Skip to main content

Inconsistente treinprijzen?

  • 12 June 2024
  • 20 reacties
  • 379 Bekeken

Stel, je reist van Maastricht naar Nunspeet. Dat kost je (ns.nl) €29,80 enkele reis
als je tot Sittard reist met Arriva en daar overstapt op NS. De terugreis kost je €30,07.
Als je alleen met NS reist kost het je €29,40. Dat is (kleine) inconsistentie 1.

Een dagretour kost zelfs iets meer dan het dubbele: €59,87, dus niet €59,60,
als je in Sittard overstapt van Arriva op NS! Dat is (kleine) inconsistentie 2.

Nu wil je omreizen via Boskoop (en niet overstappen in Sittard).
Dan kost de reis je in totaal €29,40, dezelfde prijs als rechtstreeks, maar meer kms!
Dat is inconsistentie 3 (hoewel in het voordeel van de reiziger).
Je kunt je reis dan overigens ook onderbreken in Gouda of Alphen a/d Rijn.

Nu wil je niet via Boskoop maar expliciet via Alphen a/d Rijn. Dan is de prijs €48,70!
Expliciet via Gouda is het trouwens €48,20. Dit is (grote) inconsistentie 4,
de meest opvallende, een verschil van ruim €19! Vanwaar die inconsistentie(s)???

Zo zijn er vele routes samen te stellen met vergelijkbare grote inconsistenties.

 

20 reacties

De tarieven van Arriva worden vastgesteld door de Provincie Limburg en die Provincie hanteeert een heel ander tariefsysteem dan NS. Vandaar dat er bij reizen met verschillende vervoerders (meestal kleine) verschillen in prijs zijn.

Reizen van Maastricht naar Nunspeet via Boskoop zonder daar uit en in te checken is niet toegestaan. Als u omritten maakt die niet door de reisplanner worden aangegeven bent u verplicht tussentijds uit- en weer in te checken zodat u de extra kilometers ook betaalt. Bij reizen op een eticket moet u in dat geval twee etickets kopen, een van Maastricht naar Boskoop en een van Boskoop naar Nunspeet. Enorme omritten maken zonder extra te betalen is er niet bij.

Reputatie 7
Badge +4

U moet zich domweg aan de reisplanner houden. Als een verbinding daar niet in staat, is uw kaartje op de omweg buiten de aangegeven route niet geldig en reist u op dat deel gewoon zwart.

Van Maastricht naar Nunspeet via Alphen a/d Rijn is regelrechte waanzin en levert geen argumenten voor inconsistentie op. U betaalt als u de aangegeven route reist voor de kilometers, strikt genomen de tariefeenheden.

Verder geldt bij grote afstanden een maximumtarief, maar dat betekent niet onbeperkt reizen omdat het toch even duur is.. Met een enkele reis volgt u de logische route tussen in- en uitchecken zoals aangegeven in de reisplanner. Met in- en uitchecken is een via route niet aan te geven en moet u dat zelf oplossen door op de correcte tussenplaats, op het verste punt van de omreis, uit- en in te checken. Zo spitsvondig is het allemaal niet.

U moet via Utrecht - Amersfoort reizen als u van Maastricht naar Nunspeet wilt reizen.

Met dit soort afstanden is een kortingsabonnement altijd voordeliger.

Dit als aanvulling op Tamzin. 

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt ook een Dagkaart kopen voor €58,80, kun je de hele dag onbeperkt mee reizen en mag je dus ook als je wilt via Alphen a/d Rijn of via welk ander station.

https://www.ns.nl/kaartjes/ns-dagkaart

Reputatie 4

Terwijl Flex weekend vrij €34,95 p.m. kost 

https://www.ns.nl/abonnementen/weekend-vrij

Maar dan met de beperking dat alleen in het weekend een rondreis in Nederland gemaakt kunt worden.

Reputatie 7
Badge

Om "inconsistentie 2" nog te verklaren: de prijs voor een dagretour is gewoon de som van de pijs van de heenreis en de prijs voor de terugreis.

Dat deze prijzen verschillen ligt overigens ook aan de manier waarop verschillende vervoerders een tarief bepalen. Bij NS betaal je bijvoorbeeld minder naarmate je al langer onderweg bent, ook als de eerdere gereisde afstand met een andere vervoerder was. "Dezelfde reis" heen en terug met twee vervoerders maar dus in verschillende volgorde, kan zo een andere prijs hebben. Dat is de tweede helft van "inconsistentie 1".

Uiteraard is/was het mijn bedoeling de reis te onderbreken op het via-station door uit- en in- te checken.
Wat mij verraste was dat het opgeven van Boskoop als het via-station, terwijl je dan ook langs Alphen a/d Rijn en Gouda komt, zo'n €19 goedkoper blijkt dan het opgeven van een van beide anderen.
Ik weet niet wat de reisplanner denkt; denkt die misschien dat ik alleen maar even door het via-station heen wil rijden?

U moet zich domweg aan de reisplanner houden. Als een verbinding daar niet in staat, is uw kaartje op de omweg buiten de aangegeven route niet geldig en reist u op dat deel gewoon zwart.

Van Maastricht naar Nunspeet via Alphen a/d Rijn is regelrechte waanzin en levert geen argumenten voor inconsistentie op. U betaalt als u de aangegeven route reist voor de kilometers, strikt genomen de tariefeenheden.

Verder geldt bij grote afstanden een maximumtarief, maar dat betekent niet onbeperkt reizen omdat het toch even duur is.. Met een enkele reis volgt u de logische route tussen in- en uitchecken zoals aangegeven in de reisplanner. Met in- en uitchecken is een via route niet aan te geven en moet u dat zelf oplossen door op de correcte tussenplaats, op het verste punt van de omreis, uit- en in te checken. Zo spitsvondig is het allemaal niet.

U moet via Utrecht - Amersfoort reizen als u van Maastricht naar Nunspeet wilt reizen.

Met dit soort afstanden is een kortingsabonnement altijd voordeliger.

Dit als aanvulling op Tamzin. 

Misschien ter verdediging van Opa Wolkje, maar Maastricht - Nunspeet via Utrecht - Amersfoort kost al het maximumtarief, je kunt dan wel via elk willekeurig station in Nederland reizen zonder dat het extra kost, zolang je maar binnen zes uur op je bestemming bent. 

Waarom Boskoop en Alphen a/d Rijn dan zo'n verschil hebben, kan ik niet verklaren. In beide gevallen is de reis binnen zes uur te doen en betaal je het maximumtarief. Mogelijk is dit een fout in de reisplanner omdat Boskoop een R-Netstation is en geen NS-station. 

Badge +3

NS rekent met tariefeenheden (grofweg kilometers) en het maximum wordt bereikt bij 200 TE.

Voor voltarief 2e klas is dat € 29,40 zie de tabel op https://www.ns.nl/binaries/_ht_1704966727326/content/assets/ns-nl/tarieven/2024/consumenten/ns-tarievenlijst-consumenten-2024.pdf (pag. 6 t/m10).

Arriva rekent met een landelijk basistarief (€ 1,08) plus een prijs per kilometer die per provincie verschilt, en bovendien mag Arriva kosten berekeken tot 250 TE (die bij lange afstanden erg laag zijn, een paar cent per km).

Maastricht - Sittard (21 TE) kost met NS € 5,30 en met Arriva € 5,70

Maastricht - Nunspeet is 237 TE, dus bij een overstap in Sittard mag NS nog het verschil rekenen tussen het maximum van 200 TE (€ 29,40) en de reeds gereisde 21 TE die bij NS € 5,30 kosten. Dat is dus € 24,10 voor Sittard - Nunspeet.

De totale prijs is dus € 5,70 voor Arriva en € 24,10 voor NS, samen € 29,80.

Voor de terugweg: Nunspeet - Sittard is 216 TE, je betaalt aan NS dus € 29,40 (het maximum voor 200 TE), maar Arriva mag nog tot 250 TE rekenen, dus komt er voor de 21 TE Sittard - Maastricht nog € 0,67 bij (ca. 3,2 cent per km). 

Zou je vanuit bijv. Den Helder naar Maastricht reizen met een overstap in Sittard, dan betaal je € 29,40 aan NS en voor Sittard - Maastricht helemal niets, want in Sittard zit je al over het Arriva maximum van 250 TE.

De prijs van een dagretour met alleen NS is gewoon 2 × 29,40 = € 58,50
Als je per se met Arriva wilt reizen tussen Sittard en Maastricht kost het dus wat meer.

Badge +3

Als je een reis met een ‘via’ plant geeft de Reisplanner de prijs voor twee losse reizen, dus als je vanuit Maastricht naar Boskoop reist (via Gouda of Alphen a/d Rijn) kost dat € 29,40 met NS.

Je reis kort onderbreken in Gouda of Alphen a/d Rijn of Boskoop is prima, maar als die onderbreking meer dan 35 minuten is begint daarna het tellertje weer bij 0 TE, en betaal je dus de volle mep.

Als je dus maar kort in Boskoop hoeft te zijn (je hebt dan al 218 TE afgelegd) en vanuit daar naar Nunspeet reist is dat geheel gratis, want het is allemaal NS tarief ook al staat er R-net op de treinen tussen Gouda en Alphen a/d/ Rijn. Uit- en weer inchecken voor ‘terug’ reizen vanuit Boskoop naar Nunspeet is overigens wel verplicht, je riskeert anders 50 euro boete.

Bedankt allemaal voor het meedenken en de uitleg. Toch begrijp ik de reisplanner niet als die voor dezelfde reis met alleen een ander via-station heel verschillende prijzen rekent.

Neem nog even de reis van Nunspeet naar Maastricht, maar nu met de respectievelijke via-stations Rotterdam Centraal en Rotterdam Alexander. Op beide stations wordt sowieso gestopt, maar op Rotterdam Centraal moet je ook overstappen. Via Rotterdam Centraal is de prijs €51,60, maar via Rotterdam Alexander is het €29,40, zelfs als je er je reis niet onderbreekt.

De logica van de redeneringen, die dit verklaren, ontgaat mij en met mij waarschijnlijk meer mensen. Uit de al ontvangen uitleg begrijp ik enigszins dat het te maken kan hebben met het uit- en inchecken en de tijd daartussen (korter of langer dan 35 min.). Maar als je binnen die tijd weer incheckt of zelfs helemaal niet uit- en incheckt zouden die verschillen niet mogen optreden.

Het valt me wel op dat als je via-station een overstap-station is je beduidend meer betaalt. Maar dat alles staat er niet bij en de argeloze reiziger moet maar afwachten wat die heeft moet betalen. Dat hoeft kennelijk helemaal niet te kloppen met wat de reisplanner meldt.

Vroeger (wanneer was dat ook al weer?) kon je met een (fysiek) treinkaartje onbeperkt je reis zonder (extra) kosten onderweg onderbreken. Kennelijk is die mogelijkheid ooit vervallen.

Reputatie 7
Badge +4

je kunt dan wel via elk willekeurig station in Nederland reizen zonder dat het extra kost, zolang je maar binnen zes uur op je bestemming bent. 

 

Dat is niet juist. De regel is dat je niet tegen de reisrichting in mag reizen, of anders gezegd: je mag niet op de terugreis zijn naar Maastricht. Naar Alphen aan de Rijn is geen probleem, maar als Opa wordt aangetroffen zonder verdere uit- en incheck zit Opa dus fout, want dat is onderweg naar het incheckpunt.  Na Utrecht op weg naar Nunspeet is dat niet meer het geval, maar de conducteur stuit dan wel op een langdurige reis, waarbij niet tussentijds is uit- en ingecheckt. Over het algemeen zal hij de vingers wat breed houden en vindt geen maatregel plaats, maar formeel is het fout als de reis langer dan 35 minuten onderbroken moet zijn geweest, gesteld dat er geen verstoringen waren. Er is geen maximumtarief voor willekeurige reizen op die dag, zie ook de onderste alinea.

Ik denk dat u de regel dat je niet op weg mag zijn naar in dit geval Maastricht over het hoofd heeft gezien. Los daarvan het kan natuurlijk nooit zo zijn dat je willekeurig kunt reizen zolang je maar ergens uitcheckt binnen zes uur. Je moet bij het uitchecken de juiste afstand afrekenen die je volgens de voorgeschreven route tussen die twee plaatsen hebt gereisd. Het systeem is echt dat je tussen in- en incheck de juiste afstand volgens de reisplanner betaalt. Omwegen moet je betalen en dat is nog steeds zo.

Vroeger (wanneer was dat ook al weer?) kon je met een (fysiek) treinkaartje onbeperkt je reis zonder (extra) kosten onderweg onderbreken. Kennelijk is die mogelijkheid ooit vervallen.

 

Ik ben oud genoeg om vroeger nog meegemaakt te hebben ;-) maar je kocht toen een kaartje waar de eindbestemming al was ingevuld. Bijvoorbeeld Maastricht - Nunspeet. Toen moest je je ook aan de route houden. Het is wel waar dat je de reis toen onbeperkt kon onderbreken. Dat is dus nu niet meer zo en is inderdaad zowel een nadeel als de consequentie van dit systeem. @Robert B heeft dat uitgelegd. Alles werkt nu met losse ritten tussen in- en uitcheck en de enige uitzondering is als je na de uitcheck binnen 35 minuten weer incheckt. Dat betekent inderdaad dat de kosten flink kunnen oplopen, maar zo werkt het dus en het is zaak daar rekening mee te houden.

Er is nu alleen een incheck en er staat geen eindbestemming op. Dat betekent dus ook dat er regels zullen zijn waarbij het juiste bedrag bij de uitcheck altijd wordt afgerekend, ander zou het systeem mank lopen. U rekent de afstand Maastricht- Nunspeet af. Het feit dat er een maximumprijs is, betekent helemaal niet dat u willekeurig mag reizen. Dan maakt u geen enkele reis meer en de consequentie is dat u op het verste punt van de reis moet uit en inchecken. Zodra u weer in de richting van Maastricht reist zonder uit en incheck onderweg zit u fout en reist u zonder geldig vervoersbewijs.

Ik heb overigens bij de invoering van dit systeem gepleit voor een maximumtarief per dag, maar dat is niet gehonoreerd. Het zou het systeem natuurlijk veel ingewikkelder maken. Overigens is daar de dagkaart voor beschikbaar, al zou ik zelf een abonnement nemen met afgekocht reisrecht. 

 

Maar als je binnen die tijd weer incheckt of zelfs helemaal niet uit- en incheckt zouden die verschillen niet mogen optreden.

Dat mag u vinden maar zo werkt het dus niet. Zie mijn uitleg hierboven. U kunt geen rechten ontlenen hoe het vroeger was of in dit geval gunstiger. Ik denk dat ook u het niet naar de bestemming terug mogen reizen over het hoofd heeft gezien, en ook dat je per gemaakte afstand af moet rekenen.

Op een enkeltje Maastricht - Nunspeet, mocht u ook vroeger niet terugreizen in de richting Maastricht, dan had u vroeger ook een retour moeten kopen.

Met inchecken heeft u een geldig kaartje, met uitchecken rekent u het bedrag af van de geldende en bij NS bekende afstand tussen Maastricht en Nunspeet volgens een geldige route in de reisplanner. Als u omrijdt rekent u die afstand niet af en zit u fout.

Het systeem is ingewikkelder als u zich niet aan de voorgeschreven route houdt. U moet dan gewoon voor de extra afstand betalen en dat werkt nu met een extra uit- en incheck. Vroeger had u een kaartje bij moeten kopen. 

Je kunt wel degelijk via elk willekeurig station in Nederland reizen zonder dat dat extra kost, maar je moet wel in- en uitchecken.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt nog steeds een los kaartje kopen (e-ticket of bij de automaat) waarmee je je reis kunt onderbreken, ook langer dan 35 minuten. Bij een enkele reis of dagretour moet je je dan wel aan de door de reisplanner geadviseerde route houden,  dus met een kaartje Maastricht - Nunspeet kun je niet via Alphen. En bij zo'n lange reis tegen het maximumtarief kun je ook zoals al eerder aangegeven een dagkaart kopen waarmee je je reis kunt onderbreken en via welk station dan ook kunt reizen. Alleen bij reizen met de OV-chipkaart of OV-pay geldt dat bij een onderbreking van meer dan 35 minuten daarna een nieuwe reis begint. 

Als je vaker een dergelijke reis maakt in de daluren of in het weekend zou ik eens kijken naar een abonnement waardoor het een stuk goedkoper kan. 

Reputatie 7
Badge +4

Je kunt wel degelijk via elk willekeurig station in Nederland reizen zonder dat dat extra kost, maar je moet wel in- en uitchecken.

 

Misschien ter verdediging van Opa Wolkje, maar Maastricht - Nunspeet via Utrecht - Amersfoort kost al het maximumtarief, je kunt dan wel via elk willekeurig station in Nederland reizen zonder dat het extra kost, zolang je maar binnen zes uur op je bestemming bent. 

 

Dat is iets anders dan u beweerde. Als iemand consequent binnen 35 minuten na de uitcheck weer incheckt, dan geldt het maximumtarief na een flink aantal kilometers. Dat zal in de praktijk natuurlijk niet gebeuren bij gangbaar reisgedrag en is dus ook niet zo relevant in de praktijk, al kan het in theorie. Geen zinnig mens zal zo reizen.

Maar niet dat je maar kunt reizen zo je wilt zolang je maar binnen zes uur uitcheckt. 

Je kunt wel degelijk via elk willekeurig station in Nederland reizen zonder dat dat extra kost, maar je moet wel in- en uitchecken.

 

Misschien ter verdediging van Opa Wolkje, maar Maastricht - Nunspeet via Utrecht - Amersfoort kost al het maximumtarief, je kunt dan wel via elk willekeurig station in Nederland reizen zonder dat het extra kost, zolang je maar binnen zes uur op je bestemming bent. 

 

Dat is iets anders dan u beweerde. Als iemand consequent binnen 35 minuten na de uitcheck weer incheckt, dan geldt het maximumtarief na een flink aantal kilometers. Dat zal in de praktijk natuurlijk niet gebeuren bij gangbaar reisgedrag en is dus ook niet zo relevant in de praktijk, al kan het in theorie. Geen zinnig mens zal zo reizen.

Maar niet dat je maar kunt reizen zo je wilt zolang je maar binnen zes uur uitcheckt. 

Waarom niet? Ik maak regelmatig 'via' reizen, om iemand op te halen en dan samen verder te reizen, of omdat ik binnen 35 minuten weer verder wil. Even iets ophalen dat ik heb gekocht bijvoorbeeld. Als ik 's ochtends in plaats X moet zijn en om 16.00 uur in plaats Y, dan heb ik bijvoorbeeld twee uur over. Het is dan niet de moeite naar huis te gaan en dan ga ik even naar een andere stad.

Als je vanuit Maastricht komt, zit je al heel gauw aan het maximumtarief. 

Hoe dan ook, ik blijf de reisplanner wat betreft de prijsberekening met via-stations inconsequent vinden.
Bijvoorbeeld: als ik opvraag te reizen van Maastricht naar Nunspeet zonder omwegen berekent hij me een prijs van €29,40, dat is logisch en correct.
Als ik daarbij een via-station opgeef zoals Nijkerk, Amersfoort Centraal, 's Hertogenbosch of Eindhoven, die gewoon op de route liggen, dan is de prijs ook €29,40. En dat lijkt me terecht.

Maar als ik Utrecht Centraal opgeef, ook gewoon op de route, maar waar ik moet overstappen, dan berekent de reisplanner me een bedrag van €40,60.
En naar mijn idee klopt dat helemaal niet. Ik check niet uit of in en reis na ongeveer 25 min. weer door.

Kennelijk, zoals ik al eerder opmerkte, wordt er een extra bedrag berekend als je via-station tegelijk een overstap-station is en dat is overduidelijk incorrect!
Ik vind dan ook dat de reisplanner wat dit betreft "gerepareerd" moet worden.

Nu is het wel zo, dat de reisplanner niet bepalend is voor de prijs van de reis, maar de werkelijke check-ins en -outs, waar en wanneer die plaatsvinden. Maar je kunt nu dus niet (altijd) op de berekening van de reisplanner aan.

Reputatie 7
Badge +3

Het ‘probleem’ is dat de snelste route niet altijd de kortste is. En als je een via-station gebruikt dat niet op de kortste route ligt (zoals Utrecht Centraal in het geval van Maastricht - Nunspeet) telt de planner gewoon de losse vervoerbewijzen bij elkaar op. Maastricht - Utrecht is € 27,60. Utrecht - Nunspeet is € 13. Samen € 40,60.

EDIT: Ik denk toch weer eens te simpel. Ik vind het voorbeeld van Maastricht - Nunspeet via Rotterdam inderdaad wel een mooie. Via Rotterdam Centraal € 51,60. Via Rotterdam Alexander € 29,40. Die kan ik ook niet echt verklaren, behalve dan dat Rotterdam Centraal inderdaad een overstap-station is. Zelfde bij Utrecht. Via Utrecht Centraal is € 40,60. Via Utrecht Overvecht is € 29,40. Je zou wel eens gelijk kunnen hebben 🙂

Ik zal je signaal doorzetten dat dit misgaat. Sporadisch berekend onze reisplanner opeens twee reizen met een via station.

Nou _sporadisch_? Mijn indruk (op dit moment) is _altijd_ als het via-station tegelijk ook het overstap-station is. Maar bedankt voor het doorzetten want ik denk dat er een programmeerfout aan ten grondslag ligt.

En ter geruststelling van sommige mensen die me op de gereisde afstand een abonnement adviseerden: ik heb een Dal-Voordeel-abo met Keuzedagen 60+, want ik reis gemiddeld 10 tot 12 keer per jaar tussen Nunspeet en Maastricht en daarnaast nog meer, zoals af en toe via Boskoop.

Badge +3

Dat via Rotterdam C en Utrecht C je reis door de planner gesplitst wordt (maar niet als je via Rotterdam Alexander of Utrecht Overvecht plant) is inderdaad vreemd. Utrecht C kom je sowieso langs, dus dat is niet eens een ‘via’.

Bij reizen op een ov-chipkaart en overstap binnen 35 minuten zijn die extra kosten er in werkelijkheid niet, zelfs al moet je door poortjes bij het overstappen (zoals op Bijlmer). Dit op voorwaarde dat de korste route meer dan 200 TE is, want dan zit je al aan het maximum.

Als je Eindhoven - Nunspeet zou reizen (140 TE) kost dat € 22,90 maar bij omreizen via Arnhem/Zwolle zit je (vanuit Eindhoven) over de 200 TE en kost het € 29,40

Het is dan wel de bedoeling dat je in Zwolle ‘overstapt’ (NS-NS) om je ‘via’ te bevestigen, want met een incheck in Maastricht/Eindhoven en dan onderweg tussen Zwolle en Nunspeet volg je niet de ‘logische route’ via Utrecht. Bij controle kan dat vervelend uitpakken.

Reageer