beantwoord

hoe stuur ik een gekocht kaartje naar mijn kind?

  • 24 January 2024
  • 11 reacties
  • 322 Bekeken

Ik koop treinkaartjes voor mijn zoontje.

Normaal maakte ik voor hem een screenshot, maar dat kan niet meer.

Daarna downloadde ik de pdf en stuurde ik die via de whatsapp. Dat mag ook niet meer.

Ik krijg het kaartje niet in zijn NS app. Of weet iemand hoe dat moet?

En ik heb geen printer thuis.

Wat nu?

icon

Beste antwoord door Robert B 24 January 2024, 21:51

Bekijk origineel

11 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Je zoontje heeft de NS app? Dan kan je de e-mail die je krijgt doorsturen naar hem en moet hij die op zijn telefoon openen. Een ticket wordt dan in de NS app geladen.

Bij een Jongeren Dagkaart is het lastig, die wordt volgens mijn meteen bij de besteller in de app geladen en kan je verder niet delen.

PDF (of screenshot) mag inderdaad niet meer, al zie ik het probleem totaal niet want de code is precies hetzelfde en valt niet te manipuleren tenzij je een enorm goede hacker bent (en dan zou de NS of de bedenker van die codes je waarschijnlijk wel voor heel veel geld willen inhuren).

Reputatie 7
Badge +1

PDF (of screenshot) mag inderdaad niet meer, al zie ik het probleem totaal niet

Dat is wegens de ontwerpfout in de poortjes: doordat de barcodescanner op dezelfde plaats zit als de NFC-scanner, loop je de kans om bij het scannen van een PDF op je scherm in/uit te checken met de gsm, als contactloos betalen daar aan staat. NS heeft dat "opgelost” in de voorwaarden door voor e-tickets alleen een printje of tonen in de app toe te staan.

Reputatie 7
Badge

PDF (of screenshot) mag inderdaad niet meer, al zie ik het probleem totaal niet want de code is precies hetzelfde en valt niet te manipuleren tenzij je een enorm goede hacker bent (en dan zou de NS of de bedenker van die codes je waarschijnlijk wel voor heel veel geld willen inhuren).

Als ik een niet betaalde code in elkaar weet te hacken kan ik die ook wel weer uitprinten dus het verbieden van het tonen van een pdf op een smartphone lost op dit vlak echt helemaal niets op.

Badge +3

Een pdf code tonen i.p.v. uitprinten was sinds november 2018 toegestaan, op eigen verantwoordelijkheid voor de leesbaarheid (voldoende helderheid en natuurlijk geen lege accu).

Dat dit niet meer mag (in ieder geval voor NS e-tickets) heeft weinig te maken met het NFC ‘probleem’ (want dat is namelijk die 'eigen verantwoordlijkheid’) maar het beschermt reizigers natuurlijk wel tegen per ongeluk in/uitchecken met een bankpas die op je telefoon staat (dus OVpay).

De wijziging per 4 mei 2023 is dus omdat e-tickets blijkbaar massaal gedeeld (en dus misbruikt) werden, en dan met name door jongeren.

Bij controle in de trein val je dan alsnog door de mand, want in die code staat je naam. Verder is het bestellen van een Jongeren Dagkaart tegenwoordig ‘in-app’ dus je krijgt sowieso geen e-mail meer met een pdf.

Een andere reden om dit terug te draaien zie ik niet, want in 2023 hadden echt niet ineens meer mensen een printer dan in 2018.

Edit: zie onderstaande topic, gaat dus wel om NFC maar ik vind het onzin want het aantal mensen met een printer daalt natuulijk gestaag.

 

Reputatie 7
Badge +1

Een pdf code tonen i.p.v. uitprinten was vanaf november 2018 toegestaan, op eigen verantwoordelijkheid voor de leesbaarheid (voldoende helderheid en natuurlijk geen lege accu).

Dat dit niet meer mag (in ieder geval voor NS e-tickets) heeft weinig te maken met het NFC ‘probleem’

NS stelt zelf dat het daar alles mee te maken heeft, zie de adviesaanvraag over de wijzigingen in de voorwaarden op dat gebied:

https://locov.nl/publicaties+en+adviezen/2337454.aspx?t=Adviesvraag-aanpassingen-ten-behoeve-van-OV-Pay

En toch kwam ik laatst een uitgeprinte Jongeren Dagkaart tegen, die verder helemaal in orde was, dus het kan wel. Denk 2 weken geleden.

Ik doe niet moeilijk meer bij foto's, zolang men een ID bijheeft, anders blokkeer ik het ticket direct. Ik kom weinig fraudeurs meer tegen iig.

Reputatie 7
Badge +1

En toch kwam ik laatst een uitgeprinte Jongeren Dagkaart tegen, die verder helemaal in orde was, dus het kan wel. Denk 2 weken geleden.

Er was ooit een URL waar je de jongerendagkaart in een gewone browser kon kopen. Ik vind hem niet direct terug maar misschien bestaat die nog steeds?

Badge +3

Er was ooit een URL waar je de jongerendagkaart in een gewone browser kon kopen. Ik vind hem niet direct terug maar misschien bestaat die nog steeds?

Nee, die URL bestaat al maandenlang niet meer https://www.ns.nl/producten/s/jongerendagkaart

Via een pc met ad/scriptblocker zie je nog wel 

Maar die knop doet dus niets op een desktop, alleen op een telefoon/tablet (Android of Apple iOS).

Zonder scriptblocker worden op de desktop versie van de site die knoppen verborgen. Je ziet ze misschien heel eventjes op een trage pc.. 🤣

Bedankt! Ik heb hem het normale kaartje gemaild.

De jongeren dagkaart stuurde ik hem tot een paar weken geledenals pdf via de app (net als het gewone kaartje) en dat gaf nooit problemen.

Mocht ikd e jongeren dagkaart niet kunnen mailen dan zit er niets anders op dan toch de pdf te sturen en te hopen op begrip van de conducteur.

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt! Ik heb hem het normale kaartje gemaild.

De jongeren dagkaart stuurde ik hem tot een paar weken geledenals pdf via de app (net als het gewone kaartje) en dat gaf nooit problemen.

Mocht ikd e jongeren dagkaart niet kunnen mailen dan zit er niets anders op dan toch de pdf te sturen en te hopen op begrip van de conducteur.

Pdf van e-ticket is niet meer geldig. Het kaartje moet in de app gezet worden of geprint worden. Met een pdf loop je het risico van een boete van €50. Persoonlijk zou ik een kind geen risico op een boete laten lopen.

Badge +3

Pdf van e-ticket is niet meer geldig. Het kaartje moet in de app gezet worden of geprint worden. Met een pdf loop je het risico van een boete van €50. Persoonlijk zou ik een kind geen risico op een boete laten lopen.

Lang niet alle jongeren kunnen bankieren op hun telefoon, dus hoe bestel je dan een Jongeren Dagkaart voor een kind?

@Loes gaf aan dat ze toch pdf varianten van de Jongeren Dagkaart tegenkomt en daar i.c.m. een id geen probleem van maakt, maar andere conducteurs denken daar mogelijk anders over.

Reageer