beantwoord

fietskaart op ov-chip zetten met flex abonnement?


Sinds er een flex abonnement weekend op mijn ov-chip staat lukt het niet meer om via de automaat bij het station een fietskaart op mijn ov-chip te plaatsen. Nu moet ik een duurder papieren fietskaart aanschaffen. Dit lijkt mij niet de bedoeling van het flex abonnement.

icon

Beste antwoord door Robert B 24 March 2022, 18:36

Bekijk origineel

19 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Goed punt, want sinds 2022 betaal je inderdaad 1 euro extra voor een Fietskaart Dal uit een automaat. Zelfde voor Railrunner of dagkaart hond.

Alternatief: een e-ticket voor je fiets.

Waarom kan ik het kaartje voor mijn fiets niet gewoon op mijn ov-chipkaart laden?

Kan ik het fietskaartje wel op een anonieme ov-chipkaart laden?

Reputatie 7
Badge +4

Het is een e-ticket, een ticket op de mobiel of een ticket uit de automaat.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij kun je het ook nog gewoon op een OV-chipkaart op saldo zetten, dus ook op een anonieme kaart. Ik kan het niet testen, heb nu geen kaart op saldo meer, is vorige week verlopen. Als ik zelf misschien deze zomer nog eens met de trein ga met een fiets zal ik één van mijn Flex kaarten weer wijzigen naar Reizen op Saldo, kijken of het kan. 

Reputatie 7
Badge +2

Eind maart heb ik nog probleemloos een fietskaart dal op m'n OV chipkaart geladen (een persoonlijke met nog een oude WeekendVrij op saldo). Dus ja, dat kan nog.

Reputatie 7
Badge +4

Op saldo kon ik dat inderdaad ook, maar ja het is nu veelal Flex en dat lukte me dus niet. Ik kan het wel eens proberen met mijn abonnement met keuzedagen, dat zou dan wel moeten kunnen want dat is op saldo. Maar eens proberen als ik weer een fietskaartje koop, ;-) 

De ervaren hap hier weet dat ik dat mijd met Stallen op rekening, lol.

Ik (vraagsteller) heb zelf een nieuw anonieme ov-chipkaart gekocht en daarop kan ik inderdaad een fietsdagkaart laden. Opgelost dus maar het blijft vreemd dat dat met mijn persoonlijke ov-chipkaart niet kan.

Reputatie 7
Badge +3

Op zich kan het wel op een persoonlijke kaart, maar er moet dan geen NS Flex op staan. Maar ja, zo ongeveer alle abonnement zijn nu alleen beschikbaar als Flex variant, alleen Dal Voordeel kun je nog als saldo abonnement aanschaffen. Dus wil je een abonnement dan zit je vast aan Flex en kun je geen fietskaart laden op die kaart. 

Ik liep er vandaag ook tegen aan.

Met een anoniem kaartje kun je zo een ticket kopen voor je fiets. Met een kaart waar een abbo op staat NIET.

Dat je met abbo MINDER kan dan met een anonieme kaart is volstrekt onlogisch. Indien je met je abbo kaart bij de automaat staat moet je ook gewoon dezelfde producten kunnen aanschaffen.

 

De onvriendelijke werkwijze die je nu zou moeten hanteren is:

App installeren, inloggen, fiets kaartje kopen, naar automaat om op te halen.

Welkom bij de NS Community!

Goed punt, want sinds 2022 betaal je inderdaad 1 euro extra voor een Fietskaart Dal uit een automaat. Zelfde voor Railrunner of dagkaart hond.

Alternatief: een e-ticket voor je fiets.

Wordt dit nog verholpen zodat je wel een fietskaartje kunt ophalen? Dat de werkwijze voor met en zonder abbo verschilt is uitermate in gebruiksvriendelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Goed punt, want sinds 2022 betaal je inderdaad 1 euro extra voor een Fietskaart Dal uit een automaat. Zelfde voor Railrunner of dagkaart hond.

Alternatief: een e-ticket voor je fiets.

Wordt dit nog verholpen zodat je wel een fietskaartje kunt ophalen? Dat de werkwijze voor met en zonder abbo verschilt is uitermate in gebruiksvriendelijk.

Wanneer je flex op jouw kaart hebt staan dan heb je tot je het abonnement opzegt niets meer de automaat te doen. Bestellingen op een kaart laden kan alleen bij reizen op saldo.

Reputatie 7
Badge +3

En dat is dus zeer frustrerend, je kunt niet meer een fietskaart of een hondenkaartje op je Flex kaart laden. Het “één kaart voor al het openbaar vervoer” is dus een illusie, met Flex moet je in bepaalde gevallen 2 kaarten hebben.

Gelukkig had NS eind vorig jaar een actie met 1 maand gratis Flex Dal Voordeel waarbij je ook een nieuwe kaart gratis kon mee bestellen. Ik had totaal geen behoefte aan Dal Voordeel, maar heb nu wel een 2e kaart gratis, die ik weer terug kan zetten naar Reizen op saldo om indien nodig een fietskaart op te laden. 

Reputatie 7
Badge +1

En dat is dus zeer frustrerend, je kunt niet meer een fietskaart of een hondenkaartje op je Flex kaart laden. Het “één kaart voor al het openbaar vervoer” is dus een illusie, met Flex moet je in bepaalde gevallen 2 kaarten hebben.

Gelukkig had NS eind vorig jaar een actie met 1 maand gratis Flex Dal Voordeel waarbij je ook een nieuwe kaart gratis kon mee bestellen. Ik had totaal geen behoefte aan Dal Voordeel, maar heb nu wel een 2e kaart gratis, die ik weer terug kan zetten naar Reizen op saldo om indien nodig een fietskaart op te laden. 

Oh ik wil morgen naar Dedemsvaart en heb Flex Dalvrij en wil dus mijn elektrische fiets meenemen. Maar dit kost dus nu weer een euro extra omdat NS er weer een potje van heeft gemaakt. Gaat mij niet zozeer om die euro maar gewoon weer iets waar niet over is nagedacht.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

En dat is dus zeer frustrerend, je kunt niet meer een fietskaart of een hondenkaartje op je Flex kaart laden. Het “één kaart voor al het openbaar vervoer” is dus een illusie, met Flex moet je in bepaalde gevallen 2 kaarten hebben.

Gelukkig had NS eind vorig jaar een actie met 1 maand gratis Flex Dal Voordeel waarbij je ook een nieuwe kaart gratis kon mee bestellen. Ik had totaal geen behoefte aan Dal Voordeel, maar heb nu wel een 2e kaart gratis, die ik weer terug kan zetten naar Reizen op saldo om indien nodig een fietskaart op te laden. 

Oh ik wil morgen naar Dedemsvaart en heb Flex Dalvrij en wil dus mijn elektrische fiets meenemen. Maar dit kost dus nu weer een euro extra omdat NS er weer een potje van heeft gemaakt. Gaat mij niet zozeer om die euro maar gewoon weer iets waar niet over is nagedacht.

 

 

Als je het fietskaartje online besteld scheelt dat een euro. Open het kaartje pas als je daadwerkelijk gaat reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Niet dat ik nu direct met een fiets op pad wil, maar e-tickets wil ik zo veel mogelijk vermijden. 

Welkom bij de NS Community!

Goed punt, want sinds 2022 betaal je inderdaad 1 euro extra voor een Fietskaart Dal uit een automaat. Zelfde voor Railrunner of dagkaart hond.

Alternatief: een e-ticket voor je fiets.

Wordt dit nog verholpen zodat je wel een fietskaartje kunt ophalen? Dat de werkwijze voor met en zonder abbo verschilt is uitermate in gebruiksvriendelijk.

Wanneer je flex op jouw kaart hebt staan dan heb je tot je het abonnement opzegt niets meer de automaat te doen. Bestellingen op een kaart laden kan alleen bij reizen op saldo.

Naast dat het onvriendelijk is is het ook niet waar; ik heb uiteindelijk maar de app geïnstalleerd, ingelogd en het fietskaartje gekocht MAAR aan het eind de melding kreeg dat ik het product kon ophalen bij de automaat!

 

 

Badge +3

Naast dat het onvriendelijk is is het ook niet waar; ik heb uiteindelijk maar de app geïnstalleerd, ingelogd en het fietskaartje gekocht MAAR aan het eind de melding kreeg dat ik het product kon ophalen bij de automaat!

Dan heb je dus geen NS Flex?

Badge +3

Vraag me wel af hoe je bij een (e-ticket?) kopen vanuit de NS app je de mogelijkheid zou krijgen om een fietskaartje als bestelling op te halen bij een automaat… (op je ov-chipkaart te zetten dus). 🤔

No way… 😴

Reageer