Niet zolang geleden bezocht ik de website van de NS, waar al mijn gegevens staan, en ik zag dat er hele serie open facturen stonden uit 2021, die ik de NS nog schuldig zou zijn. Deze facturen waren echter nog niet definitief in rekening gebracht, dus heb ze één voor één in de bankafschriften gecontroleerd, en kwam tot de conclusie dat ik ze allemaal had betaalt. Na een paar weken, heb ik nog eens gekeken, en toen bleken de open facturen allemaal verdwenen. Alles okay dus, maar het feit dat er plotseling de kans bestaat dat de NS je confronteert met facturen uit het verleden vond ik toch geen prettig idee, want als consument in de gevecht met een groot bedrijf als de NS over wel of niet betaalde facturen, is bij voorbaat voor velen een spookbeeld
Inmiddels had ik precies 7 dagen geleden een paar busreizen (op rekeningrijden) gemaakt, en terwijl de reishistorie daarvan op de website van OV Chipkaart de volgende dag reeds in te zien was, blijkt tot op dit moment dat de reishistorie op de NS website nog steeds niet zichtbaar is, en dus weet ik ook nog niet wat de kosten zijn, omdat de kosten op rekening rijden niet zichtbaar zijn op de website OV Chipkaart. Omdat ik ook nog een persoonlijke OV kaart op saldo heb van een busbedrijf, heb ik besloten deze weer te gaan gebruiken voor het reizen met bussen, want dan weet ik de volgende dag precies wat ik heb betaalt.
Dit lijkt allemaal triviaal, en dat is het in principe ook, maar het kan ook verwijzen naar een structureel onderliggend administratief probleem bij de NS, of erger. Vasstaat dat de bestuurlijke kwaliteitseisen maar daardoor ook de andere onderdelen van de NS al decennia lang door politieke benoemingen structureel op alle onderdelen is uitgehold. Ik verwijs maar even naar ProRail, opgericht vanuit de NS, om haar eigen tekortkomingen naar te kunnen afschuiven, u weet wel, de eerste herfstbladeren, of eerste nachtvorst, waardoor grote delen van het treinverkeer al decennia lang last van hebben, en nu de Corona dat moet verhullen, het ook al decennia lang niet voldoende opleiden van toekomstig nodige vakbekwame mensen, waardoor weer overal minder treinen rijden. Slechts enkel voorbeelden, die een voorbode van een wellicht totale instorting zouden kunnen zijn….