beantwoord

Jongeren dagkaart

  • 24 April 2022
  • 19 reacties
  • 1797 Bekeken

Ik wil graag gebruik maken van een jongeren dagkaart. Nou zie ik twee dingen over reizen op het r-net op jullie site. Ten eerste staat er dat alle NS-abonnementen en kaartjes te gebruiken zijn op het R-net traject. Maar op jullie site staat ook dat de jongeren dagkaart niet geldig is op het R-net traject. Ik vind dit een beetje vaag.

Iemand die hier meer over weet?

icon

Beste antwoord door Tochjo 24 April 2022, 19:42

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +4

De jongerenkaart is alleen geldig op NS-lijnen. R-net is dat heel formeel niet. Abonnementen gelden doorgaans bij alle treinmaatschappijen, afgezien van Thalys en Eurostar. Behalve NS doet echter geen enkele treinmaatschappij mee aan de jongerenkaart, omdat de goedkope prijs maakt dat het bijna niets oplevert.

Hij is niet geldig bij R-net. Wellicht ten overvloede: u mag zich tijdens de spits niet met de jongerenkaart in de trein bevinden.

Badge +3

Er zijn twee trajecten waar treinen rijden onder de naam R-net. Dat zijn Gouda-Alphen aan den Rijn en Dordrecht-Geldermalsen.

De treinen die als R-net rijden tussen Gouda en Alphen aan den Rijn, zijn eigenlijk van NS. Daar is de Jongeren Dagkaart wel geldig. De treinen die als R-net rijden tussen Dordrecht en Geldermalsen, zijn eigenlijk van Qbuzz. Daar is de Jongeren Dagkaart niet geldig.

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn twee trajecten waar treinen rijden onder de naam R-net. Dat zijn Gouda-Alphen aan den Rijn en Dordrecht-Geldermalsen.

De treinen die als R-net rijden tussen Gouda en Alphen aan den Rijn, zijn eigenlijk van NS. Daar is de Jongeren Dagkaart wel geldig. De treinen die als R-net rijden tussen Dordrecht en Geldermalsen, zijn eigenlijk van Qbuzz. Daar is de Jongeren Dagkaart niet geldig.

 

Dat is voor een eenmalige reiziger totaal onbegrijpelijk natuurlijk. Kan je dat ruiken?? dat de ene trein een NS-trein is en de andere een Qbuzz-trein????😀 

Reputatie 7
Badge

Heeft die trein tussen Gouda en Alphen a/d/ Rijn geen NS logo's of zo. Anders is het inderdaad knap verwarrend. 😆

Reputatie 7
Badge +1

Heeft die trein tussen Gouda en Alphen a/d/ Rijn geen NS logo's of zo. Anders is het inderdaad knap verwarrend. 😆

Nee volgens mij ook rood grijs

Reputatie 7
Badge +1

Ik wil graag gebruik maken van een jongeren dagkaart. Nou zie ik twee dingen over reizen op het r-net op jullie site. Ten eerste staat er dat alle NS-abonnementen en kaartjes te gebruiken zijn op het R-net traject. Maar op jullie site staat ook dat de jongeren dagkaart niet geldig is op het R-net traject. Ik vind dit een beetje vaag.

Iemand die hier meer over weet?

In het algemeen is het zo dat in geval van tegenstrijdige voorwaarden de versie geldt die voor de consument het gunstigste uitpakt.

Kun je de URL's geven van de beide pagina's met tegenstrijdige informatie?

Reputatie 7
Badge +3

De incheckpaaltje op de TAG lijn zijn de bekende gele NS paaltjes met daaronder een rode band met R-net. 

En R-net is geen vervoerder maar een soort formule/ keurmerk van meerdere vormen van OV en vervoerders. Zo rijden er in mijn regio ook Arriva bussen als R-net bussen. En op het treintraject Alphen - Gouda rijdt NS onder de R-net vlag. https://www.ns.nl/reisinformatie/rnet

Reputatie 7
Badge +1

Heeft die trein tussen Gouda en Alphen a/d/ Rijn geen NS logo's of zo. Anders is het inderdaad knap verwarrend. 😆

Er staat wel ergens op de trein dat de dienst door NS/Qbuzz wordt gereden, maar dat is zo klein dat je daar ook maar net op moet letten om dat te zien. Beide treinen zijn verder qua uiterlijk vrijwel gelijk aan elkaar.

Er zijn twee trajecten waar treinen rijden onder de naam R-net. Dat zijn Gouda-Alphen aan den Rijn en Dordrecht-Geldermalsen.

De treinen die als R-net rijden tussen Gouda en Alphen aan den Rijn, zijn eigenlijk van NS. Daar is de Jongeren Dagkaart wel geldig. De treinen die als R-net rijden tussen Dordrecht en Geldermalsen, zijn eigenlijk van Qbuzz. Daar is de Jongeren Dagkaart niet geldig.

Dit klopt!

Heeft die trein tussen Gouda en Alphen a/d/ Rijn geen NS logo's of zo. Anders is het inderdaad knap verwarrend. 😆

De verwarring over wat R-Net nou eigenlijk is speelt ook bij het stads- en streekvervoer. Maar dat terzijde.

Overigens ligt de beslissing over tarieven voor aanbesteed vervoer bij de Provincie en niet bij de individuele vervoerders. De vraag is dus of NS überhaupt wel toestemming heeft om de Jongerenkaart op Alphen-Gouda te mogen accepteren. En als dat wel zo is, is het erg vreemd dat dezelfde Provincie dat wel voor Alphen-Gouda zou hebben beslist maar niet voor Dordrecht-Geldermalsen.

Mijn gevoel is dan ook dat de Jongerenkaart op Alphen-Gouda illegaal wordt geaccepteerd door NS (even aannemende dat de kaart inderdaad wordt geaccepteerd).

Reputatie 7
Badge +1

@Tamzin : Laura bevestigt het antwoord van @Tochjo : Ik blijf erbij wel dat het volledig krom en voor de reiziger totaal niet te begrijpen is.

@Tamzin : Laura bevestigt het antwoord van @Tochjo : Ik blijf erbij wel dat het volledig krom en voor de reiziger totaal niet te begrijpen is.

Als de jongerenkaart op Alphen-Gouda wordt geaccepteerd is dat vermoedelijk dus illegaal.

Overigens zijn de tarieven en tariefsvoorwaarden bij Arriva in de verschillende regio's ook verschillend omdat die onder verschillende provincies vallen.

Het zou handiger zijn als de Provincie Zuid-Holland voor zijn regionale lijnen één duidelijke lijn zou volgen en de vervoerders verplicht zich daar ook aan te houden zodat NS niet op eigen houtje kan gaan rommelen.

Ik blijf erbij wel dat het volledig krom en voor de reiziger totaal niet te begrijpen is.

Hier ben ik het wel mee eens. Intern inmiddels aangekaart.

Badge +3

Omdat op het traject Alphen a/d Rijn - Gouda een NS incheck geldig is dan is een Jongeren Dagkaart dat ook, lijkt me.

Anders is het in Limburg, daar mag je bijv. van Sittard naar Heerlen alleen met NS (dus een iets langere overstap als je vanuit de richting Eindhoven/Roermond komt).

Reputatie 4

Omdat op het traject Alphen a/d Rijn - Gouda een NS incheck geldig is dan is een Jongeren Dagkaart dat ook, lijkt me.

Dus er hoeft in Gouda met bijvoorbeeld een Railrunner ook niet omgecheckt te worden?

Badge +3

Nee.

Reputatie 7
Badge +3

Met een OV-chipkaart of eenmalige chipkaart hoeft er inderdaad niet omgecheckt te worden. In de reisplanner staat ook niet aangegeven dat er omgecheckt moet worden, zoals wel bij een overstap van/naar een andere vervoerder als bv Arriva. 

Omdat op het traject Alphen a/d Rijn - Gouda een NS incheck geldig is dan is een Jongeren Dagkaart dat ook, lijkt me.

Zowel voor het HRN als voor deze lijn is NS de exploitant maar wel op basis van twee verschillende exploitatiecontracten. Dat het standaard kaartjesassoriment bij beide wordt geaccepteerd is omdat dat in beide contracten zo is vastgelegd, voor andere kaartjes geldt dat niet. 

Met een OV-chipkaart of eenmalige chipkaart hoeft er inderdaad niet omgecheckt te worden. In de reisplanner staat ook niet aangegeven dat er omgecheckt moet worden, zoals wel bij een overstap van/naar een andere vervoerder als bv Arriva. 

Dat niet hoeven omchecken is een keuze van NS, de inkomsten worden via back-end software over beide contracten verdeeld. Net als dat Arriva, Breng en VIAS dat op de lijn Arnhem-Winterswijk doen. 

De lijn Alphen-Gouda heeft gewoon niets met het HRN van NS van doen. R-NET in Zuid-Holland is in feite volledig vergelijkbaar met Blauwnet in Overijssel. 

Op zich is het niet zo belangrijk. Omdat NS zelf opbrengst verantwoordelijk is voor Alphen-Gouda draaien ze ook zelf op voor de inkomstenderving door deze kaart te accepteren. Alleen zouden ze formeel toestemming hebben moeten vragen aan de Provincie. 

Reageer