beantwoord

door vertraging keuzedag gemist

  • 11 February 2024
  • 14 reacties
  • 215 Bekeken

ik wilde gebruik maken van mijn keuzedag. ik had 12 minuten overstap tijd om in en uit te checken. helaas door vertraging moeten rennen naar de volgende trein en dus niet mijn keuzedag kunnen activeren.

hoe kan ik gemaakte kosten declareren?

icon

Beste antwoord door Robert B 12 February 2024, 18:08

Bekijk origineel

14 reacties

Dat kan niet. U had in- en uit kunnen checken en dan de volgende trein kunnen nemen. Het is uw eigen keuze om dan niet in- en uit te checken.

Reputatie 7
Badge +3

Deze begrijp ik niet. Je vraagt kosten terug, omdat je geen tijd had om in- en uit te checken om je keuzedag te activeren. Maar als je niet ingecheckt was dan had je toch geen kosten?

Een niet geactiveerde keuzedag kun je de volgende keer gebruiken.

Reputatie 7
Badge +3

Deze begrijp ik niet.

Is toch niet zo ingewikkeld? De reis is in de spits begonnen, TS wilde na de spits uit- en inchecken om zo verder op de Keuzedag te reizen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Deze begrijp ik niet.

Is toch niet zo ingewikkeld? De reis is in de spits begonnen, TS wilde na de spits uit- en inchecken om zo verder op de Keuzedag te reizen.

 

Hoe weet je dat de reis in de spits was begonnen? Er staat geen dag bij. Het is nu weekend dan is er geen spits. Er staat in en uit checken en niet uit en in checken.

Deze begrijp ik niet.

Is toch niet zo ingewikkeld? De reis is in de spits begonnen, TS wilde na de spits uit- en inchecken om zo verder op de Keuzedag te reizen.

 

Ja, maar dat is geen reden voor geld terug 

​Goedemorgen @llarsen! Wat vervelend dat het niet helemaal goed is gegaan met het in- en uitchecken van de Keuzedag! Echter vraag ik me wel af in welke zin je benadeeld bent. Ik kan me zo voorstellen dat het volgende is gebeurt:

Situatie 1: Je hebt in de spits ingecheckt (eerste incheckmoment) bij de NS en had ergens een overstap van 12 minuten in de daluren. Mocht de uit- en incheck gelukt zijn, dan reis je nog steeds met spitstarief aangezien het eerste incheckmoment leidend is. In dit geval heb je de reis gewoon gemaakt met het bijbehorende spitstarief. Pas wanneer er minimaal 35 minuten tussen de uit- en incheck zit wordt er een nieuw eerste incheckmoment en dus een nieuw tarief gerekend met een eventuele Keuzedag.

Situatie 2: Je hebt ingecheckt bij een andere vervoerder zoals Blauwnet of Arriva. In de daluren heb je omgecheckt naar de NS maar heb je geen tijd gehad om de Keuzedag te activeren bij de NS Kaartautomaat (Bij het wisselen van vervoerder met Reizen op Saldo abonnementen is de situatie zoals beschreven in Situatie 1 niet van toepassing). In deze situatie is er vaak wel wat mogelijk m.b.t. restitutie. Is de keuzedag op de terugreis (of heenreis) wél gebruikt?

Zou je kunnen toelichten welke situatie voor jou van toepassing is?

Dank je wel timo 2000!

ik wist niet dat er 35 minuten tussen moest zitten !

ik ben inderdaad in de spits begonnen en wilde tussendoor op de keuzedag verder reizen. 
een latere trein was geen optie omdat er 5 zussen in de volgende trein zaten 🙈. 
 

volgende keer anders plannen. 
iedereen bedankt voor reageren. 
 

Reputatie 7
Badge +3

@Tiemo2000Wat jij zegt klopt niet. Voor een keuzedag geldt geen wachttijd van 35 minuten bij omchecken. Daarnaast geef je aan dat er vaak wel restitutie mogelijk is als je geen tijd had om de keuzedag bij een automaat op de kaart te zetten. Als de keuzedag nog niet opgehaald is heb je een keuzedag die je de volgende reis kunt gebruiken.

Een vertraagde trein en geen tijd is geen reden voor restitutie om geld terug te geven . TS had wel op keuzedag kunnen reizen door een trein later te nemen

Hoi @MoDe, wellicht handig om deze link eens door te nemen. In dit artikel ‘van rit naar reis’ wordt benoemd dat bij het checken binnen 35 minuten de 2 ritten als 1 reis worden gezien met dus hetzelfde spitstarief. De Keuzedag is helaas geen uitzondering op deze regel.

Tot slot stelde ik inderdaad de vraag of de Keuzedag die dag ‘gebruikt’ is of niet. Dit geeft inderdaad de doorslag of er iets van restitutie mogelijk is.

Gelukkig lijkt de vraag in dit topic al beantwoord te zijn!

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Tiemo2000,

MoDe heeft in dit geval toch echt gelijk. Een Keuzedag is wél een uitzondering op die regel.

Er wonen hier enkele doorgewinterde Keuzedag-gebruikers en die kunnen dit bevestigen.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi @MoDe, wellicht handig om deze link eens door te nemen. In dit artikel ‘van rit naar reis’ wordt benoemd dat bij het checken binnen 35 minuten de 2 ritten als 1 reis worden gezien met dus hetzelfde spitstarief. De Keuzedag is helaas geen uitzondering op deze regel.

Tot slot stelde ik inderdaad de vraag of de Keuzedag die dag ‘gebruikt’ is of niet. Dit geeft inderdaad de doorslag of er iets van restitutie mogelijk is.

Gelukkig lijkt de vraag in dit topic al beantwoord te zijn!

Waar staat dat van rit naar reis en 35 minuten wachten over keuzedag? Heb jij zelf een keuzedagabonnement? Bij uitchecken en daarna inchecken met keuzedag geldt de 35 minuten wachttijd niet. De keuzedag gaat gelijk in.

TS had zelf niet ingecheckt met keuzedag. Of de keuzedag die dag gebruikt is, is geen reden voor restitutie. Het was de keuze van TS om niet om te checken.

Badge +3

De Keuzedag had ook eerder op de kaart gezet kunnen worden (bijv. de dag van tevoren bij een supermarkt).

Is de aanvang van je reis in de spits dat betaal je gewoon voltarief, maar wordt bij een overstap in de daluren de Keuzedag aangesproken.

Daarvoor moet je natuurlijk wel uit- en weer inchecken, en op veel stations zul je dan door de poortjes naar buiten en weer naar binnen moeten, wat normaal binnen 12 minuten natuurlijk wel lukt (incl. eventueel de Keuzedag laden bij een kaartautomaat).

Helaas, vergoeding zult u niet zomaar krijgen, hooguit als de Keuzedag later op de dag alsnog gebruikt is, en de eerdere reis geheel in de daluren was.

Jeetje, ik ben voor het eerst op het forum en wat overdonderd door de reacties. Heel betrokken.

Ik heb op de terugreis wel gebruik gemaakt van mijn keuze dag.

Ik had mijn keuzedag ook voor de reis ‘s ochtends op mijn kaart opgeladen.

Maar blijft dat ik binnen 35 minuten wilde in  en uit checken.

 

Wat mij wel opviel is dat ik op de terugreis begon voor de spits, in de spits 30 “weg” ben geweest, dus uit en weer ingecheckt op hetzelfde station, inmiddels in de spits reisde , maar mijn keuze dag doorliep. 

Dat zou er wel heel erg voor pleiten dat er minstens 35 minuten tussen moet zitten.

 

Misschien ga ik het toch proberen bij NS, waarschijnlijk moet ik dan de klantenservice hiervoor bellen.

Nogmaals dank aan allen die meedenken

Reputatie 7
Badge +3

Die 35 minuten tussentijd geldt wel als je de keuzedag geactiveerd hebt bij incheck in Dal, uitcheck en binnen 35 minuten inchecken tijdens de spits.

Wanneer je in de spits incheckt, in Dal uitcheckt en met een keuzedag op de kaart incheckt, dan hoef er geen 35 minuten tussen te zitten.

Let op bij incheck tijdens Dal en als je in spits van vervoerder verwisselt je vol tarief betaalt. Dat geldt voor alle op saldo abonnementen.

 

Reageer