Skip to main content
Onlangs heb ik twee e-tickets besteld om te reizen van Den Haag Centraal naar Doetinchem.

Wegens omstandigheden moeten mijn vriendin en ik in Tilburg (station Tilburg Universiteit) zijn, in plaats van Doetinchem.



Is het mogelijk om een nieuwe e-ticket te ontvangen, waar ik zelf de eindbestemming van in kan vullen?

Het betreft een reis op 27-04-2014.



Groeten,



Pascal Aaldering

Helaas luistert NS niet naar de argumenten die keer op keer worden de revue passeren wanneer er weer een ontevreden klant een bericht post over het niet kunnen wijzigen van een e-ticket. Dit sleept nu al jaren aan.

Het e-ticket in de huidige vorm is eigenlijk niet meer houdbaar en NS zou moeten stoppen met de mogelijkheid om die tickets dagen van te voren te kopen en te printen. 

Er is in Nederland geen enkele noodzaak om dagen van te voren een treinkaartje te kopen. Treinkaartjes zijn nooit uitverkocht en ook niet goedkoper in de voorverkoop. 

Voorlopig blijft het bij de e-tickets: niet goed is geld weg.

 

Het is dan ook niet te hopen dat dit onzalige plan doorgaat:

  • Vroegboek-dalticket: een e-ticket (enkel of retour) waarmee je tien procent korting krijgt in daluren wanneer je het ticket minimaal vier dagen van tevoren aanschaft.

Zo hard zal het ook niet lopen, sowieso beter van niet inderdaad. Als Marketing niets beters kan verzinnen dan een e-ticket met tien procent korting in de daluren als je dagen van te voren boekt….

 

Het vooraf boeken en betalen geeft nu net de ellende.


Van tickets met korting zou je met enige goede wil nog kunnen billijken dat er niet wordt terugbetaald of dat het ticket gewijzigd kan worden. Van tickets die tegen vol tarief verkocht worden is dat niet goed te praten.


Helaas luistert NS niet naar de argumenten die keer op keer worden de revue passeren wanneer er weer een ontevreden klant een bericht post over het niet kunnen wijzigen van een e-ticket. Dit sleept nu al jaren aan.

Het e-ticket in de huidige vorm is eigenlijk niet meer houdbaar en NS zou moeten stoppen met de mogelijkheid om die tickets dagen van te voren te kopen en te printen. 

Er is in Nederland geen enkele noodzaak om dagen van te voren een treinkaartje te kopen. Treinkaartjes zijn nooit uitverkocht en ook niet goedkoper in de voorverkoop. 

Voorlopig blijft het bij de e-tickets: niet goed is geld weg.

 

Het is dan ook niet te hopen dat dit onzalige plan doorgaat:

  • Vroegboek-dalticket: een e-ticket (enkel of retour) waarmee je tien procent korting krijgt in daluren wanneer je het ticket minimaal vier dagen van tevoren aanschaft.

 

De verkoop ervan is vandaag gestart: https://nieuws.ns.nl/nieuw-treinkaartje-met-10-vroegboekkorting/


Dan ben ik heel benieuwd of het hier binnenkort klachten regent.

iMark heeft wel een punt dat de korting de voorwaarden nog enigszins billijkt, maar ik ben bang dat veel mensen daar anders over gaan denken.


Inderdaad in de val gelopen. Een eticket 2 dagen voor reisdatum gekocht, ivm verhoogde korting op traject Eindhoven Den Haag. Een Pilot van NS. Helaas is de datum van reizen veranderd, waardoor ik nu de tickets weg kan gooien. Zeer teleurstellend. Voor mij geen etickets meer.

 


Gewoon niet zo'n e-ticket al dagen van tevoren kopen. En doe je dat toch, ticket niet openen, niet downloaden, niet in de laden, niet printen, gewoon niets mee doen tot de dag van reizen en je 100% zeker weet dat je reis doorgaat. Want als je het ticket nog niet hebt geopent, dan kan NS het ticket nog ongeldig maken en kun je je geld terug krijgen. 


Nu is het zo dat NS het aantrekkelijker heeft gemaakt om een treinkaartje 4 dagen van tevoren koopt tegen een aantrekkelijke prijs. En wat dan als je geplande reis niet meer doorgaat?

Er moet echter een manier komen om een e-ticket te kunnen annuleren.

 


Welkom op onze NS Community, Suikerpot. Dat is momenteel een risico dat je zelf neemt en overweegt. Ik zal je feedback doorzetten over het annuleren.


Het probleem is dat ook als u uw geld terug zou krijgen, u er toch nog mee kunt reizen. Het is niet na te gaan of u er nog mee reist of niet. Daarom worden de kosten van e-tickets niet terugbetaald. Het is niet zo eenvoudig op te lossen, het is nogal fraudegevoelig. 


Nu is het zo dat NS het aantrekkelijker heeft gemaakt om een treinkaartje 4 dagen van tevoren koopt tegen een aantrekkelijke prijs. En wat dan als je geplande reis niet meer doorgaat?

Er moet echter een manier komen om een e-ticket te kunnen annuleren.

Je krijgt juist korting vanwege de voorwaarde dat je het ticket van te voren koopt en dan niet meer kunt annuleren. Het is in dit geval dus juist de bedoeling dat je niet meer kunt annuleren.

 


Nu is het zo dat NS het aantrekkelijker heeft gemaakt om een treinkaartje 4 dagen van tevoren koopt tegen een aantrekkelijke prijs. En wat dan als je geplande reis niet meer doorgaat?

Er moet echter een manier komen om een e-ticket te kunnen annuleren.

 

Officieel kun je een eenmaal.gekocht e-ticket niet wijzigen en krijg je geen geld terug. Echter is NS coulant als je het ticket niet geopend hebt of in de app gezet hebt. Open het ticket dus pas als je daadwerkelijk.gaat reizen.


NS belooft al jaren actie, maar doet niks. Het kán allemaal best wel, op zijn minst tot een dag op voorhand, zoals internationaal ook werkt. Dat NS het geen prioriteit geeft in de binnenlandse applicatie is haar eigen keuze. 
 

Juist het kunnen differentiëren in voorwaarden is interessant, dan kan je de goedkope tickets niet-refundable maken, en de full flex tarieven wel. Nu is het allemaal één pot nat. 


Inderdaad zouden er echt dingen beter kunnen. Neem bv. de ÖBB waar ik onlangs online een ticket voor de Nightjet aanschafte:

- Binnen 3 minuten na aanschaf kan je het E-ticket nog kosteloos annuleren (dat ondervangt de kleine foutjes die hier nogal eens langskomen)

- Op de website wordt expliciet vermeld dat je het ticket niet meer kunt annuleren zodra je de PDF gedownload hebt, met het advies dit pas kort voor vertrek via de link in de bevestigingsmail te doen.


Vooral het laatste punt lijkt me nou niet zo heel ingewikkeld om te implementeren.


Vooral het laatste punt lijkt me nou niet zo heel ingewikkeld om te implementeren.

Dat werkt al zo, want zolang je een ticket niet downloadt of in de NS app importeert kan je het gewoon annuleren (via de Klantenservice).

De download/import pagina wordt dan verwijderd/geblokkeerd, dus daarvoor hoef je niet te wachten totdat de reisdatum voorbij is.

Het zou erg handig zijn om dat zelf te kunnen doen “laat maar, ik hoef het niet meer”, of (nog meer wishful thinking) dat je automatisch je geld terugkrijgt als het ticket ‘verlopen’ is.


Het punt was dan ook niet dat het zo werkt, maar dat de OeBB dit expliciet op de webpagina zet die je ziet na het boeken van het ticket. En in de mail staat zelfs gewoon een linkje naar een pagina waarmee je je boeking kunt annuleren (als het type ticket dat toelaat), met nog eens expliciet erbij dat dat alleen kan zolang je het ticket nog niet gedownload hebt.


Reageer