Skip to main content

Ik ga zaterdag naar Den Bosch. Ik stap in Alkmaar in en mijn vriendin in Zaandam. Ik betaal beide kaarten. Kan ik vandaag de kaarten online kopen, of kan dat pas zaterdag? Ik moet dan mijn samenreiskorting vandaag aanzetten. Start ik dan met het eerste kaartje voor mij en de 2de voor mijn vriendin? Krijg ik dan de juiste korting voor ons beide en kan ik de samenreiskorting aan laten staan tot zaterdagavond? 
Groet Rosalie.

Uit uw verhaal leid ik af dat u de abonnementhouder bent. Dan koopt u voor uzelf geen kaartje, maar moet u zaterdag in- en uitchecken met de OV-chipkaart waarop uw abonnement staat. Verder hoeft u niets te doen, dus ook geen Samenreiskorting aan te zetten in Mijn NS/de app. Die optie is alleen bedoeld voor mensen met NS Flex Basis/Weekend Voordeel/Weekend Vrij die zelf geen korting krijgen in de daluren en zelf met een abonnementhouder meereizen.

Voor uw vriendin kunt u een e-ticket met Samenreiskorting kopen (enkele reis of dagretour). Dat kan vandaag al, maar houd er rekening mee dat e-tickets niet meer te wijzigen of te annuleren zijn. Het advies is daarom om ze niet ver van tevoren te kopen, maar liever korter voor de reisdatum.

Bij controle in de trein zal de conducteur vaststellen dat uw vriendin met u meereist en dus terecht van Samenreiskorting gebruikmaakt. Daar hoeft u als abonnementhouder verder niets voor aan te geven.

Voor meer informatie over Samenreiskorting kunt u kijken op www.ns.nl/samenreiskorting.

Bedankt voor je snelle en uitgebreide reactie!

Reageer