beantwoord

gedwongen in en uitchecken bij ns keuzedag op 11 oktober 2023 door vrachtwagen die bovenleiding raakt in vught en hierdoor 1,5 uur vertraging

  • 14 October 2023
  • 8 reacties
  • 144 Bekeken

Beste ns,

op 11 oktober heb ik van een keuzedag ns gebruik gemaakt. Doordat er een vrachtwagen met hijskraan in Vugt bij een spoorovergang de bovenleiding mee had genomen, kon ik niet verder reizen dan Den Bosch. Daar moest ik gedwongen uitschecken (tijdens de spits) en met de ns bus naar Boxtel gebracht. Daar moest ik weer inchecken (tijdens de spits) om naar Eindhoven te gaan, mijn vader werd 90 jaar en gaf een etentje.

Hierdoor moest ik dus in en uitchecken tijdens de spits. Hierdoor extra kosten. Ik had overigens een vertraging van 1,5 uur, dus kwam al veel te laat.

Hoe kan ik deze kosten terug vragen?

 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 14 October 2023, 15:15

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge

Via de klantenservice. 

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je bent overgestapt van NS trein naar NS bus zou je gewoon op een keuzedag gereisd moeten hebben en geen extra kosten gehad hebben. Voor de vertraging kun je beroep doen op de geld-terug-bij-vertraging regeling. Je krijgt vanaf 1 uur vertraging €3,50 terug voor de keuzedag. Zijn er onverhoopt  wel kosten berekend dan kun je die ook via die regeling terug krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Bij een verstoring staan er geen paaltjes bij de bussen. Waarschijnlijk zat er dus meer dan 35 minuten tussen uit- en incheck. Eerder is aangegeven dat als er dan meer is betaald deze extra kosten teruggevraagd kunnen worden bij de klanteNService. Ze zijn bereikbaar per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of X.

Wanneer er een calamiteit is en reizigers moeten een deel van hun reis met de bus afleggen, dan zit er meer dan 35 minuten tussen uit- en weer inchecken, hoe zit dat dan met restitutie?
Reizigers checken uit op het station waar de trein niet verder gaat, en kunt dan (gratis) met de bus naar het station vanaf waar weer verder gereisd kan worden met de trein. Voor het vervolgtraject checken ze weer in. Dit is dan op een ander station en meestal ook na 35 minuten. Het kan dan zijn dat je tegen spitstarief verder reist, terwijl je aan het begin van de reis in het dal had ingecheckt. In dit geval kun je contact opnemen met onze Klantenservice. Zij beoordelen de situatie en zullen als het aannemelijk is dat tussentijds uitchecken nodig was ervoor zorgen dat je het teveel betaalde bedrag terugkrijgt (nog afgezien van GTBV waar alle klanten bij een calamiteit en een vertraging van meer dan een 30 minuten gebruik van kunnen maken).

 

Badge +3

Een andere optie was geweest om niet uit te checken in Den Bosch, en in Boxtel (poortjes) je te melden bij de SOS/Info zuil om een poortje voor je te laten openen (of achter iemand anders aan te lopen, maar dat mag eigenlijk niet zelfs al ben je ingecheckt).

Kijk inderdaad ook even bij https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-reguliere-reizen.html want bij 60+ minuten later in Eindhoven krijg je € 3,50 vergoed.

Reputatie 7
Badge +3

Bij een verstoring staan er inderdaad geen tijdelijke paaltjes. Je zou dan bij het verlaten van het station waar je niet verder met de trein kunt niet uit moeten checken en bij het station waar je verder reist met de trein niet in moeten checken, want je ben zo nog ingecheckt.

Moet je wel uit of inchecken omdat er poortjes staan kun je bij het station waar je uit moet checken om het station te verlaten direct aan de andere kant weer inchecken, zo ga je ingecheckt de bus in. En bij het station waar je verder reist met de trein kun je inchecken met je betaalkaart (OV-Pay) of een andere OV-chipkaar als je die hebt en eenmaal door het poortje check je daarmee weer uit. 

Badge +3

Moet je wel uit of inchecken omdat er poortjes staan kun je bij het station waar je uit moet checken om het station te verlaten direct aan de andere kant weer inchecken, zo ga je ingecheckt de bus in. En bij het station waar je verder reist met de trein kun je inchecken met je betaalkaart (OV-Pay) of een andere OV-chipkaar als je die hebt en eenmaal door het poortje check je daarmee weer uit. 

Dat laatste (in/uitchecken met een bankpas in Boxtel) is natuurlijk het handigst, en als Den Bosch poortjes zou hebben inderdaad aan de buitenkant meteen weer inchecken met de Keuzedag.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, dat zijn natuurlijk creatieve “oplossingen” voor de vaste treinnerds op dit forum 😉 Maar van een incidentele Keuzedag-reiziger verwacht ik niet dat-ie dat soort dingen bedenkt 😛

Reputatie 7
Badge +3

Niet iedereen bedenkt inderdaad zoiets, maar misschien kan het dienen als een goede tip voor een eventuele volgende keer. En voor nu is het mosterd na de maaltijd, dus wordt het contact opnemen met de klantenservice.

 

Zelf heb ik jaren geleden iets dergelijks uitgehaald. Reizend van Delft naar De Vink met een Traject Vrij abonnement tussen deze 2 stations moest ik vanwege een aanrijding met een NS bus. Helaas was dat naar Leiden Centraal, er ging geen stopbus naar De Vink, en eenmaal op Leiden Centraal moest ik inchecken daar om weer een sprinter terug naar De Vink te nemen (wel nog even half uurtje wachten tot de treinen weer gingen rijden). Ik was nog incheckt vanuit Delft en sowieso betekende inchecken op Leiden Centraal dat ik vanaf daar buiten mijn traject reisde en dus extra zou moeten betalen. Maar ik had nog een 2e OV-chipkaart en op Leiden Centraal kun je pasagerecht laden bij een automaat, dus ben ik met dat pasagerecht door het poortje gegaan. 

Reageer