Kaartje omzetten naar een andere dag

  • 1 February 2023
  • 11 reacties
  • 244 Bekeken

Hallo,

ik heb in de NS app al twee kaartjes gekocht (ruim 4 dagen van tevoren ivm korting). Nu wil ik die van as zaterdag, graag omzetten naar zondag 5 februari. Hoe moet ik dat doen?

 


11 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Dat is helaas niet mogelijk. E-tickets zijn niet te wijzigen of te annuleren. 

Hallo,

ik heb in de NS app al twee kaartjes gekocht (ruim 4 dagen van tevoren ivm korting). Nu wil ik die van as zaterdag, graag omzetten naar zondag 5 februari. Hoe moet ik dat doen?

Als u de voorwaarden voor etickets had gelezen had u geweten dat dat niet kan.

Reputatie 7
Badge +1

Hallo,

ik heb in de NS app al twee kaartjes gekocht (ruim 4 dagen van tevoren ivm korting). Nu wil ik die van as zaterdag, graag omzetten naar zondag 5 februari. Hoe moet ik dat doen?

 

De reden dat je korting krijgt is natuurlijk ook dat er aan zo'n kaartje beperkende voorwaarden vastzitten. Dit is er dus één van.  

Reputatie 7
Badge +3

Dat zou handig zijn: kaartje met vroegboek-korting kopen en deze daarna wijzigen.

Helaas werkt dat zo niet. Bij NS kun je eenmaal gekochte e-tickets niet wijzigen en er vindt geen restitutie plaats. Met die voorwaarden ben je door het aanvinken voor de koop akkoord gegaan.

Je hebt de kaartjes al in de app. Dat betekent dat de kaartjes geldig zijn gemaakt op jouw naam en voor een bepaalde datum. Deze kunnen niet meer ongeldig gemaakt worden. Met kunnen wijzigen zou je een extra kaartje krijgen en op 2 dagen kunnen reizen voor de prijs van 1.

 

Oke, bedankt voor jullie antwoorden. Dan heb ik de voorwaarden niet goed gelezen. En ik wil alleen maar een datum wijzigen en niet twee dagen reizen voor de prijs van 1 zoals gesuggereerd wordt. Wel bijzonder dat dit niet kan bij NS, de systemen zouden dit toch makkelijk moeten kunnen aanpassen, net zoals de boot die ik heb gewijzigd qua dag en tijd, geen probleem daar! 

Oke, bedankt voor jullie antwoorden. Dan heb ik de voorwaarden niet goed gelezen. En ik wil alleen maar een datum wijzigen en niet twee dagen reizen voor de prijs van 1 zoals gesuggereerd wordt. Wel bijzonder dat dit niet kan bij NS, de systemen zouden dit toch makkelijk moeten kunnen aanpassen, net zoals de boot die ik heb gewijzigd qua dag en tijd, geen probleem daar! 

Het zou in uw geval sowieso niet helpen omdat u een kaartje met vroegboekkorting hebt gekocht. Het niet mogen wijzigen is een essentiële voorwaarde voor vroegboekkorting, u snapt zelf wel waarom.

Reputatie 7
Badge +3

Wel bijzonder dat dit niet kan bij NS, de systemen zouden dit toch makkelijk moeten kunnen aanpassen, net zoals de boot die ik heb gewijzigd qua dag en tijd, geen probleem daar! 

Die vergelijking gaat natuurlijk mank. De boot heeft u nog niet in bezit, de treintickets wel.

Ook de tickets boot had ik al in het bezit, geen probleem daar, je kan datum en tijd gewoon aanpassen!

Reputatie 7
Badge +3

Oke, bedankt voor jullie antwoorden. Dan heb ik de voorwaarden niet goed gelezen. En ik wil alleen maar een datum wijzigen en niet twee dagen reizen voor de prijs van 1 zoals gesuggereerd wordt. Wel bijzonder dat dit niet kan bij NS, de systemen zouden dit toch makkelijk moeten kunnen aanpassen, net zoals de boot die ik heb gewijzigd qua dag en tijd, geen probleem daar! 

Vrijwel alle mensen die vragen om een kaartje te wijzigen of te annuleren hebben de voorwaarden zonder te lezen aangevinkt.

NS zou wel kunnen wijzigen, maar wijzigt eenmaal gedownloade/indeappgezette kaartjes niet, omdat het oorspronkelijke kaartje niet ongeldig gemaakt kan worden. Je zou dus 2x kunnen reizen, terwijl je voor 1x betaald hebt.

Mogelijk zijn de voorwaarden van de boot anders, maar internationale treintickets of vliegtickets zijn ook niet altijd te wijzigen of tegen een bepaald bedrag, afhankelijk van de voorwaarden.

Je hebt zelf gekozen voor vroegboekkaartjes en deze al in de app geladen. Bij niet gedownloade kaartjes wil de klantenservice nog wel tegemoet komen, met in de appgezette kaartjes is niets meer mogelijk.

 

Badge +3

Wijzigen van een e-ticket kan niet omdat in de QR code al een geldigheidsdatum (en naam) staat.

Een QR code ongeldig verklaren (op basis van ordernummer o.i.d.) zou in principe wel kunnen (zwarte lijst) maar de geheugenruimte van poortjes is daarvoor te beperkt. Je kunt zo’n ticket dus altijd ‘gebruiken’ op de oorspronkelijke reisdatum.

Wat wel kan is de code ‘blacklisten’ voor controle in de trein, maar daar doet men dus (nog) niet aan.

Een andere reden is volgens mij dat de NS de administratieve rompslomp niet wil (geld terug betalen of couponcodes verstrekken voor een soortgelijk ticket op een andere datum/naam).

Reputatie 7

Oke, bedankt voor jullie antwoorden. Dan heb ik de voorwaarden niet goed gelezen. En ik wil alleen maar een datum wijzigen en niet twee dagen reizen voor de prijs van 1 zoals gesuggereerd wordt. Wel bijzonder dat dit niet kan bij NS, de systemen zouden dit toch makkelijk moeten kunnen aanpassen, net zoals de boot die ik heb gewijzigd qua dag en tijd, geen probleem daar! 

Het kan eveneens niet bij buitenlandse treinvervoerders, dus uniek is NS hierin niet. Verschil is alleen wel dat bij NS gedownloade e-tickets nooit te wijzigen of terug te geven zijn, elders vaak wel in geval van vol tarief. Wel met inhouding van administratiekosten, geld krijg nooit terug (maar wel de waarde als een couponcode).

Reizen op een veerboot is natuurlijk anders. Controle is daar ook 100%. Het frauderisico is in treinen (waar je vaak geen enkele controle hebt, en op veel stations ook niet eens door poortjes hoeft) dan ook vele malen groter dan op een veerboot lijkt me en de spoorbedrijven weten dat ook.

Voorwaarden, bijzonderheden en bijschriften lezen blijft belangrijk, ga nooit zomaar ergens vanuit ook al lijkt iets je vanzelfsprekend.

 

 

Reageer