beantwoord

De nieuwe samenreiskorting . hoe werkt dat ?

  • 13 November 2022
  • 12 reacties
  • 1790 Bekeken

Reputatie 2

Hoi allen,

ik heb nu een paar keer een goede kennis mee op pad gemomen, die dan gewoon Samenreiskorting op zijn ov chipkaart met reizen op saldo geladen heeft.

Ik hoorde/las ergens iets dat hier verandering in komt en dar hij dan een Token ofzo nodig heeft.

Hoe is dat precies gepland? Moet hij dan persé een eTicket gebruiken waar die op de website die Token kan invullen, moet hij een mijn ns account hebben of waar kan hij met die Token terecht ?

En het belangrijkste, weet iemand wanneer dit in werking gaat ?

 

Groet

Ulrich

icon

Beste antwoord door Tochjo 13 November 2022, 09:33

Bekijk origineel

12 reacties

Badge +3

NS heeft hierover in de adviesaanvraag het volgende geschreven:

Abonnementhouder en bekende medereiziger worden aan elkaar gekoppeld door middel van een koppelcode. De abonnementhouder genereert een unieke code die de medereiziger invoert in het bestelproces. Bij controle in de trein is hierdoor zichtbaar dat de twee reizigers bij elkaar horen en elkaar kennen, want dat is namelijk de bedoeling van samenreiskorting. Alle reizigers kunnen hun samenreiskorting aanzetten via een e-ticket of met NS Flex door middel van de koppelcode.

Op dit moment kunnen reizigers met Reizen op Saldo hun samenreiskorting ook op de kaartverkoopautomaat aanzetten. Technisch kan de koppelcode niet gebouwd worden in de kaartverkoopautomaat. Deze optie vervalt dus, reizigers met Reizen op Saldo kunnen de samenreiskorting activeren via een e-ticket. Omdat abonnementhouders van NS een digitale klantrelatie hebben met NS, voorzien we hier geen problemen.


Verdere informatie, zoals de datum waarop dit moet ingaan, is nog niet bekend.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer reizigers met op saldo kaarten geen samenreiskorting op hun kaart kunnen laden, worden zij achtergesteld bij mensen met flex. Met een e-ticket mag je tijdens de spits niet in de trein zijn met samenreiskorting op een flex kaart wel. Een soort van gedwongen winkelnering.

Reputatie 2

Bedankt voor de uitleg. 

Dit betekend dus: NS Flex of E-Ticket. Samenreizen op saldo kan dus niet meer als ik het goed begrijp? Er is ja ook een optie om die Samenreiskorting in Mijn NS aan te zetten

Badge +3

Inderdaad kan Samenreiskorting met reizen op saldo straks niet meer. Samenreiskorting inschakelen in Mijn NS kan alleen voor meereizigers die NS Flex hebben. Meereizigers zonder NS Flex gebruiken straks een e-ticket.

Reputatie 7
Badge +3

Behalve deze beperking dmv een koppelcode wil NS het aantal keer dat een abonnementhouder andere reizigers kan laten meereizen met korting beperken tot 3 keer per maand. 

Om misbruik terug te dringen, is NS voornemens het aantal keren dat samenreiskorting gegeven kan worden te beperken tot drie keer per maand (voor NS Flex kan de samenreiskorting voor een hele dag worden aangezet, reizigers met e-tickets kunnen een retour kopen). Dit betekent dat drie keer per maand een koppelcode gegenereerd kan worden, die vervolgens door maximaal drie medereizigers gebruikt kunnen worden voor de aanschaf van een vervoersbewijs.

 

Deze beperkingen zullen bij veel abonnementhouders op weerstand rekenenen, nog afgezien dat het voor bepaalde groepen dan ook (te) ingewikkeld wordt. 

Badge +3

Dat stond inderdaad in de adviesaanvraag, maar na kritiek van het LOCOV is NS daarop teruggekomen. Die beperking komt er dus niet.

Ik zou toch graag registreren dat er een verschil is tussen _kunnen_ en _willen_ wat betreft de kaartautomaten. Dat apparaat kan prima op basis van een code een kaartje afdrukken of iets op een OV-kaart zetten. Je ziet dat in het VK, MIVB in Brussel (gisteren zelf nog gebruikt), en nog veel meer. NS heeft echter jaren terug al besloten de kaartautomaten af te bouwen en iedere toevoeging van functionaliteit wordt daarom geblokkeerd. 

Reputatie 2

Ik vind dit in pricipe alles prima (ik heb zelf ook ns flex weekeind vrij en ben er best blij mee)

Mijn collega (woont ook in Duitsland en reist niet zo vaak als ik door nederland is net gewend aan die automaat versie met zijn reizen op saldo chipkaart. 

  • Met een eticket ben je niet meer spontaan of is het voldoende als je dit op je smartphone laat zien (ik neem nooit een mobile printer mee)?
  • NS Flex aanvragen voor iemand die een duitse IBAN heeft en een Duits adres kan niet via de website en de klantenservice doet er ook moelijk over.

Ben dus benieuwd of ik binnenkort nog met hem op reis kan.

Badge +3

E-tickets hoeven niet afgedrukt te worden. Momenteel is de pdf laten zien voldoende; vanaf 1 januari moeten digitale e-tickets in de NS-app geladen worden om een geldig vervoerbewijs te zijn.

Reputatie 7
Badge +1

INS Flex aanvragen voor iemand die een duitse IBAN heeft en een Duits adres kan niet via de website en de klantenservice doet er ook moelijk over.

Wat betekent "doet er moeilijk over”?

Als je collega een persoonlijke chipkaart heeft, dan is de klantenservice een van de weinige mogelijkheden om een NS-abonnement te nemen.

Reputatie 2

Probeer zelf eens bij klantenservice een duits IBAN te laten opslaan. Bij 2 van 3 pogingen ging het tenmindst bij mij mis "heb je niet een vriend met een nl iban die de kosten wil betalen". 2 keer kon ik gegen Abo afsluiten bij de derde poging is het wel gelukt

Dat noem ik nogal moeilijk

Reputatie 7
Badge +1

Probeer zelf eens bij klantenservice een duits IBAN te laten opslaan. Bij 2 van 3 pogingen ging het tenmindst bij mij mis "heb je niet een vriend met een nl iban die de kosten wil betalen". 2 keer kon ik gegen Abo afsluiten bij de derde poging is het wel gelukt

Dat noem ik nogal moeilijk

Bedankt voor de verklaring. Dat is inderdaad nogal moeizaam. Ik kan niet anders adviseren dan gewoon vol te houden.

NS is verplicht iedere IBAN uit de SEPA te accepteren. Ik heb zelf een aantal jaren geleden via de Facebook-chat mijn Nederlandse rekening laten vervangen door mijn Belgische maar ik heb geen idee hoe vaak ze dat hebben moeten proberen.

Reageer