Skip to main content
Aanstaande woensdag heb ik een afspraak in Rotterdam Centrum. Daarom had ik gisteren een e-ticket uitgeprint voor die dag. Nu word ik zojuist gebeld dat de afspraak 1 week verzet is. Oke, ik dacht geen probleem.............en wilde mijn e-ticket bij het loket van NS van datum laten wijzigen. Echter, dat ging niet. Kaartje inleveren en geld terug ging ook niet. Het kan toch niet zo zijn dat je een duur kaartje niet om kunt zetten in een andere datum en gewoon je geld kwijt bent?

Welkom ​@alonoid 

Je hebt gelijk dat de code alle info bevat over reisdatum, naam reiziger, eventueel traject etc. maar eigenlijk is een e-ticket een soort zichtbewijs want je kunt er poortjes mee openen (als je die toevallig tegenkomt).

Poortjes hebben simpelweg geen tijd om de geldigheid te checken en kijken alleen naar de datum in de code. Jijzelf (of iedereen) kan dus met het ticket gaan reizen.

Bij controle in de trein val je dan natuurlijk door de mand, als het ticket (ordernummer) ongeldig is gemaakt, maar die controle is er helaas bijna niet.

Je kunt de datum niet wijzigen, omdat dat fraude in de hand werkt, aangezien je het ticket dan voor meerdere data kunt uitprinten. In de voorwaarden staat dat het ticket alleen geldig is op de reisweg, de klasse en dag waarvoor het verkocht wordt. Dat de reisdatum niet verzet kan worden is daaruit een logisch gevolg.

Bij vliegmaatschappijen is het anders, omdat zij exact weten welke klanten met hun reizen en met welke tickets dat is, bij treinen is dat niet het geval.

Volgens mij is je inmiddels duidelijk genoeg uitgelegd dat je je ticket niet kunt wijzigen. Een gevalletje 'pech gehad' dus.

Dat is echt absolute onzin. Alle Tickets hebben een unieke code die gescanned wordt. Het is gewoon makkelijk en logisch dat je in het system deze code ongeldig kan maken voordat de trein vertrekt en dan een nieuw ticket aanmaakt voor een ander datum. Dus het is zeker mogelijk, de NS wil gewoon geld aan mensen verdienen die voor éen of andere reden niet hun geboekte reis kunnen nemen. Heeft alleen met geld te maken, niet met fraude. Datum verzetten en tickets annuleren kan zeker in andere landen dus het is zeker mogelijk zonder problemen. Geen idee waarom jij excuses maakt voor een geldgierig bedrijf als je er zelf niet voor werkt 😂

Lijkt mij een zinvolle reactie op iemand die dit 10 jaar!! geleden geschreven heeft.

Uitgekauwd inderdaad.

Men beloofde al jaren dat die mogelijkheid er zou komen (e-tickets ‘omboeken’ of geld terug indien aantoonbaar niet gebruikt).

Maar technisch kan dat simpelweg niet omdat poortjes dom zijn en je bij in/uitckeckpaaltjes niets te zoeken hebt met een e-ticket code op papier of op je telefoon.

Voorheen had je nog een goede kans zolang je het ticket nog niet gedownload/geïmporteerd had (bestelling ongedaan maken, ik heb dat ticket dus helemaal niet)

Maar zodra je het ticket hebt is het einde verhaal, want dat is geldig (voor een reis die je misschien achteraf niet wilde maar wel gekocht hebt) 😫

Wat is wijsheid? Koop het dan niet van tevoren! 😴

Tenzij het om een daluren PrijsTijd Deal ticket gaat (oei die goedkope reis gaat niet door maar is wel betaald! )… 😴💤  Als die wegens ziekte of om welke reden/smoes dan ook niet door gaat… Dan pech en geld weg! 

Hoe dan ook, volgens boze tongen vedient de NS miljarden aan al die niet te wijzigen e-tickets!

Serieus? Je kunt er gewoon mee reizen hoor (ook al ben je achteraf niet van plan om dat te doen)

Uitgekauwd inderdaad.

Men beloofde al jaren dat die mogelijkheid er zou komen (e-tickets ‘omboeken’ of geld terug indien aantoonbaar niet gebruikt).

Maar technisch kan dat simpelweg niet omdat poortjes dom zijn en je bij in/uitckeckpaaltjes niets te zoeken hebt met een e-ticket code op papier of op je telefoon.

Voorheen had je nog een goede kans zolang je het ticket nog niet gedownload/geïmporteerd had (bestelling ongedaan maken, ik heb dat ticket dus helemaal niet)

Maar zodra je het ticket hebt is het einde verhaal, want dat is geldig (voor een reis die je misschien achteraf niet wilde maar wel gekocht hebt) 😫

Wat is wijsheid? Koop het dan niet van tevoren! 😴

Tenzij het om een daluren PrijsTijd Deal ticket gaat (oei die goedkope reis gaat niet door maar is wel betaald! )… 😴💤  Als die wegens ziekte of om welke reden/smoes dan ook niet door gaat… 

Dan pech en geld weg! Kut NS zeg, met die-e-tickets en zo 🤣

Hoe dan ook, volgens boze tongen vedient de NS miljarden aan al die niet te wijzigen e-tickets!

Serieus? Je kunt er gewoon mee reizen hoor (ook al ben je achteraf niet van plan om dat te doen)

Miljarden lijkt mij wat overdreven RobertB. NS zet als totaal zo'n 3,8 miljard per jaar om. Overigens ik denk dat die vroegboekkaartjes in het leven zijn geroepen om de e-tickets nog enigszins te rechtvaardigen. Omdat ze totaal niet meer te wijzigen zijn, zijn het natuurlijk ondingen.

Reageer