beantwoord

Gratis ov

  • 15 April 2022
  • 8 reacties
  • 369 Bekeken

Hiii beste NS,

 

Ik kwam er gister na mijn treinreis opeens achter dat ik gratis ov had vanwege dag voor goede vrijdag. Ik heb toen een treinkaartje gekocht. Kan ik dit geld nog terugkrijgen?

icon

Beste antwoord door Thom 15 April 2022, 13:55

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Als u een kaartje heeft gekocht waarbij u moet inchecken, kunt u het, mits zonder in- of uitcheck, de dag na geldigheid terugvragen aan een loket of bij Klantenservice. Een e-ticket is lastiger, maar zorg er in ieder geval dan voor dat alle persoonlijke gegevens volledig overeenkomen. E-tickets worden over het algemeen niet teruggegeven. Dubbele kaarten zijn vaak wat dubbel en NS moet ook rekening houden met potentieel misbruik. Zeker nu de controle in de trein gering is of ontbreekt.

 

Reputatie 7
Badge +3

Hiii beste NS,

 

Ik kwam er gister na mijn treinreis opeens achter dat ik gratis ov had vanwege dag voor goede vrijdag. Ik heb toen een treinkaartje gekocht. Kan ik dit geld nog terugkrijgen?

Welk abonnement geeft gratis reizen op witte donderdag vanwege vanwege goede vrijdag? Goede vrijdag is bij NS een feestdag, witte donderdag niet. En waarom koop je een treinkaartje als je blijkbaar een abonnement, dus OV-chipkaart hebt?

Reputatie 7
Badge +3

Welk abonnement geeft gratis reizen op witte donderdag vanwege vanwege goede vrijdag? 

Een studentenreisproduct Weekendabonnement.

https://www.studentenreisproduct.nl/ik-ben-een-reizende-student/geldigheid-studentenreisproduct/

 

Waarom iemand met SRP een los kaartje koopt is wel de vraag, als TS inderdaad SRP heeft. Idem met een NS abonnement. 

Welk abonnement geeft gratis reizen op witte donderdag vanwege vanwege goede vrijdag? 

Een studentenreisproduct Weekendabonnement.

https://www.studentenreisproduct.nl/ik-ben-een-reizende-student/geldigheid-studentenreisproduct/

 

Waarom iemand met SRP een los kaartje koopt is wel de vraag, als TS inderdaad SRP heeft. Idem met een NS abonnement. 

Beste Momo, 

Ik heb een weekendabonnement en dacht dat ik donderdag nog moest betalen. Iemand vertelde mij toen dat de dag vóór goede vrijdag gratis was. Ik wist dit niet en koop dan altijd een jongerendagkaart omdat ik nog 18 jaar ben en dit goedkoper is voor mij dan met 40% korting reizen. Maar waar kan ik contact opnemen met NS hier zelf over?

 

 

 

Badge +3

Dat kan telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. Je kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Voor meer informatie over de geldigheid van het studentenreisproduct kun je op deze pagina terecht.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Leg bij je contact (telefoon, chat of social media) wel heel duidelijk uit dat je een weekend-SRP hebt, dat inderdaad recht geeft op vrij reizen op Witte Donderdag vanaf 12:00.

De € 7,50 voor een overbodige Jongeren Dagkaart krijg je dan wel vergoed, mits die na 12.00 op 14 april gekocht is voor reizen op die donderdag.

Krijg je een nee? Dan zie https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html (je hebt een vervangend kaartje gekocht dus). Dat is in eerste instantie voor NS abonnementen maar voor een SRP lukt dat ook wel, toon desnoods je reis aan via een Mijn OV-chip account (dus dat je die vaker maakt met een weekend-SRP op vrijdag).

Reputatie 7
Badge +3

@Lieke.v Heb jij een gewoon weekendvrij-abonnement of weekend-studentenreisproduct? Een gewoon weekendvrij-abonnement is niet op witte donderdag al geldig, maar pas goede vrijdag vanaf 4 uur 's ochtends.

Badge +3

@Lieke.vHeb jij een gewoon weekendvrij-abonnement of weekend-studentenreisproduct? Een gewoon weekendvrij-abonnement is niet op witte donderdag al geldig, maar pas goede vrijdag vanaf 4 uur 's ochtends.

Ze heeft een SRP want:

Ik heb een weekendabonnement en dacht dat ik donderdag nog moest betalen. Iemand vertelde mij toen dat de dag vóór goede vrijdag gratis was.

Iemand met NS Weekend Vrij zou die vraag niet stellen, of dat antwoord niet moeten krijgen.

Voor @Lieke.v dus geld terug omdat je vrij reizen had.

Reageer