beantwoord

'Jongeren Dagkaart Dal' niet gebruikt

  • 5 May 2023
  • 6 reacties
  • 364 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Mijn dochter heeft een 'Jongeren Dagkaart Dal' gekocht maar zij moest onverwacht toch in de spits reizen en daardoor een nieuw kaartje kopen. Ze heeft de 'Jongeren Dagkaart Dal' daarom niet gebruikt. Kan ze haar geld terug krijgen?

icon

Beste antwoord door Tamzin 5 May 2023, 13:20

Bekijk origineel

6 reacties

Als ze het ticket niet heeft gedownload kan ze de Klantenservice bellen. Als ze het wel heeft gedownload is het pech hebben want dan is niet na te gaan of ze het wel of niet gebruikt heeft 

Overigens staat in de voorwaarden dat etickets niet veranderd of geannuleerd kunnen worden. Om die reden is het niet verstandig etickets al te vroeg aan te schaffen.

Dank voor je reactie. Ik ga er van uit dat de NS weet of een jongeren dagkaart gebruikt is of niet omdat het volgens mij een unieke QR code is. Ze had hem al wel gedownload. Dan zal het dus wel een kwestie van “pech gehad” zijn….

Reputatie 7
Badge +3

Dank voor je reactie. Ik ga er van uit dat de NS weet of een jongeren dagkaart gebruikt is of niet omdat het volgens mij een unieke QR code is. Ze had hem al wel gedownload. Dan zal het dus wel een kwestie van “pech gehad” zijn….

NS weet niet of een gedownloade e-ticket gebruikt is. Je kunt er niet mee inchecken, alleen poortjes openen. Na downloaden heb je een geldig ticket. Een niet-gedownload ticket kan nog ongeldig gemaakt worden een gedownload ticket niet.

Badge +3

Dank voor je reactie. Ik ga er van uit dat de NS weet of een jongeren dagkaart gebruikt is of niet omdat het volgens mij een unieke QR code is

De QR code is inderdaad uniek (op naam en datum en zo) maar poortjes en paaltjes zijn ‘dom’
Die kunnen niet ‘even controleren’ of het ticket ongeldig is gemaakt en laten je door.

Je dochter had dus gewoon een geldig ticket voor die dag. Gebruikt of niet maakt niet uit (en staat ook zo in de voorwaarden).

@MoDe: wat is het verschil tussen “een poortje openen” en “inchecken”?

Reputatie 7

Bij in/uitchecken is altijd een chip nodig en worden gegevens (in/uitchecktijd, vertrek/eindstation, evt abonnement) gelezen/vastgelegd en wanneer nodig zo ook het te betalen tarief bepaald.

Een E-ticket heeft geen chip. Je kan er dus niet mee inchecken en kan er zo mee reizen (met inachtneming van de voorwaarden die vermeld zijn over geldigheid etc). Mocht er een toevallig een poortje op het station zijn moet je die echter wel kunnen openen (vandaar QR-code).

Soms zie je mensen wanhopig proberen “in te checken” met een E-ticket bij een paaltje - met nul resultaat dus.  

 

Reageer