Facturen en reishistorie NS laat en soms onbetrouwbaar

  • 7 February 2022
  • 3 reacties
  • 366 Bekeken

Niet zolang geleden bezocht ik de website van de NS, waar al mijn gegevens staan, en ik zag dat er hele serie open facturen stonden uit 2021, die ik de NS nog schuldig zou zijn. Deze facturen waren echter nog niet definitief in rekening gebracht, dus heb ze één voor één in de bankafschriften gecontroleerd, en kwam tot de conclusie dat ik ze allemaal had betaalt. Na een paar weken, heb ik nog eens gekeken, en toen bleken de open facturen allemaal verdwenen. Alles okay dus, maar het feit dat er plotseling de kans bestaat dat de NS je confronteert met facturen uit het verleden vond ik toch geen prettig idee, want als consument in de gevecht met een groot bedrijf als de NS over wel of niet betaalde facturen, is bij voorbaat voor velen een spookbeeld 

Inmiddels had ik precies 7 dagen geleden een paar busreizen (op rekeningrijden) gemaakt, en terwijl de reishistorie daarvan op de website van OV Chipkaart de volgende dag reeds in te zien was, blijkt tot op dit moment dat de reishistorie op de NS website nog steeds niet zichtbaar is, en dus weet ik ook nog niet wat de kosten zijn, omdat de kosten op rekening rijden niet zichtbaar zijn op de website OV Chipkaart. Omdat ik ook nog een persoonlijke OV kaart op saldo heb van een busbedrijf, heb ik besloten deze weer te gaan gebruiken voor het reizen met bussen, want dan weet ik de volgende dag precies wat ik heb betaalt.

Dit lijkt allemaal triviaal, en dat is het in principe ook, maar het kan ook verwijzen naar een structureel onderliggend administratief probleem bij de NS, of erger. Vasstaat dat de bestuurlijke kwaliteitseisen maar daardoor ook de andere onderdelen van de NS al decennia lang door politieke benoemingen structureel op alle onderdelen is uitgehold. Ik verwijs maar even naar ProRail, opgericht vanuit de NS, om haar eigen tekortkomingen naar te kunnen afschuiven, u weet wel, de eerste herfstbladeren, of eerste nachtvorst, waardoor grote delen van het treinverkeer al decennia lang last van hebben, en nu de Corona dat moet verhullen, het ook al decennia lang niet voldoende opleiden van toekomstig nodige vakbekwame mensen, waardoor weer overal minder treinen rijden. Slechts enkel voorbeelden, die een voorbode van een wellicht totale instorting zouden kunnen zijn….          

 

 

 

 

 


3 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Ik begrijp goed dat er verwarring ontstaat wanneer er staat dat de factuur niet betaald zou zijn. Dit is een richtlijn en klopt inderdaad helaas niet altijd. Als hier een factuur op onbetaald staat en je twijfelt kan je altijd contact opnemen met de klantenservice. We willen hierin uiteraard blijven verbeteren, dus ik zal je melding hierover doorzetten.

Voor de busreizen (maar ook de tram en metro) kan het tot 21 dagen duren voordat deze zichtbaar zijn. Dit komt doordat wij geen directe toegang tot reisgegevens van andere vervoerders. Het kan dus even duren voordat de reisgegevens bekend zijn. Als je met de bus graag op saldo wil reizen, kun je er ook voor kiezen om het reizen met de bus, tram en metro op rekening uit te zetten. Je kan dan het NS Flex abonnement gebruiken voor de treinreizen en saldo laden voor de reizen met de bus, tram en metro. Dit kun je ook regelen via onze klantenservice

Badge +3

Zodra TLS/OV-chipkaart de gegevens van busreizen toont (en dat kan inderdaad soms lang duren, met name bij buurtbusjes) dan zou dit de volgende dag ook bij NS bekend moeten zijn, met de prijs erbij.

Reputatie 7
Badge +3

Niet zolang geleden bezocht ik de website van de NS, waar al mijn gegevens staan, en ik zag dat er hele serie open facturen stonden uit 2021, die ik de NS nog schuldig zou zijn. Deze facturen waren echter nog niet definitief in rekening gebracht, dus heb ze één voor één in de bankafschriften gecontroleerd, en kwam tot de conclusie dat ik ze allemaal had betaalt. Na een paar weken, heb ik nog eens gekeken, en toen bleken de open facturen allemaal verdwenen. Alles okay dus, maar het feit dat er plotseling de kans bestaat dat de NS je confronteert met facturen uit het verleden vond ik toch geen prettig idee, want als consument in de gevecht met een groot bedrijf als de NS over wel of niet betaalde facturen, is bij voorbaat voor velen een spookbeeld 

Waren de facturen die volgens u open stonden facturen voor een abonnement op saldo of voor een NS Flex abonnement? Bij saldo abonnementen kwam er geen melding/groen vinkje dat deze betaald was, bij NS Flex abonnementen komt dat wel. Ik weet niet of er bij saldo abonnementen nu nog steeds geen melding komt dat deze betaald is, aangezien ik al sinds 2019 geen saldo abonnement meer hebt. Wel zag ik onlangs dat de facturen pagina veranderd is, ziet er anders uit. Waar eerst bij Flex abonnementen (en sinds vorig jaar ook OV-fiets abonnement) een groen vinkje voor betaald werd gegeven staat nu “Betaald op "[datum]”. Wellicht dat sinds de verandering ook voor saldo abonnementen wordt aangegeven dat ze betaald zijn. En geen groen vinkje in de oude lay-out voor een saldo abonnement wil niet zeggen dat die niet betaald is/was.

 

Reageer