Volgens de FNV loopt de fraude met etickets steeds meer uit de klauwen en worden de fraudeurs ook steeds agressiever.
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2023/02/intimidatie-tegen-hoofdconducteurs
Volgens de FNV loopt de fraude met etickets steeds meer uit de klauwen en worden de fraudeurs ook steeds agressiever.
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2023/02/intimidatie-tegen-hoofdconducteurs
De agressie (foto’s maken van conducteurs, messen laten zien) is ongepast en hoort absoluut niet nee. Maar die foto’s worden gewoon verspreid omdat reizen met de trein tegenwoordig idioot duur is geworden. Zelf zit ik niet in die groepen dus meer weet ik er niet van. Gewoon de agressieve mensen melden bij de politie en de andere “zwartrijders” (beetje een naar woord) gewoon hun gang laten gaan.
De zwartrijders veroorzaken ongeveer 60 procent van de problemen in de trein en moet je juist niet hun gang laten gaan. Zij zijn er ten dele de oorzaak van dat conducteurs zo weinig controleren. Zij willen ‘s avonds ook aan de boerenkool zonder de hele dag beledigd of bedreigd te worden. Handhaven, beboeten en om te beginnen een zo hoog mogelijke pakkans. Dan maken profiteurs vanzelf een andere berekening.
Zwartrijders is inderdaad een raar woord. Het zijn gewoon (en veel te vaak agressieve) dieven. Door deze mensen is de trein misschien wel duurder of te duur en in ieder geval te vol.
Opa Bommel vertelt uit eigen werk, maar ik werd tussen Groningen en Den Haag altijd drie keer gecontroleerd, en terug weer. Conducteurs hadden maar weinig met agressie te maken.
De zwartrijders veroorzaken ongeveer 60 procent van de problemen in de trein en moet je juist niet hun gang laten gaan. Handhaven, beboeten en om te beginnen een zo hoog mogelijke pakkans.
Ik vrees dat het dweilen met de kraan open is zolang NS steeds meer moeilijk te controleren c.q. fraudegevoelige producten en betaalwijzen introduceert.
De term ‘fraude’ wekt de indruk dat er gerotzooid wordt met de codes, dat is hier niet het geval, ze worden simpelweg gedeeld. Heel erg makkelijk op te sporen door simpelweg te controleren, inclusief controle van een identiteitsdocument bij vermoeden van misbruik. Een keer vragen om de code te “flippen” is al voldoende. DeLijn hier in Belgie heeft in dat venster bijvoorbeeld een bewegend element zitten, zodat het opvalt als het een screenshot is.
“FNV Spoor heeft NS opgeroepen de QR-codes tegen fraude te beveiligen” kan dan ook simpelweg niet, je kunt allerlei trucs uithalen om screenshots maken lastiger te maken, maar onmogelijk gaat je niet lukken. Punt. Controleren of afschaffen is de enige oplossing.
De term ‘fraude’ wekt de indruk dat er gerotzooid wordt met de codes, dat is hier niet het geval, ze worden simpelweg gedeeld. Heel erg makkelijk op te sporen door simpelweg te controleren, inclusief controle van een identiteitsdocument bij vermoeden van misbruik. Een keer vragen om de code te “flippen” is al voldoende. DeLijn hier in Belgie heeft in dat venster bijvoorbeeld een bewegend element zitten, zodat het opvalt als het een screenshot is.
“FNV Spoor heeft NS opgeroepen de QR-codes tegen fraude te beveiligen” kan dan ook simpelweg niet, je kunt allerlei trucs uithalen om screenshots maken lastiger te maken, maar onmogelijk gaat je niet lukken. Punt. Controleren of afschaffen is de enige oplossing.
Dan is de enige oplossing dus afschaffen.
Dat is wel de meest effectieve ja. Er zijn allerlei trucs te bedenken, maar afhankelijk van hun technische kennis is er behoorlijk wat na te maken.
Laat staan als het op enig moment om internationale tickets zou gaan. Details zal ik maar laten.
Ik zou gaan voor controleren, handhaven en direct V&S laten komen. Als HC niet eens de discussie aangaan, “oké dank u” en verderop assistentie laten komen. 06-11 en de rest gaat vanzelf.
De laatste alinea gaat niet gebeuren denk ik. Daar zijn hier al veel te veel topics over. Dus de enige mogelijkheid is dan dus afschaffen. Nu er de mogelijkheid is om met pinpas te reizen zal het aantal e-tickets ook wel afnemen. Alleen de vroeg boek korting is dan niet meer mogelijk.
Zijn we hier ook gelijk verlost van al die topics van mensen die een verkeerd e-ticket hebben aangeschaft.
De zwartrijders veroorzaken ongeveer 60 procent van de problemen in de trein en moet je juist niet hun gang laten gaan. Handhaven, beboeten en om te beginnen een zo hoog mogelijke pakkans.
Ik vrees dat het dweilen met de kraan open is zolang NS steeds meer moeilijk te controleren c.q. fraudegevoelige producten en betaalwijzen introduceert.
Ach een ander topic dat opeens verdwenen is “Conducteurs controleren nooit” schreef Thom nog duidelijk het volgende: “Nederland kan wat leren van de Duitsers, al zal opa dat niet willen horen. et cetera. “ Graag zie ik het van de andere kant. Namelijk dat de NS heel wat kan leren van de Nederlanders die met de trein reizen. Want al verzoeken meerdere forumleden hier al jaren regelmatig om meer controle, heb ik niet het idee dat er iets met eventuele adviezen gedaan wordt. Een eerste stap zou kunnen zijn om eerst eens wat beter te communiceren. Neem bijvoorbeeld de introductie van OV Pay. Opeens is iedere bankpas een OV chipkaart???? Geen communicatie vooraf. En dat een e-ticket een ondermaats product is, is al vaker hier op het forum besproken. Maar doet de NS er wat mee? Nee! Ze zijn blij als vaste leden je erop wijzen dat je je geld kwijt bent als je het ticket geopend hebt. Had je maar de voorwaarden moeten lezen.
Ik zou gaan voor controleren, handhaven en direct V&S laten komen. Als HC niet eens de discussie aangaan, “oké dank u” en verderop assistentie laten komen. 06-11 en de rest gaat vanzelf.
Ik denk dat dit gezien de omvang van de fraude niet realistisch is. Je hebt dan enorm veel V&S nodig en die is niet op ieder station in Nederland in onbeperkte aantallen beschikbaar.
Dan moet je serieus over afschaffing na gaan denken. Maar dat zal ook lang niet zonder slag of stoot gaan.
De werkelijkheid wordt een halfbakken oplossing waarbij de ergste top er af wordt gehaald. En daarna is het “opgelost”.
Is een belangrijke oorzaak van dit misbruik niet dat NS niet registreert of een binnenlandse QR-code al eens is gebruikt? Want als ze dat wel zouden zoen, zoals bij de QR-codes op internationale kaartjes, dan worden die QR-codes ineens een stuk minder interessant om te delen.
Voor passage? Daar zitten nogal wat nadelen aan. Je moet de limiet dan vrij hoog zetten, want er zijn genoeg legitieme situaties waarin je best wat keren door poortjes wil kunnen. En dan zit je nog met niet-poortjes stations en situaties waar ze de poortjes omzeilen.
Je kan een melding genereren bij controle, maar dan is de kring terug rond. Die is er weinig, en als die er is, ziet geen HC het zitten hier problemen te maken.
Dat je met een Aztec code voor de juiste reisdatum alle poortjes in Nederland kunt openen is op zich logisch (met eventueel spitsbeperkingen, niet voor 8:55 en zo).
Maar in een e-ticket code zit ook een ordernummer (plus tijd van aankoop!) en daar kan je prima op controleren in de trein.
Zelfs als iemand aangegeven heeft om dat te willen annuleren en opnieuw te bestellen voor bijv. een andere datum/persoon.
Poortjes zijn voorlopig ‘dom’, die gaan open bij geldig ticket en controleren verder niet op traject en zo.
Wat is Nederland tot een triest land geworden met al die fraude en agressie. Al dat egocentrisme en eigen baas / eigen rechter spelen. Je iets laten zeggen, aangesproken worden op regels is er niet meer bij, de bom barst gelijk. Zie het regelmatig met nog jonge pubers. Heel zorgelijk en ik snap helemaal dat een conducteur ook niet alles aandurft en er wel een keer klaar mee is. Wat dat betreft is het ov een goede afspiegeling van de maatschappij van vandaag.
E-tickets afschaffen is de beste, goedkoopste en eigenlijk de enige reële optie. Het voorkomt bovenstaande fraude en ook allerlei andere ergernissen en discussie over de aankoop en voorwaarden. Dan kan men die energie in iets zinvollers steken.
De illusie dat er net zoals “vroeger” (zei deze man van middelbare leeftijd) iedere rit gecontroleerd wordt heb ik al een paar jaar laten varen. Controle als dé hoofdtaak van de conducteur gaat toch niet meer gebeuren. Daar worden al jaren topics over vol geschreven, maar er verandert eigenlijk niks.
De agressie (foto’s maken van conducteurs, messen laten zien) is ongepast en hoort absoluut niet nee. Maar die foto’s worden gewoon verspreid omdat reizen met de trein tegenwoordig idioot duur is geworden. Zelf zit ik niet in die groepen dus meer weet ik er niet van. Gewoon de agressieve mensen melden bij de politie en de andere “zwartrijders” (beetje een naar woord) gewoon hun gang laten gaan.
Maar zelf reis je zwart en dat moet je kunnen blijven doen?
Als E-tickets afgeschaft worden zou er een goed alternatief moeten komen voor tijdelijk reisrechtcodes, keuzedagcodes en spoordeelwinkeltickets.
Vorige jaar raakte door een foutje van de klantenservice een aantal keuzedagen kwijt. Daar heb ik codes voor gekregen. Dat zal dan €3,50 terug worden? Daar kan ik net een enkeltje naar het volgende station mee reizen met de sprinter.
Voor reisrecht moet men dan verplicht een chipkaart aanschaffen. Of kun je voltarief met bankpas declareren?
De spoordeelwinkel gaat dan dicht.
Bij een ticket moet je je legitimeren. Gewoon meer controle en dan ook op id.
De agressie (foto’s maken van conducteurs, messen laten zien) is ongepast en hoort absoluut niet nee. Maar die foto’s worden gewoon verspreid omdat reizen met de trein tegenwoordig idioot duur is geworden. Zelf zit ik niet in die groepen dus meer weet ik er niet van. Gewoon de agressieve mensen melden bij de politie en de andere “zwartrijders” (beetje een naar woord) gewoon hun gang laten gaan.
Maar zelf reis je zwart en dat moet je kunnen blijven doen?
Precies. Een uitgebreider antwoord kan ik je niet geven want de NS moderators hebben mij al een waarschuwing gegeven. En zoals ik al zei moeten de agressievelingen hard aangepakt worden maar alle andere reizigers met rust gelaten worden
Precies. Een uitgebreider antwoord kan ik je niet geven want de NS moderators hebben mij al een waarschuwing gegeven. En zoals ik al zei moeten de agressievelingen hard aangepakt worden maar alle andere reizigers met rust gelaten worden
Het is al decennia zo dat de meeste agressie in de trein samenhangt met het controleren van onverlaten (dieven, oplichters, fraudeurs, zwartrijders etc) zonder geldig vervoerbewijs. Alle betalende reizigers moeten uiteraard met rust gelaten worden.
In de krantenarchieven zijn er helaas honderden artikelen te vinden over conducteurs die te maken hebben gehad met (ernstige) agressie. Eigenlijk altijd in verband met controleren van vervoerbewijzen. Het is bepaald niet een nieuw probleem. Er zijn zelfs conducteurs geweest die het controleren op geldige vervoerbewijzen met hun leven hebben moeten bekopen.
Of kun je voltarief met bankpas declareren?
Goede vraag. Dat kan nog niet.
https://ovpay.nl/nl/veelgestelde-vragen#hoe-download-ik-een-overzicht-van-mijn-reizen
Eigenlijk te idioot voor woorden dat OVpay al is uitgerold zonder dat dit is geregeld.
Je mag dus zwart reizen zolang je je netjes gedraagt. Als dat de norm wordt dan is het OV binnen de kortste keren failliet.
Je mag dus zwart reizen zolang je je netjes gedraagt. Als dat de norm wordt dan is het OV binnen de kortste keren failliet.
Zwart reizen is per definitie fout gedrag. En fout gedrag kan geen net gedrag zijn.
Zwartreizigers horen niet de trein. Net gedrag is gewoon betalen voor jouw reis.
Het alternatief voor al dit gedoe is het Luxemburgse model: alle OV gratis voor de gebruikers. Daar zullen we dan als samenleving voor moeten willen betalen.
https://luxembourg.public.lu/en/living/mobility/public-transport.html
Je mag dus zwart reizen zolang je je netjes gedraagt. Als dat de norm wordt dan is het OV binnen de kortste keren failliet.
Tja… Het is alsof de Albert Heijn zegt: Je mag onze winkel leegroven, zolang je dat maar zonder geweld doet.
Het alternatief voor al dit gedoe is het Luxemburgse model: alle OV gratis voor de gebruikers. Daar zullen we dan als samenleving voor moeten willen betalen.
https://luxembourg.public.lu/en/living/mobility/public-transport.html
Wij als samenleving hoeven niet meer te betalen maar de overheid mag zijn geld wel aan nuttigere zaken zoals dit uitgeven in plaats van Oekraine en corona en dat soort zaken die de bevolking niet tot nauwelijks ten goede komen.
Fraude is alleen mogelijk als het systeem dat toelaat. De NS is een supermarkt zonder kassa's geworden waar de kans betrapt te worden nauwelijks aanwezig is. Het afschaffen van e-tickets zou veel mensen duperen. Wij maken regelmatig gebruik van groepstickets omdat dat de reis betaalbaar maakt. Reguliere kaartjes zijn soms meer dan € 100 duurder. (Af en toe zelfs rond de € 150 voor maar 4 personen)
Je zou horen te betalen…… maar niemand (of geen enkel systeem) voert een controle uit. Reiziger controleer u zelf…… Met een T&T code kan ik in seconden zien waar mijn pakketje is en dan kan de NS niet zien of een e-ticket gebruikt is? Laat me niet lachen…
Als e-tickets afgeschaft zouden worden komt er dan op ieder station weer een “kaartjes verkoper” om je te voorzien van voordeelkaartjes of worden die helemaal afgeschaft..
Heb je al een account? Inloggen
Nog geen account? Maak een account aan
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.