beantwoord

Kan ik met een jongerendagkaart reizen naar Eijsden?


Ik wil binnenkort een keertje naar Eijsden reizen met een jongerendagkaart. Nu wordt de treindienst naar Eijsden(Nederland) verzorgd door de NMBS, maar daar staan wel NS-paaltjes en je reist daar dus met NS-tarief. Mag ik dus met mijn jongerendagkaart reizen naar station Eijsden?

icon

Beste antwoord door rvdborgt 3 March 2024, 23:04

Bekijk origineel

21 reacties

Ja, dat mag. Binnenkort gaat de drielandentrein rijden, dan mag het misschien niet meer.

Reputatie 7
Badge +1

Ja, dat mag. Binnenkort gaat de drielandentrein rijden, dan mag het misschien niet meer.

Vooralsnog blijft NS de vervoerder tussen Maastricht en Eijsden.

Hoe werkt dat dan straks als iemand van Valkenburg naar Eijsden reist met de drielandentrein? Ik hoop dat alles gewoon Arriva wordt, dat is verreweg het makkelijkst.

Reputatie 7
Badge +4

Dan is het aannemelijk dat Eijsden een Arrivastation wordt en dan kan er niet meer met een jongerendagkaart, die alleen geldig is met NS, gereisd worden. De huidige verbinding Maastricht-Luik en eventueel Hasselt zal dan naar ik aanneem vervallen.

Het is natuurlijk nu een wat rare constructie maar Eijsden is toch echt een Nederlands station die echter alleen door een NMBS-trein wordt bediend. De NS paaltjes op Eijsden zijn nu dus toch logisch,

Reputatie 7
Badge +1

Dan is het aannemelijk dat Eijsden een Arrivastation wordt en dan kan er niet meer met een jongerendagkaart, die alleen geldig is met NS, gereisd worden.

Dat wordt het voorlopig echter niet. De nieuwe HRN-concessie wordt daar voorlopig niet op aangepast, geen idee waarom.

Het is natuurlijk nu een wat rare constructie maar Eijsden is toch echt een Nederlands station die echter alleen door een NMBS-trein wordt bediend. De NS paaltjes op Eijsden zijn nu dus toch logisch,

Het materieel is momenteel NMBS, maar vervoerder is NS, dus NS-paaltjes.

Ik wil binnenkort een keertje naar Eijsden reizen met een jongerendagkaart. Nu wordt de treindienst naar Eijsden(Nederland) verzorgd door de NMBS, maar daar staan wel NS-paaltjes en je reist daar dus met NS-tarief. Mag ik dus met mijn jongerendagkaart reizen naar station Eijsden?

Misschien verwarrend maar NS is op het Nederlandse deel van het traject naar Luik de exploitant. NS is echter met de NMBS overeengekomen dat de NMBS de treindienst Maastricht-Luik rijdt. 

Overigens heb ik begrepen dat als de Drielandentrein gaat rijden de exploitatie van het Nederlandse deel overgaat van NS op Arriva en vanaf dan is de jongerendagkaart in tegenstelling tot wat @rvdborgt stelt volgens mij dus niet meer geldig.

Reputatie 7
Badge +1

Overigens heb ik begrepen dat als de Drielandentrein gaat rijden de exploitatie van het Nederlandse deel overgaat van NS op Arriva en vanaf dan is de jongerendagkaart in tegenstelling tot wat @rvdborgt stelt volgens mij dus niet meer geldig.

Ze overleggen nu met zijn drieën (Arriva, NS, NMBS) over de tarieven. De provincie Limburg wil graag Maastricht-Visé grens per 2025 decentraliseren maar bij mijn weten is daarover nog geen beslissing genomen en dit jaar blijven de verantwoordelijkheden sowieso zoals ze waren.

Reputatie 6

Volgens de zojuist aan NS verleende concessie voor het Hoofdrailnet blijft Maastricht-Eijsden-Visé-grens daar gewoon deel van uitmaken, tot de "midterm review" (in 2029) of het verlenen van een nieuwe concessie door de Provincie Limburg (in 2031). Dat wil zeggen dat NS de treindienst inhuurt bij NMBS (nu), of Arriva (straks), maar dat de inkomsten naar NS gaan. Dat kan natuurlijk prima via “Arriva-paaltjes”, wanneer NS (en NMBS) de afdracht van de opbrengsten door Arriva vertrouwen. De tarieven tussen Maastricht en Luik blijven bepaald door NS, respectievelijk NMBS. Ik weet niet of de minister de concessie van NS alweer zal willen veranderen.

De jongerendagkaart zal tot Eijsden niet meer geldig zijn. Dat is gekoppeld aan de vervoerder en dat wordt hier Arriva.

 

Ze overleggen nu met zijn drieën (Arriva, NS, NMBS) over de tarieven. 

Dat zou ik graag eens willen meemaken, lijkt me heel vermakelijk. Het klinkt als een gezamelijk uitje van de harde kern van Ajax, Feyenoord en PSV.

De jongerendagkaart zal tot Eijsden niet meer geldig zijn. Dat is gekoppeld aan de vervoerder en dat wordt hier Arriva.

Als de lijn onderdeel blijft van de nieuwe HRN blijft NS formeel de exploitant en de exploitant bepaalt dan in overleg met de opdrachtgever (Min I&M) de tarieven. Dat de uitvoering van de diensten wordt uitbesteed aan een onderaannemer (nu NMBS en straks Arriva) verandert dat mijns inziens niet. Wel kan NS natuurlijk altijd de voorwaarden van het Jongerendagticket wijzigen en sommige trajecten uitsluiten.

Overigens is me een raadsel waarom NS perse de exploitant van dit traject wil blijven. Het lijkt me geen goudmijn en plannen om er in de toekomst zelf te gaan rijden zijn er bij mijn weten niet.

Dat laatste vraag ik me ook af bij het traject Ede - Arnhem. De treinen zijn vrijwel leeg en het traject is onrendabel. Het zou veel logischer zijn als de Valleilijn doorgetrokken zou worden naar Arnhem.

Reputatie 7
Badge +2

 

Overigens is me een raadsel waarom NS perse de exploitant van dit traject wil blijven. Het lijkt me geen goudmijn en plannen om er in de toekomst zelf te gaan rijden zijn er bij mijn weten niet.

Het probleem is dat Arriva geen toegelaten vervoerder is en wordt in België: de treinen blijven dat stukje de grens over door NMBS personeel gereden worden. Feitelijk verandert daar op het materieel na dus niks.

 

 

Het probleem is dat Arriva geen toegelaten vervoerder is en wordt in België: de treinen blijven dat stukje de grens over door NMBS personeel gereden worden. Feitelijk verandert daar op het materieel na dus niks.

NS is in Belgie net zo min een toegelaten exploitant. Net zo min dat de NMBS in Nederland een toegelaten exploitant is, ze rijden het stuk van de Grens tot Maastricht nu ook in opdracht van NS.

De discussie NS versus Arriva gaat uitsluitend over het trajectdeel Maasticht-Grens waar zowel NS als Arriva kunnen worden toegelaten als exploitant

Reputatie 6

Terugkerend naar de vraag van TS over de geldigheid van de Jongeren Dagkaart Dal. Die is volstrekt onduidelijk. NS zegt op de website: “De Jongeren Dagkaart Dal is alleen geldig in treinen van NS en dus niet bij de andere treinvervoerders, zoals Connexxion, R-net en Arriva.” Maar de kaart is kennelijk wel geldig in de ICE (met toeslag) en de IC Berlijn, hoewel dat toch duidelijk treinen van Deutsche Bahn zijn. Hoe moet ik als eenvoudige gebruiker weten dat NS (International) hier de exploitant is? De kaart is wel geldig bij R-Net tussen Alphen en Gouda, maar niet bij R-Net tussen Dordrecht en Geldermalsen? Niet geldig in de stoptreinen Heerlen-Sittard (want: Arriva), maar wel in de NMBS-trein naar Eijsden?

Zo’n product is toch niet te handhaven...

@Rudi 

Je kunt natuurlijk gewoon een kaartje maken waarop aangegeven wordt op welke trajecten de jongerendagkaart geldig is. Net als in Duitsland gebeurt voor de regionale dagkaarten.

Reputatie 6

Maar dan loop je weer vast voor Hengelo-Wierden, voor Heerlen-Sittard en - als Arriva zijn zin krijgt - voor andere stoptreintrajecten. En overschat de topografische kennis van de gemiddelde dagkaartgebruiker niet. “Hoe kon ik dát nou weten” is makkelijker gezegd dan te kijken op “zo’n stom kaartje”.

Reputatie 7
Badge +1

Terugkerend naar de vraag van TS over de geldigheid van de Jongeren Dagkaart Dal. Die is volstrekt onduidelijk. NS zegt op de website: “De Jongeren Dagkaart Dal is alleen geldig in treinen van NS en dus niet bij de andere treinvervoerders, zoals Connexxion, R-net en Arriva.” Maar de kaart is kennelijk wel geldig in de ICE (met toeslag) en de IC Berlijn, hoewel dat toch duidelijk treinen van Deutsche Bahn zijn. Hoe moet ik als eenvoudige gebruiker weten dat NS (International) hier de exploitant is? ​​​​​​

Dat staat in de dienstregeling.

Maar dan loop je weer vast voor Hengelo-Wierden, voor Heerlen-Sittard en - als Arriva zijn zin krijgt - voor andere stoptreintrajecten. 

Ander kleurtje voor dergelijke trajecten 

Reputatie 6

[...] Maar de kaart is kennelijk wel geldig in de ICE (met toeslag) en de IC Berlijn, hoewel dat toch duidelijk treinen van Deutsche Bahn zijn. Hoe moet ik als eenvoudige gebruiker weten dat NS (International) hier de exploitant is? ​​​​​​

Dat staat in de dienstregeling.

En op de treinaanwijzer (CTA). Maar ik kijk eerder op de buitenkant van de trein. Of ik kijk helemaal niet - en zeker niet in de app.

(En uit een discussie elders: is NS International eigenlijk wel hetzelfde als NS? Dat vind NS zelf niet, wanneer dat zo uitkomt...)

Reputatie 7
Badge +1

En op de treinaanwijzer (CTA). Maar ik kijk eerder op de buitenkant van de trein. Of ik kijk helemaal niet - en zeker niet in de app.

In Maastricht liegt NS echter op de CTA en de vertrekstaat...

(En uit een discussie elders: is NS International eigenlijk wel hetzelfde als NS? Dat vind NS zelf niet, wanneer dat zo uitkomt...)

Er is maar 1 vervoerder NS in Nederland. Dat die voor de interne organisatie verschillende afdelingen heeft, dat doet er niet toe.

Reputatie 7
Badge +4

Met de jongerenkaart in de drielandentrein zal hem met deze voorwaarden niet worden, maar als de ov-chipkaart tot Luik ook zal werken, en dat is kennelijk de bedoeling,  dan wordt niet alleen het reizen naar Luik gemakkelijker en goedkoper voor abonnementhouders, maar vervalt ook de reis van de grens naar Visé, Dan wordt het kopen van Belgische binnenlandse kaartjes van Belgisch station naar Belgisch station goedkoper en makkelijker, althans voor de reizigers via Luik.

 

Ok, een beetje off topic, ;-)

Reageer