beantwoord

Inchecken met gratis december 1steklas upgrade

  • 7 December 2022
  • 10 reacties
  • 345 Bekeken

Ik heb via de decemberactie een upgrade 1ste klas gekocht voor 1 euro, leuke actie.

Maar bij de toelichting stond dat ik daarmee moet inchecken. Moet ik dan niet inchecken met mijn NS dalurenkaart? Hoe werkt dit?  Nergens te vinden.

 

 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 7 December 2022, 10:33

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Anja M,

Ik weet niet waar je die tekst hebt zien staan, maar de upgrade is een zgn. e-ticket. Deze is alleen geldig in combinatie met een geldig 2e klas vervoerbewijs. Je moet dus gewoon inchecken met je OV-chipkaart en het e-ticket geprint of geladen in de NS-app meenemen.

Dank je, mrfreeze. Dat vermoedde ik al maar er staat staat duidelijk op het ticket onder de QRcode: SCAN CODE om het stationspoortje te openen. Met toelichtende plaatjes. Nou hoeft dat volgens de plaatjes alleen als je een man bent, maar toch 😉.

Reputatie 7
Badge +3

Dank je, mrfreeze. Dat vermoedde ik al maar er staat staat duidelijk op het ticket onder de QRcode: SCAN CODE om het stationspoortje te openen. Met toelichtende plaatjes. Nou hoeft dat volgens de plaatjes alleen als je een man bent, maar toch 😉.

Die code staat standaard op e-tickets, blijkbaar hebben ze hem bij dit ticket laten staan.

Maar het is goed dat je de vraag stelt, met die code is het een beetje verwarrend.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is een standaardtekst die op alle e-tickets staat. Meestal is een e-ticket het vervoerbewijs zelf, dan heb je die code inderdaad nodig om eventuele poortjes te openen. Maar in dit geval is het een upgrade naast een ander vervoerbewijs. Ik kan me de verwarring wel voorstellen.

Dan zou ik de NS willen vragen om dit te veranderen. Aangezien dit upgrade ticket ook zijn eigen tekst heeft lijkt het mij een kleine moeite om de tekst: scan code, en de plaatjes weg te halen.

Hierbij dus het vriendelijk verzoek aan NS om dit bij te werken. Er zijn ook vast veel andere mensen die nooit een upgrade doen en nu dankbaar gebruik maken van deze leuke actie!

Reputatie 7
Badge +3

Broddelwerk van NS. Dit moet natuurlijk uitgelegd worden wanneer je dat e-ticket koopt. 

Is het werkelijk zo dat NS zegt dat je met een e-ticket moet inchecken? Dat kan helemaal niet. Je kunt met een e-ticket poortjes openen. Maar op een station zonder poortjes kun je gewoon de trein instappen.

Een fout is gauw gemaakt, en kan hersteld worden. Dat laatste lijkt mij meer van belang.

En zonder in te checken mag je niet reizen, toch? Ik heb wel eens een gewoon e-ticket gekocht en, poortjes of niet, gewoon ingecheckt.

Reputatie 7
Badge +3

  

Broddelwerk van NS. Dit moet natuurlijk uitgelegd worden wanneer je dat e-ticket koopt. 

Is het werkelijk zo dat NS zegt dat je met een e-ticket moet inchecken? Dat kan helemaal niet. Je kunt met een e-ticket poortjes openen. Maar op een station zonder poortjes kun je gewoon de trein instappen.

Het gaat dus om de tekst op het ticket zelf dat je de QR-code kunt gebruiken om poortjes te openen. Er heeft natuurlijk niemand bij stilgestaan om dat in dit geval niet op het ticket te zetten. Is wellicht ook niet heel makkelijk te regelen.

 

En zonder in te checken mag je niet reizen, toch? Ik heb wel eens een gewoon e-ticket gekocht en, poortjes of niet, gewoon ingecheckt.

Dat laatste kan niet. Met e-tickets kun je niet in- of uitchecken. Paaltjes reageren ook niet op e-tickets. Alleen poortjes met de tekst ‘scan code’ reageren erop, maar doen niks anders dan het poortje openen. Er wordt verder niks geregistreerd.

Ha ha, dan heb ik dat dus voor niks langs die paaltjes gehaald. Ik let nooit op. Maakt niet uit, ik heb er lekker mee gereisd.

Badge +3

Met een upgrade qr-code kan je inderdaad gewoon poortjes openen. Dat is op zich al vreemd omdat die alleen geldig zijn in combinatie met een ander vervoerbewijs (een incheck op je ov-chipkaart dus, of een ander e-ticket).

Edit: poortjes weigeren tegenwoordig een upgrade-code (dec. 2023)

Reageer