Geen geld terug voor 'boete' bij gebruikmaking van Vrij Reizen dag | NS Community
beantwoord

Geen geld terug voor 'boete' bij gebruikmaking van Vrij Reizen dag


 

Geachte medewerkers van NS,

Ik maakte een reis vanuit Leiden Lammenschans naar 's Hertogenbosch retour. Heen- en terugreis in daluren. Ik maakte daarbij gebruik van een van mijn Vrij Reizen dagen.

Op de heenreis ging alles goed. De reis kostte niets.

Ik reisde die dag in daluren weer terug naar huis. Voor de terugreis moest ik echter 10 Euro betalen. Dat is het 'boetetarief’ voor het feit dat ik voor die reis niet in of uitcheckte. Gelet op het feit dat er is geregistreerd dat ik op Leiden Lammenschans mijn kaart heb gescand maak ik op dat ik blijkbaar (geheel onbedoeld) bij de start van de reis in 's Hertogenbosch niet heb ingecheckt. Ik probeerde nu die ‘boete’ van 10 Euro terugbetaald te krijgen. De reactie is dat ik dat geld niet terugkrijg omdat het spitstarief voor zo'n reis veel hoger was (en dat ik dus niet moet zeuren).

Feit is dat ik op die dag zowel de heen- als de terugreis in daluren heb gemaakt en dat ik dus op die dag geen kosten zou hebben moeten gehad.

Kan ik nu alsnog mijn 10 Euro terugkrijgen?

Graag bericht,

Henk  

icon

Beste antwoord door Tomas NS 1 July 2022, 17:48

Bekijk origineel

23 reacties

Welkom bij de NS Community, Henk100!

 

Dat is inderdaad bijzonder, maar tegelijkertijd ook te verklaren. Je mag je reis namelijk afmaken als je in de daluren bent ingecheckt, maar wanneer je niet incheckt is het voor de paaltjes onmogelijk om te checken of je wel daadwerkelijk in de daluren bent begonnen met reizen. Om die reden wordt er een standaardtarief van € 10,- afgeschreven bij het uitchecken, en bij reizen op vol tarief, zonder abonnement*, zelfs € 20,-.

Begrijp ik uit je bericht dat je hier al contact over hebt gehad met onze klantenservice en daarbij een nee als antwoord hebt gehad?

 

*aangepast.

Badge +3

Bij mijn weten is in het geval van een abonnement op saldo (of in dit geval een daarbij behorende Keuzedag) het instaptarief altijd €10, óók in de spits.

In dit geval (uitcheck in de spits zonder incheck in de daluren) mag men sowieso nooit €20 rekenen, want men weet niet waar je vandaan kwam en dus ook je vertrektijd niet.

Afgezien daarvan zou men aan de hand van je vorige reis (Lammenschans naar Den Bosch) kunnen afleiden dat je retour gereisd bent naar Lammenschans.

Aan het tijdstip van de uitcheck kan men dan afleiden hoe laat je (ongeveer) uit Den Bosch vertrokken bent.

Als dat (ruim) buiten de spits was dan natuurlijk gewoon je geld terug, en bij twijfel moeten ze je maar geloven of hard moeten maken dat je echt in de spits uit Den Bosch (of waar dan ook) vertrokken bent.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe laat was jouw uitcheck in Leiden lammenschans?

 

Beste Thomas NS,

Dank voor de reactie. 

Ik ben teleurgesteld over de inhoud van de reactie namens NS omdat het voorbij gaat aan het feit dat ik een incheckfout heb gemaakt waarvoor NS een teruggave-beleid heeft.

Ik heb uitgelegd dat ik op de terugweg vanuit Den Bosch ( vertrektijd 15.38 uur dus daluur) vergeten ben om in te checken. Pas bij aankomst op mijn eindbestemming Leiden Lammenschans (aankomsttijd 17.02 uur) bleek dat er iets fout was.

Dus……. ja, ik maakte een fout. Maar daar is toch het coulancebeleid van NS voor? Ik heb sinds ik mij kan herinneren nog nooit een teruggave verzoek ingediend. Dan mag deze toch wel eens een keer gehonoreerd worden?

Ik ben blij dat Robert B in een reactie mijn redenatie volledig onderschrijft.

Graag verzoek ik dus opnieuw om in aanmerking te komen voor een teruggave van het boetebedrag van 10 Euro.

Met vriendelijke groet,

Henk

Reputatie 7
Badge +3

 

Beste Thomas NS,

Dank voor de reactie. 

Ik ben teleurgesteld over de inhoud van de reactie namens NS omdat het voorbij gaat aan het feit dat ik een incheckfout heb gemaakt waarvoor NS een teruggave-beleid heeft.

Ik heb uitgelegd dat ik op de terugweg vanuit Den Bosch ( vertrektijd 15.38 uur dus daluur) vergeten ben om in te checken. Pas bij aankomst op mijn eindbestemming Leiden Lammenschans (aankomsttijd 17.02 uur) bleek dat er iets fout was.

Dus……. ja, ik maakte een fout. Maar daar is toch het coulancebeleid van NS voor? Ik heb sinds ik mij kan herinneren nog nooit een teruggave verzoek ingediend. Dan mag deze toch wel eens een keer gehonoreerd worden?

Ik ben blij dat Robert B in een reactie mijn redenatie volledig onderschrijft.

Graag verzoek ik dus opnieuw om in aanmerking te komen voor een teruggave van het boetebedrag van 10 Euro.

Met vriendelijke groet,

Henk

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity en geen postadres. Voor beroep op coulance kun je telefonisch, via Facebook, Twitter of  chat contact opnemen met NS klantenservice. Overigens is coulance geen recht.

Reputatie 7

‘Coulance’ is hier - zoals zo vaak bij de NS - inderdaad de verkeerde term. 

Henk100 heeft op een vrij-reizen-dag vrij gereisd. Maar dat kostte hem toch €10. Dat kan dus niet. Die wil hij terug. Dat is een recht, geen coulance.

Badge +3

‘Coulance’ is hier - zoals zo vaak bij de NS - inderdaad de verkeerde term. 

Henk100 heeft op een vrij-reizen-dag vrij gereisd. Maar dat kostte hem toch €10. Dat kan dus niet. Die wil hij terug. Dat is een recht, geen coulance.

Men zou dat wel kunnen gooien op de ‘verplichting’ om in- en uit te checken (behalve bij 100% afgekocht reisrecht, en een Keuzedag is dat doordeweeks helaas niet meer).

In dit geval is het overduidelijk, want als je (aantoonbaar) om 17:02 aankomt op Lammenschans dan ben je op zijn laatst om 15:48 uit Den Bosch (aannemelijk, want daar eindigde je heenreis) vertrokken, dus daluren en in dat geval was je Keuzedag geldig!

Uit een (intern) topic begreep ik dat @Henk100 dit gewoon recht kan laten zetten via contact met de Klantenservice. Die heeft dus helaas de verkeerde ‘niet zeuren’ medewerker getroffen. 😥

Bovendien klopt het gemarkeerde antwoord niet, want bij een abonnement op saldo kan er nooit €20 ingehouden worden, ook niet bij in/uitcheck/overstap in de spits.Bewijs hier (archief topic, niet voor iedereen toegankelijk).

Dus die €10 klopt, en heeft @Henk100 recht op, tenzij men het hard gaat spelen en de ‘verplichte’ incheck (dat zal vast en zeker wel Den Bosch zijn, geen poortjes daar maar zie de uitcheck van de heenreis) in het spel gooit.

De ‘beste Reiziger’ op plaats 1, 2 en 3 toch?

Je hebt gelijk Robert. Ik heb zijn post aangepast.

Reputatie 7
Badge +4

Als aanvulling op het prima antwoord van @Robert B: Wellicht ten overvloede: als u alleen maar in de spits zou inchecken, dan wordt uw Keuzedag dus niet verbruikt, ook niet bij een uitcheck in de daluren.  Al gebeurt dit dat dan zeer waarschijnlijk per ongeluk.

Badge +3

Bij een incheck in de spits en uitcheck/overstap in de daluren reis je inderdaad op saldo (voltarief want spits), en niet op de Keuzedag.

Vergeet je op de terugweg in te checken dan reis je in principe zonder vervoerbewijs, maar als je de Keuzedag op de heenreis al geactiveerd had zal men buiten de spits waarschijnlijk niet moeilijk doen.

Wat er gebeurt als je vervolgens (bij poortjes) uitcheckt zal wellicht verschillen, maar in de spits kost je dat dus het instaptarief van €10 (vertrekstation/tijd onbekend).

Volgens mij gebeurt hetzelfde bij een uitcheck in de daluren, want de Keuzedag is na de vorige uitcheck niet ‘actief’.

Reputatie 7
Badge +4

Bij een incheck in de spits en uitcheck/overstap in de daluren reis je inderdaad op saldo (voltarief want spits), en niet op de Keuzedag.

Nee, bij een incheck in de spits reis je op saldo tot de uitcheck. Bij een overstap in de daluren check je uit en in, en reis je ogenblikkelijk gratis met de keuzedag. Houders van een keuzedag kennen geen wachttijd van 35 minuten in deze situatie.

Het is dus wel met een incheck in de spits maar niet met een overstap in de daluren.

Badge +3

Bij een incheck in de spits en uitcheck/overstap in de daluren reis je inderdaad op saldo (voltarief want spits), en niet op de Keuzedag.

Nee, bij een incheck in de spits reis je op saldo tot de uitcheck. Bij een overstap in de daluren check je uit en in, en reis je ogenblikkelijk gratis met de keuzedag. Houders van een keuzedag kennen geen wachttijd van 35 minuten in deze situatie.

Dat bedoelde ik, tot aan een uitcheck (ongeacht spits/dal) of overstap in de daluren.

Reputatie 7
Badge +4

Dan is het weer helemaal duidelijk en kunnen opa en oma gerust overstappen, zonder te moeten betalen, en daar gaat het maar om. Deze omcheck zonder wachttijd is een van de grote valkuilen voor senioren.

Reputatie 7
Badge +3

Lammenschans heeft geen poortjes maar paaltjes, dus als je met een reis van Den Bosch naar Lammenschans vergeten bent in te checken in Den Bosch en denkt uit te checken op Lammenschans check je eigenlijk in. Zou je dat direct opmerken dan kun je daarna gelijk weer uitchecken en wordt de incheck geannuleerd en is er niets aan de hand. Check je niet uit, dan blijf je met een incheck zonder uitcheck zitten en dat is volgens mij inderdaad €10 met een kortingsabonnement. Als er niet is uitgecheckt, zou ik eens kijken of via Uitcheck gemist wat te doen valt. 

Badge +3

Check je niet uit, dan blijf je met een incheck zonder uitcheck zitten en dat is volgens mij inderdaad €10 met een kortingsabonnement. Als er niet is uitgecheckt, zou ik eens kijken of via Uitcheck gemist wat te doen valt. 

Je hebt helemaal gelijk, en in dat geval zou je de gemiste NS uitcheck (bij Reizen op Saldo) drie keer per jaar kunnen corrigeren via Uitcheckgemist.

Hopelijk accepteert men daar Lammenschans - Lammenschans (niet gereisd) want anders moet het alsnog via de Klantenservice. Vul in ieder geval géén Den Bosch in!

 

Geachte deelnemers aan deze discussie,

Graag meld ik de stand van zaken ten aanzien van het feit dat de NS mij een bedrag van 10 Euro in rekening heeft gebracht omdat ik op een ‘Vrij Reizen-dag’ tijdens daluren een keer vergeten ben om in te checken. Zie voor de historie de uitleg hierboven.

Ik heb hierover direct nadat ik het ontdekte via ‘Uitcheck gemist’ een verzoek ingediend om mijn geld terug te krijgen. De reactie was dat ik dat geld niet terugkrijg. De reden is voor mij onbegrijpelijk. Men betaalt niet terug ‘omdat het spitstarief voor zo'n reis veel hoger was geweest dan de boete’ (en dat ik dus niet moet zeuren).

Vandaag heb ik een nieuwe poging gedaan om de situatie aan de NS uit te leggen. Dat kan niet via internet omdat het niet mogelijk is om bezwaar te maken tegen een besluit (om me niet uit te betalen). Daarom heb ik vandaag een uitgebreid gesprek gevoerd met een medewerker van de NS helpdesk. En dan komt het. Hij is het met mij eens dat ik in dit geval mijn 10 Euro zou moeten hebben teruggekregen. Maar…… hij is niet bevoegd om een eerdere (foutieve) beslissing van NS te corrigeren. Hij adviseert me om opnieuw via internet de situatie uit te leggen en dan opnieuw een verzoek in te dienen om mijn geld terug te krijgen. En dat ga ik nu (bijna moegestreden) opnieuw doen. Ik zal het resultaat op dit forum melden. De helpdesk-medewerker adviseerde me overigens ook nog om voor het oplossen van een ‘incheck gemist’ niet meer gebruik te maken van de website van NS maar om meteen met de helpdesk te bellen. Het lijk me de omgekeerde wereld maar blijkbaar werkt het zo bij NS. 

Hoi Henk100, wat spijtig om te lezen dat dit zo verloopt.

Mocht je er nou echt helemaal niet uit komen, stuur mij dan een privébericht. Dan ga ik dit even voor je na, want wat je omschrijft is niet wenselijk natuurlijk.

Ik vermeld daar wel bij dat ik later deze week pas weer op de Community actief ben, maar desalniettemin zoek ik het graag voor je uit. Ik zie je bericht graag tegemoet.

Badge +3

Hoi Henk100, wat spijtig om te lezen dat dit zo verloopt.

Mocht je er nou echt helemaal niet uit komen, stuur mij dan een privébericht. Dan ga ik dit even voor je na, want wat je omschrijft is niet wenselijk natuurlijk.

Ik vermeld daar wel bij dat ik later deze week pas weer op de Community actief ben.

Geweldig als het zo lukt, want voor een gemiste Keuzedag incheck (aannemelijk in Den Bosch en ruim buiten de spits) met ‘uitcheck’ om 17:02 op Leiden Lammenschans (die dus helaas als spits-incheck geregistreerd is) zou je vergoed moeten krijgen.

Het was immers je vertrekpunt eerder die dag, dus zal ook (zeer aannemelijk) wel je eindbestemming voor de terugreis zijn.

Zoiets verzin je als ‘fraudeur’ niet eens bij elkaar (want dan zou je niet ‘uitchecken’ op Lammenschans, waar dus geen poortjes zijn)!

En alle treinreizen waren met NS, dus dat is verder ook geen probleem. Dank @Tomas NS dus.

Ik lees enig begrip in de reactie van Tomas NS 🤔.

Daarom stuurde ik hem zojuist een privé-bericht met wat vragen.

Wordt vervolgd dus.

Tomas heeft vrijdag weer dienst en zal dit dan even oppakken.

Badge +3

Ik zat nog even te denken en het is eigenlijk heel simpel, en heeft niets met je Keuzedag te maken.

Er is slechts sprake van een losse incheck om 17.02 op Leiden Lammenschans, waarna er niet mee gereisd is. Je zit dus met een gemiste uitcheck en meer niet.

Die zou je dus (omdat je op saldo reist) zelf kunnen corrigeren via www.uitcheckgemist.nl, of via Mijn NS en desnoods de Klantenservice (in het geval je niet twee keer hetzelfde station in kunt vullen).

Begin in dat laatste geval vooral niet over de gemiste incheck in Den Bosch (die je vrij reizen zou opleveren), want dan snapt men het dus niet meer of vindt men dat je zonder geldig vervoerbewijs gereisd hebt.

Ik heb inderdaad het privébericht ontvangen van Henk100 en ik heb hem daar verder kunnen helpen met het corrigeren van zijn reis.

Wanneer er een claim wordt ingediend voor een gemiste in- of uitcheck, maar deze niet helemaal klopt, dan wordt de initiële beslissing in eerste instantie toch gebaseerd op een onjuiste claim. De klantenservice kan deze claim niet aanpassen, en een nieuwe claim indienen lukt niet, want er was al een claim ingediend. Dit is hoe het systeem hoort te werken, maar het is niet terecht dat Henk100 daar in dit geval door wordt benadeeld, dus ik heb hem de € 10,- die onterecht bij hem is ingehouden handmatig terugbetaald.

Ik betreur het in ieder geval enorm dat Henk100 er zo lang mee bezig is geweest.

 

Waarde deelnemers aan deze discussie,

Ik las zojuist de reactie van Tomas in zijn privé-bericht en ik voel me nu als een echte NS-klant behandeld. Dank aan Tomas.

Ik deed aan Tomas nog twee suggesties om het wat starre systeem (van afwijzing) zodanig aan te passen dat dit soort verzoeken correcter worden behandeld. Maar zoals gezegd ben ik nu geheel tevreden. Ik krijg zelfs mijn geld terug 😉.

Discussie gesloten.

Henk 

Reageer