fiets in trein na 1600


Door een aanrijding moeten wij een traject met de bus. Maar wij reizen ook met een fiets. Die kunnen niet in de bus. Dus wij moeten wachten tot het spoor schoon is.

Wij reizen van Leeuwarden naar Maastricht, en dus klopt onze planning niet meer en kunnen wij na 1600 niet verder met de trein. De NS levert geen oplossing (bijv: door dispensatie te verlenen) maar int aan de andere int wel het geld van het kaartje voor de fiets. Kromme wereld.

Zo slecht....


23 reacties

Hallo Cure team, en welkom op de NS Community.

Jammer dat je met de bus moet reizen door de aanrijding.
Als we vervangend busvervoer regelen zijn we hierbij afhankelijk van derden. Fietsvervoer is vaak inderdaad niet mogelijk. Ik begrijp dat dit voor jullie, zeker nu, lastig is.
Gelukkig kun je wel altijd een Geld Terug Bij Vertraging claim indienen als je meer dan 30 minuten vertraging oploopt.

Reputatie 7
Badge +3

@Aurora NS Dat lijkt me niet het antwoord op de vraag. 

Het is beslist niet onredelijk om reizigers met fietsen die vanwege een stremming ernstige vertraging oplopen waardoor ze in de middagspits terechtkomen toestemming te verlenen in de middagspits te reizen. Een conducteur zou in zo’n geval iets kunnen betekenen door bijvoorbeeld een gewaarmerkte verklaring mee te geven waarin is vastgelegd dat de reizigers buiten hun schuld vertraging hebben opgelopen en toestemming krijgen om met fiets in de middagspits te reizen.

Eigenlijk zou NS deze mensen ook nog eten en drinken moeten aanbieden wanneer de vertraging meer dan 60 minuten duurt. Zie 

Het wordt tijd dat NS eens de service gaat verlenen die verwacht mag worden in verstoorde situaties.
NS zou in dit geval ook een taxibusje kunnen regelen om de reizigers met fietsen naar het station te brengen vanaf waar de reis vervolgd kan worden.

Geld terug bij vertraging stelt in een situatie als deze niet veel voor. Mensen willen geholpen worden en niet een beetje compensatie krijgen.

Reputatie 7
Badge +1

@iMark : Mooi verwoord en mijns inziens geheel juist. 

Reputatie 7
Badge +3

Heel vervelend dat door de aanrijding je niet meer met fiets verder kunt reizen met de fiets, omdat deze na 16 uur niet meer in de trein mag. Echter snap ik de NS dat zij het niet toestaan om alsnog de fiets mee te nemen in de spits vanwege mogelijke precedentwerking. Is het niet mogelijk om om te reizen en te vragen eventuele meerkosten te vergoeden?

Reputatie 7
Badge +1

Met een fietskaart naar BUITenland mag het wel. En ik vraag me in gemoede af of veel reizigers zonder fiets weet hebben van deze regeling. Of zelfs HCs. Net zo goed omgekeerd-of veel reizigers weet zullen hebben (die meestal zonder fiets gaan) van de spitsbeperking. Veel mensen met fiets schijnen niet eens te weten dat een kaartje ervoor nodig is en dat je in theorie enkel in bepaalde coupeś mag.

Reputatie 7
Badge +3

Is het niet mogelijk om om te reizen en te vragen eventuele meerkosten te vergoeden?

De aanrijding was tussen Meppel en Zwolle. Als je vanuit Leeuwarden dan vast staat op Meppel is er geen mogelijkheid tot omreizen. Je zou alleen nog kunnen gaan fietsen naar Zwolle, maar dat is best een eind en dat levert dus veel extra reistijd op waardoor je vervolgens vanaf Zwolle mogelijk ook niet meer voor 4 uur in Maastricht bent. Er wordt wel eens gezegd dat sommige chauffeurs het goed vinden dat een fiets in het bagageruim wordt gelegd maar dan wel op eigen risico vanwege mogelijke beschading. 

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Welke precedentwerking? 

Wanneer je als bedrijf een dienst verleent behoor je van de regels kunnen afwijken wanneer de situatie daarom vraagt. Dit is zo’n situatie. Maar bij de grote bureacratische moloch NS wordt niet meer nagedacht over de menselijke maat.

Er zijn allerlei oplossingen te bedenken maar bij NS houdt het op bij Geld Terug bij Vertraging met als motto: zoek het lekker zelf uit.

Reputatie 7

Oh oh. En het kan zo makkelijk opgelost worden - met een beetje creativiteit. Meedenken met de klant (service verlenen... even een briefje meegeven o.i.d met daarop vermeld de uitzondering en een tel.nr voor eventuele navraag) geeft meer tevredenheid en positieve reclame dan alleen aangeven dat het spijtig is maar je tenminste nog GTBV kan indienen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het tekenend voor de mentaliteit van de huidige NS dat wij dit kunnen bedenken maar NS niet.

Ik ben benieuwd welke weg @Cure team heeft genomen.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Welke precedentwerking? 

 

Dat men altijd fiets in de spits mee wilt nemen, ongeacht of en hoelang er vertraging is, want anderen mochten dat toch ook?

Badge +3

Zolang alleen een conducteur weet dat er een uitzondering is toegestaan kunnen anderen daar natuurlijk geen rechten aan ontlenen. Wie weet ben je wel onderweg naar het buitenland (en is er geen middagspits/fietsbeperking).

Ik had vandaag dan geen fietsen in de spits, wel reizigers met Daluren e-tickets, die in de spits waren gekomen door verstoringen, waarbij ik dit heb toegestaan. Ik vraag me af of dit centraal te regelen valt, want zoveel vertrouwen in centralisatie heb ik momenteel niet.

Reputatie 7
Badge +3

In dergelijke gevallen moet NS kunnen en moeten vertrouwen op het vakmanschap van de Hc’s en de Hc’s moeten tegelijkertijd collectief hun verantwoordelijkheid nemen. Juist in tijden van verstoringen heb je eigenlijk niets aan centrale regelingen maar moet er klantvriendelijk geïmproviseerd worden en kunnen Hc’s hun toegevoegde waarde tonen.

Goed om te lezen dat @Loes dit allemaal begrijpt.

Ik kan me de tijd nog herinneren dat bijna ieder station personeel had en dat er allerlei handmatige methodes waren om reizigers in gestrande situaties te helpen. Hc en lokettisten konden regelingsbiljetten uitschrijven. Maar er was ook personeel dat taxibonnen kon uitschrijven als dat nodig was. NS heeft al die klantvriendelijke methodes om zeep geholpen en vervangen door Geld Terug bij Vertraging. Waar je op dat moment helemaal niets aan hebt als reiziger.

De precedentwerking is nihil. Een conducteur kan zien wanneer en waar je hebt ingecheckt en of je je reis voor vier uur zou hebben moeten kunnen afronden. Reizigers die dit ten onrechte claimen kunnen desgewenst zwaardere sancties krijgen dan andere fietsreizigers in de spits.

 

Ik kan me de tijd nog herinneren dat bijna ieder station personeel had en dat er allerlei handmatige methodes waren om reizigers in gestrande situaties te helpen. 

Ja, de goede, oude tijd toen personeel nog enigszins betaalbaar was.😁

Reputatie 7
Badge +1

Jammer dat TS weer niet reageert in zijn eigen topic.😒

Reputatie 7

 

Ik kan me de tijd nog herinneren dat bijna ieder station personeel had en dat er allerlei handmatige methodes waren om reizigers in gestrande situaties te helpen. 

Ja, de goede, oude tijd toen personeel nog enigszins betaalbaar was.😁

Zo zie je maar, anno nu is het voor reizigers niet per definitie altijd beter of prettiger dan vroeger. (digitale) innovatie en vaak starre centrale regelingen hebben keerzijdes, die vaak met een kostenargument weggewuifd worden. Ook in de zorg, waar ik werk, zie je dat steeds weer.

Reputatie 7
Badge +3

Er waren in het verleden heel wat slimme methodes om reizigers zo goed mogelijk helpen. Allemaal handige dingen die niet geautomatiseerd zijn. Bij NS denken ze dat de problemen opgelost zijn door wat geld terug te geven bij vertraging.

Reputatie 7
Badge +1

Ik had vandaag dan geen fietsen in de spits, wel reizigers met Daluren e-tickets, die in de spits waren gekomen door verstoringen, waarbij ik dit heb toegestaan. Ik vraag me af of dit centraal te regelen valt, want zoveel vertrouwen in centralisatie heb ik momenteel niet.

In feite wordt dat geregeld in EU-Verordening 1371/2007, in het bijzonder in artikel 16 optie b.

Reputatie 7
Badge +3

Er waren in het verleden heel wat slimme methodes om reizigers zo goed mogelijk helpen. Allemaal handige dingen die niet geautomatiseerd zijn. Bij NS denken ze dat de problemen opgelost zijn door wat geld terug te geven bij vertraging.

Vroeg gisteravond toen ik 1 station voor mijn eindstation gestrand was of ik een vergoeding kon krijgen voor een OVfiets om thuis te kunnen komen. Het antwoord was nee. Maar ik had recht op GTbV dus zou daar de OV fiets kunnen betalen. Maar als ik was gaan fietsen zou ik geen GTbV krijgen, ik zou dan geen vertraging hebben omdat het station waar ik vandaan zou fietsen mijn eindstation zou zijn. Daarbij moet de fiets ook terug en moet ik weer terug met de trein. Toch zouden de kosten van OVfiets en trein de volgende dag voor 1 halte een stuk lager zijn dan als NS ander vervoer moest regelen.

Reputatie 7
Badge +1

Vroeg gisteravond toen ik 1 station voor mijn eindstation gestrand was of ik een vergoeding kon krijgen voor een OVfiets om thuis te kunnen komen. Het antwoord was nee. Maar ik had recht op GTbV dus zou daar de OV fiets kunnen betalen. Maar als ik was gaan fietsen zou ik geen GTbV krijgen, ik zou dan geen vertraging hebben omdat het station waar ik vandaan zou fietsen mijn eindstation zou zijn. Daarbij moet de fiets ook terug en moet ik weer terug met de trein. Toch zouden de kosten van OVfiets en trein de volgende dag voor 1 halte een stuk lager zijn dan als NS ander vervoer moest regelen.

En toen hebben ze je een taxi gegeven?

Reputatie 7
Badge +3

Vroeg gisteravond toen ik 1 station voor mijn eindstation gestrand was of ik een vergoeding kon krijgen voor een OVfiets om thuis te kunnen komen. Het antwoord was nee. Maar ik had recht op GTbV dus zou daar de OV fiets kunnen betalen. Maar als ik was gaan fietsen zou ik geen GTbV krijgen, ik zou dan geen vertraging hebben omdat het station waar ik vandaan zou fietsen mijn eindstation zou zijn. Daarbij moet de fiets ook terug en moet ik weer terug met de trein. Toch zouden de kosten van OVfiets en trein de volgende dag voor 1 halte een stuk lager zijn dan als NS ander vervoer moest regelen.

En toen hebben ze je een taxi gegeven?

Neen, helaas. Na bijna 1,5 uur staan wachten op station zonder voorzieningen en zonder info kwam er alsnog een trein. Vandaag dus een mindere dag, want door een ongeval afgelopen zomer elke dag pijn en kan niet lang staan, vandaar dat ik vroeg om vergoeding voor ov-fiets.

Reageer