beantwoord

Geen samenreiskorting meer bij GVB Flex abo?

  • 2 October 2022
  • 17 reacties
  • 479 Bekeken

In augustus een GVB Flex abo aangeschaft op mijn persoonlijke OV chipkaart. Voor reizen met NS staat reizen op saldo aan. Onlangs wilde ik een samenreiskorting met de trein laden bij een kaartautomaat maar die optie werd niet meer zichtbaar zoals voorheen. Mis ik iets? Welke handeling moet ik nog doen om nu wel een samenreiskorting op mijn kaart te krijgen?

icon

Beste antwoord door Henk_NL 2 October 2022, 14:58

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Samenreiskorting lijkt niet mogelijk te zijn met GVB Flex. Je kunt eventueel wel een e-ticket met korting kopen. Enige nadeel hiervan is dat als je met een OV-chipkaart in de daluren incheckt, je je reis met korting in de spits mag afmaken. Met een e-ticket moet je de trein verlaten zodra de spits begint. 

@Isitimela bedankt voor deze tip! Dat is inderdaad een optie. Maar het is wel ongelofelijk dat ik, ook al heb ik dan een “moderne” OVchipkaart, alsnog apart een eticket moet kopen voor mijn samenreiskorting. Een amateuristische oplossing van NS voor reizigers als ik.

Reputatie 7
Badge +4

Wellicht ten overvloede: Samenreiskorting is alleen mogelijk als u met zijn beiden reist. U kunt nooit alleen met een samenreiskaartje reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Wellicht ten overvloede: Samenreiskorting is alleen mogelijk als u met zijn beiden reist. U kunt nooit alleen met een samenreiskaartje reizen.

En samenreiskorting is alleen geldig als je samenreist met iemand met een NS abonnement. Een busabonnement geeft geen recht op samenreiskorting in de trein.

Wilde gok: de kaartautomaat kijkt of er enig Flex-product op de kaart staat, en zo ja, blokkeert opties om (onder andere) Samenreiskorting te laden. Dat is eigenlijk idioot, want bij enkel Flex BTM zoals bij het GVB zouden de opties voor trein-specifieke producten gewoon beschikbaar moeten zijn.

 

Lijkt me een goede om het team kaartautomaat te laten uitzoeken.

 

TS mag met de GVB Flex-kaart zonder trein Flex natuurlijk gewoon samenreiskorting op de kaart zetten, om zo met iemand mee te kunnen reizen met korting. Een eticket heeft andere voorwaarden dan de OV-chipkaart, dat is lang niet altijd wenselijk.

Reputatie 6
Badge +1

Wilde gok: de kaartautomaat kijkt of er enig Flex-product op de kaart staat, en zo ja, blokkeert opties om (onder andere) Samenreiskorting te laden. Dat is eigenlijk idioot, want bij enkel Flex BTM zoals bij het GVB zouden de opties voor trein-specifieke producten gewoon beschikbaar moeten zijn.

Dat is op zich niet heel gek, want ook bij GVB Flex krijg je achteraf een factuur, maar dan van GVB in plaats van NS. Als je dan bij de kaartautomaat samenreiskorting laadt, wat een product voor reizen op saldo is, denk ik dat dat gaat conflicteren. 

Badge +3

Bij o.a. Arriva automaten kan je wel Samenreiskorting laden (óók met NS Flex) en dan reis je vervolgens op saldo (net als @janus57 al heeft).

Maar ja, daar heb je in GVB/NS gebied natuurlijk weinig aan, want GVB automaten hebben geen treinproducten.

Dat is op zich niet heel gek, want ook bij GVB Flex krijg je achteraf een factuur, maar dan van GVB in plaats van NS. Als je dan bij de kaartautomaat samenreiskorting laadt, wat een product voor reizen op saldo is, denk ik dat dat gaat conflicteren. 

Ja, behalve dan dat bij BTM Flex-producten veelal enkel het BTM-gedeelte wordt geactiveerd. In dat geval zou dit dus ook gewoon moeten werken via de kaartautomaat, en aangezien TS spreekt van reizen op saldo, lijkt het daar wel op:

Badge +3

Zie (gerelateerd) dat het gewoon zou kunnen, als NS het zou willen… 😅

en dan met name deze reactie 😅

Bedankt voor het meedenken mensen! Is er nog een optie dat iemand van NS hier mee aan de slag gaat? of moet ik als ik samen met mijn vrouw (die dus een treinabo heeft) buiten de stad ga toch maar de auto pakken? 🙄

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor het meedenken mensen! Is er nog een optie dat iemand van NS hier mee aan de slag gaat? of moet ik als ik samen met mijn vrouw (die dus een treinabo heeft) buiten de stad ga toch maar de auto pakken? 🙄

Je kunt een e-ticket samenreiskorting nemen, maar daarmee mag je tijdens de spits niet in de trein zitten. Ik ben bang dat gtb-flex in de weg zit om via ns automaat te laden. Weet je zeker dat trein op saldo is? Heb je gekeken of je samenreiskorting via de app/mijnNS aan kunt zetten?

Bij de goedkopere GVB Flex-abonnementen is treinreizen aanzetten uberhaupt onmogelijk, bij de reguliere GVB Flex-producten is het een optie die expliciet op ‘ja’ moet worden gezet:

 

Badge +3

Bingo! Maar dan wel gewoon Samenreiskorting kunnen ‘laden’ bij een NS automaat dus.

Wanneer er geen trein-flex-product op een kaart aanwezig is, zie ik niet in waarom trein-specifieke opties niet beschikbaar zouden moeten zijn op een kaartautomaat en dergelijke. Idem andersom, bij geen BTM-product moeten BTM-specifieke handelingen gewoon mogelijk zijn.

 

NS moet dit gewoon gaan uitzoeken.

Kan het niet zijn dat er buiten Reizen op Saldo, ook Reizen op Rekening Trein (van GVB) op de kaart staat? 

Reputatie 7
Badge +3

Kan het niet zijn dat er buiten Reizen op Saldo, ook Reizen op Rekening Trein (van GVB) op de kaart staat? 

Dat vermoed ik ook, daarom mijn vraag of gekeken was of via app/mijnNS samenreiskorting aan te zetten was.

Wanneer GVB Flex wordt gebruikt voor trein, is er bij NS in principe geen bewerking daarvan mogelijk. Samenreiskorting moet je dan dus bij het GVB regelen (waar dat afaik niet kan). Het eilandjesbedrijf moet met zo’n centrale backoffice waar alle vervoerders in werken wel blijven bestaan natuurlijk.

Reageer