beantwoord

Jongeren Dagkaart; reizen vanaf 18.25?

  • 20 November 2022
  • 15 reacties
  • 931 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Hallo,

 

Mijn zoon gaat met een jongeren dagkaart reizen. Nu wil het toeval dat de trein om 18.29 vertrekt. Mag hij deze nemen?

Groet

 

Dann

icon

Beste antwoord door Thom 20 November 2022, 12:13

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Officieel mag het niet maar ik denk niet dat de conducteur er veel van zal zeggen. Hij kan natuurlijk wel pas om 18.25 uur inchecken.

 

Als de reis vandaag plaatsvindt is het overigens geen probleem want op zondag zijn er geen spitsuren.

Hallo, ja ik las dat wanneer je vanaf 18.25 incheckt met een abonnementskaart dan het daltarief al geldt. Echter met zo'n jongeren dagkaart kun je niet inchecken. Je hebt deze op de app. De conducteur weet natrrlijk wel dat de trein 18.29 vertrok wanneer hij/zij  je controlleert.

 

Groet

Dan

Reputatie 7
Badge +4

De vijf minuten marge is voor mensen met een ov-chipkaart met abonnement. Deze jongerenkaart geldt om die reden niet met vijf minuten marge. De jongerenkaart is een e-ticket. In de praktijk is er weinig controle en slipt uw zoon er in de meeste gevallen wel door, maar goed, heel formeel mag zoonlief zich gewoon niet voor half zeven in de trein bevinden en als de trein om 18.29 is vertrokken moet dat het geval geweest zijn. Het is aan de conducteur, al zal die voor die ene minuut mogelijk zijn vingers wat breed houden. Dat is geen recht, een boete kan wel.

Het is het handigste deze kaarten in het weekend te gebruiken, dan zijn er geen spitsuren en dat geeft veel minder gedoe.

Officieel mag het niet maar ik denk niet dat de conducteur er veel van zal zeggen. Hij kan natuurlijk wel pas om 18.25 uur inchecken.

Jongeren Dagkaarten worden alleen als eticket verkocht dus daar kun je niet mee inchecken.

Reputatie 7
Badge +3

Jongerendagkaart is niet in de spits geldig. Dus nee, met een jongerendagkaart mag je niet in een trein met vertrektijd 18.29 uur stappen want voor 18.30 uur mag je met dat kaartje niet in een trein zijn. Optie is om een aanvullend kaartje tot eerstvolgende station te kopen als zoon echt met die trein zou moeten reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Treinen hebben nog wel eens wat vertraging, bij 1 minuut vertraging is het al 18:30 en mag het gewoon. En anders gaat er gewoon nog een volgende trein. 

Met controle kijk ik naar 18.25 persoonlijk en niet naar 18.30.
Als je op een station om 18.25 legaal door de poortjes heen kan, omdat het poortje voor je open gaat en je stapt om 18.29 in een trein, zie ik daar het probleem niet in. Moet de eerste nog tegenkomen die daar wel een bon voor zou schrijven. 

Met een ov-chipkaart krijg je ook 5 minuten eerder korting, met een e-ticket officieel niet. Is er dan sprake van een kwaadwillende reiziger, of een wirwar van kleine verschillende regeltjes die niet altijd even duidelijk zijn…...

Reputatie 7
Badge +3

Met controle kijk ik naar 18.25 persoonlijk en niet naar 18.30.
Als je op een station om 18.25 legaal door de poortjes heen kan, omdat het poortje voor je open gaat en je stapt om 18.29 in een trein, zie ik daar het probleem niet in. Moet de eerste nog tegenkomen die daar wel een bon voor zou schrijven. 

Met een ov-chipkaart krijg je ook 5 minuten eerder korting, met een e-ticket officieel niet. Is er dan sprake van een kwaadwillende reiziger, of een wirwar van kleine verschillende regeltjes die niet altijd even duidelijk zijn…...

Regels zijn wel duidelijk: bij chipkaart geldt inchecktijd, bij e-tickets de tijd dat die geldig is. Bij dal-tickets staat dat je in de spits niet in de trein mag zijn.

Maar wie ben ik om conducteurs te wijzen op regels.

Badge +3

Met controle kijk ik naar 18.25 persoonlijk en niet naar 18.30.
Als je op een station om 18.25 legaal door de poortjes heen kan, omdat het poortje voor je open gaat en je stapt om 18.29 in een trein, zie ik daar het probleem niet in. Moet de eerste nog tegenkomen die daar wel een bon voor zou schrijven. 

Met een ov-chipkaart krijg je ook 5 minuten eerder korting, met een e-ticket officieel niet. Is er dan sprake van een kwaadwillende reiziger, of een wirwar van kleine verschillende regeltjes die niet altijd even duidelijk zijn…...

Zo dan! Dank je voor deze info 🤓

Je zegt precies wat ik dacht (wat maakt die ene minuut nou uit 18:29).

Je (zoon) komt met zo'n e-ticket door poortjes (vanaf hoe laat eigenlijk, weigeren die eerder?)

De jongere moet natuurlijk (aantoonbaar) niet al veel langer in een trein zitten bij controle om 18:29

Voor @Dan74 dat komt dus goed. Regeltjes neukerij, en theorie vs. praktijk.

@MoDe Maar wie ben ik om conducteurs te wijzen op regels.

Als V&S medewerker @Slidestops zegt dat 18:29 telt als ‘ongeveer half 7’ dan goede reis voor je zoon!

Reputatie 7
Badge +3

Met controle kijk ik naar 18.25 persoonlijk en niet naar 18.30.
Als je op een station om 18.25 legaal door de poortjes heen kan, omdat het poortje voor je open gaat en je stapt om 18.29 in een trein, zie ik daar het probleem niet in. Moet de eerste nog tegenkomen die daar wel een bon voor zou schrijven. 

Met een ov-chipkaart krijg je ook 5 minuten eerder korting, met een e-ticket officieel niet. Is er dan sprake van een kwaadwillende reiziger, of een wirwar van kleine verschillende regeltjes die niet altijd even duidelijk zijn…...

Zo dan! Dank je voor deze info 🤓

Je zegt precies wat ik dacht (wat maakt die ene minuut nou uit 18:29).

Je (zoon) komt met zo'n e-ticket door poortjes (vanaf hoe laat eigenlijk, weigeren die eerder?)

De jongere moet natuurlijk (aantoonbaar) niet al veel langer in een trein zitten bij controle om 18:29

Voor @Dan74 dat komt dus goed. Regeltjes neukerij, en theorie vs. praktijk.

@MoDe Maar wie ben ik om conducteurs te wijzen op regels.

Als V&S medewerker @Slidestops zegt dat 18:29 telt als ‘ongeveer half 7’ dan goede reis voor je zoon!

Goed om te weten, dan mag ik hiernaar toe verwijzen als ik na 16 uur met mijn e-ticket keuzedag in de trein zit. Want als die op mijn chipkaart staat hoef ik ook niet om 16 uur de trein uit.

Reputatie 7
Badge +3

Voor @Slidestops :

 

Goed om te weten, dan mag ik hiernaar toe verwijzen als ik na 16 uur met mijn e-ticket keuzedag in de trein zit. Want als die op mijn chipkaart staat hoef ik ook niet om 16 uur de trein uit.

Appels en peren. Ik probeer enigszins te vertellen hoe ik zoiets benader tijdens controle. Er zijn duizend verschillende situaties en het hoeft niet altijd zo zwart-wit te zijn. Soms luisteren naar wat mensen je vertellen ipv direct het regelboek er bij te pakken. Als ik alles moet doet volgens de regels, wetgeving en bij alles moet doorpakken, wordt het ook niet echt gezelliger in de trein..

Reputatie 7
Badge +3

Goed om te weten, dan mag ik hiernaar toe verwijzen als ik na 16 uur met mijn e-ticket keuzedag in de trein zit. Want als die op mijn chipkaart staat hoef ik ook niet om 16 uur de trein uit.

Appels en peren. Ik probeer enigszins te vertellen hoe ik zoiets benader tijdens controle. Er zijn duizend verschillende situaties en het hoeft niet altijd zo zwart-wit te zijn. Soms luisteren naar wat mensen je vertellen ipv direct het regelboek er bij te pakken. Als ik alles moet doet volgens de regels, wetgeving en bij alles moet doorpakken, wordt het ook niet echt gezelliger in de trein..

Zo gezellig is het tegenwoordig niet in de trein. Dat heeft meer met gebrek aan controle te maken dan aan te secuur toepassen van de regels. Juist door de regels niet toe te passen krijg je meeer mensen die daar een loopje mee nemen.

Reputatie 7
Badge +3

Regels zijn er met een doel en als dat doel ook bereikt wordt zonder op de komma te handhaven, is dat goed. Er is geen mens die zich altijd aan alle regeltjes houdt. Geen meter over de stoep fietsen, hand uitsteken als er geen kip in de buurt is, enz.

Overigens zeg jij dat de regels zo duidelijk zijn, maar waar vind ik de regel van de vijf minuten marge voor OV-chipkaartgebruikers?

Dat er te weinig controle is, ben ik met je eens. Maar dan hoop ik dat die controle zich richt op mensen zonder vervoerbewijs, mensen die onterecht in de 1e klas zitten, mensen die zich asociaal gedragen. Maar niet op mensen die al dan niet per ongeluk een minuut te vroeg in de trein zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Regels zijn er met een doel en als dat doel ook bereikt wordt zonder op de komma te handhaven, is dat goed. Er is geen mens die zich altijd aan alle regeltjes houdt. Geen meter over de stoep fietsen, hand uitsteken als er geen kip in de buurt is, enz.

Overigens zeg jij dat de regels zo duidelijk zijn, maar waar vind ik de regel van de vijf minuten marge voor OV-chipkaartgebruikers?

Dat er te weinig controle is, ben ik met je eens. Maar dan hoop ik dat die controle zich richt op mensen zonder vervoerbewijs, mensen die onterecht in de 1e klas zitten, mensen die zich asociaal gedragen. Maar niet op mensen die al dan niet per ongeluk een minuut te vroeg in de trein zitten.

De 5-minuten marge is geen officiële regel. Dat je met een dal-urenticket niet in de spits in de trein mag zijn is wel een officiele regel. 

Bij een om 18.29 uur vertrekkende trein zit je niet 1 minuut te vroeg in, maar meerdere minuten. Waar leg je de grens. Mag 18.25 uur dan ook? De 5 minuten marge is om de trein van 18.30 uur te kunnen halen, niet die tussen 18.25 en 18.30 uur.

Gisteren overigens helemaal geen controle terwijl ik bijna 2 uur in dezelfde trein zat. Bij de aansluiting ook niet. Begreep onlangs van klantenservice dat er elk half uur gecontroleerd zou worden? Deze ‘regel’ wordt ook soepel gehanteerd.

 

Reageer