me wel op dat er in deze interessante discussie veel gereageerd wordt uit eigenbelang en dat er weinig solidariteit is met de samenreizigers die op saldo reizen en nu hun ov-chipkaart niet meer kunnen gebruiken. Helaas zitten daar ook de nodige mensen tussen die niet in staat zijn om zich goed te redden in onze digitale wereld.

 

Reputatie 7
Badge +3

Kan mijn berichten niet bewerken (something’s gone wrong), jij wel @mrfreeze?

Wat ik nog wilde toevoegen is dat kaartjes uit een automaat de hele dag geldig zijn, of wil je kaartjes met korting uit de automaat terug? Zie ik ook niet gebeuren… 

Ik kan mijn berichten ook niet meer bewerken.

Reputatie 7
Badge +3

Kan mijn berichten niet bewerken (something’s gone wrong), jij wel @mrfreeze?

Wat ik nog wilde toevoegen is dat kaartjes uit een automaat de hele dag geldig zijn, of wil je kaartjes met korting uit de automaat terug? Zie ik ook niet gebeuren… 

Ik kan mijn berichten ook niet meer bewerken.

Hier ook een balk met melding Something's gone wrong wanneer ik een ouder bericht probeer te bewerken. Misschien ook melden in het andere topic erover. 

Ik zal het in de gaten houden. Mocht dit vanavond nog steeds het geval zijn dan laat het mij vooral weten.

Ik begrijp dat jij momenteel geen abonnement hebt en gebruik maakt/maakte van samenreiskorting? Want jouw idee betekent een verslechtering voor abonnementhouders. Want al heb ik in jouw voorstel geen abonnementskosten, ik ga wel 5% meer betalen per reis.

Ik heb momenteel een DalVoordeel-abonnement en zou het natuurlijk ook jammer vinden als de korting zou worden verminderd. Liever niet natuurlijk.

Het valt me wel op dat er in deze interessante discussie veel gereageerd wordt uit eigenbelang en dat er weinig solidariteit is met de samenreizigers die op saldo reizen en nu hun ov-chipkaart niet meer kunnen gebruiken. Helaas zitten daar ook de nodige mensen tussen die niet in staat zijn om zich goed te redden in onze digitale wereld.

 

Het is juist niet de bedoeling dat iedereen met een Dal Voordeel om 16.00 uur of 16.30 uur uit de trein is verdwenen.

Bijvoorbeeld vanaf Amsterdam kunnen dagjesmensen dus de treinen die vertrekken t/m 16.00 gebruiken en forenzen de treinen daarna. Het heeft geen enkele zin om iedereen om 16.00 uit de trein van Amsterdam naar Den Helder te jagen als die trein al bij Alkmaar is. Dan stappen er toch nauwelijks forenzen meer in.

Op dezelfde manier werkt het om 9.00. Dagjesmensen vanuit Den Helder nemen de trein die om 10.30 in Amsterdam is, vanuit Alkmaar de trein die van 10.00 in Amsterdam en vanuit Zaandam die van 9.30 in Amsterdam. Dat is een keurige spreiding.

Badge +3

Ik zal het in de gaten houden. Mocht dit vanavond nog steeds het geval zijn dan laat het mij vooral weten.

Bewerken doet het weer, merkte dat het in sommige topics niet lukte maar in andere wel.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zal het in de gaten houden. Mocht dit vanavond nog steeds het geval zijn dan laat het mij vooral weten.

Bewerken doet het weer, merkte dat het in sommige topics niet lukte maar in andere wel.

Hier lukt het ook weer. 

Reageer