beantwoord

keuzedag en overstappen van Ariva naar NS

  • 9 October 2022
  • 13 reacties
  • 644 Bekeken

Als ik voor half zeven inklok in Valkenburg aan de Geul reis ik met de keuzedag. Alleen bij verder reizen vanaf Maastricht moet ik bij Ariva uitklokken en bij NS inklokken. Na half zeven! Wordt de rest van de rit (Leeuwarden) afgerekend als reizen niet op de keuzedag?

icon

Beste antwoord door Momo 10 October 2022, 16:36

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Nee. Bij op saldo abonnement gaat bij een overstap naar een andere vervoerder een nieuwe reis gelden. Jouw keuzedag geldt niet bij overstap na 6.30 uur naar een andere vervoerder. Je gaat dan vol tarief betalen.

Badge +3

Op zich kan je vanuit Valkenburg tot Nijmegen (overstappen in Maastricht en Roermond) gewoon met Arriva reizen op de Keuzedag, maar dan ben je 2 uur en 3 kwartier verder.

v 6:10 a 8:52 en dan na 8:55 inchecken bij NS op Nijmegen.
v 6:40 a 9:22 kan ook, maar dan wel voor 6:35 inchecken met de Keuzedag.

In het weekend maakt het natuurlijk niet uit, Keuzedag hele dag geldig.

Nee. Bij op saldo abonnement gaat bij een overstap naar een andere vervoerder een nieuwe reis gelden. Jouw keuzedag geldt niet bij overstap na 6.30 uur naar een andere vervoerder. Je gaat dan vol tarief betalen.

dit had ik graag als ns statement!

Reputatie 7
Badge +3

Nee. Bij op saldo abonnement gaat bij een overstap naar een andere vervoerder een nieuwe reis gelden. Jouw keuzedag geldt niet bij overstap na 6.30 uur naar een andere vervoerder. Je gaat dan vol tarief betalen.

dit had ik graag als ns statement!

Bij op saldo abonnementen begint bij overstap een nieuwe reis. Dat ik ook.bij een keuzedag zo. Bij flex blijft de 1e incheck gelden. Dit is gewoon een regel. Ik kan daar niets aan veranderen. Je kunt het ook uitproberen, maar dan kan ik je nu vertellen dat het een dure reis wordt als je in de spits overstapt op een andere vervoerder met een op saldo abonnement.

Reputatie 7
Badge +3

Nee. Bij op saldo abonnement gaat bij een overstap naar een andere vervoerder een nieuwe reis gelden. Jouw keuzedag geldt niet bij overstap na 6.30 uur naar een andere vervoerder. Je gaat dan vol tarief betalen.

dit had ik graag als ns statement!

Zie daarvoor https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html

 

Reputatie 7
Badge +4

Gewoon de trein nemen van 06.10 uit Valkenburg en de hele reis is gratis. Het is haast niet sneller te verdienen. €3,50 met nog meer rendement lijkt me haast onmogelijk.

 

Noordelijke nuchterheid werkt ook in Zuid-Limburg.😇

Op de pagina Veelgestelde vragen ‘van Rit naar Reis’ | Reisinformatie | NS staat

De eerste check-in bepaalt het tarief. Hoe werkt dat?

De eerste check-in is bepalend voor het tarief van je volledige reis. Wanneer je dus incheckt tijdens de daluren, blijft dit tarief gelden. Ook als je overstapt en het intussen spits is geworden. Tussentijds in- en uitchecken, bijvoorbeeld om een broodje te kopen, heeft ook geen effect op de prijs van de reis. 

Als ik dus inklok met een dag vrij reizen op een NS station (Utrecht bijvoorbeeld)maak ik daardoor een gratis reis. , en moet ik in Maastricht overstappen op Ariva is het nog steeds een gratis reis! 

Reputatie 7
Badge +4

Nee, want dit geldt voor reizen met een Flexabonnement en niet voor het reizen met een abonnement op saldo. U heeft een keuzedag, en dat kan alleen als u op saldo reist. Flex eknt geen keuzedagen.

Het is een gratis reis als u mijn advies opvolgt.  U reist met een keuzedag alleen gratis als u tijdens de daluren in- en uitcheckt met dezelfde vervoerder. Reist u met Flex, dan geldt bovenstaande, anders geldt het niet. Vrijwel iedereen reist met Flex tegenwoordig, u doet dat niet als u met een keuzedag reist.

 

Badge +3

Gewoon de trein nemen van 06.10 uit Valkenburg en de hele reis is gratis. Het is haast niet sneller te verdienen. €3,50 met nog meer rendement lijkt me haast onmogelijk.

Och ja, dan is de overstap naar NS in Maastricht natuurlijk vóór 6:35 en gewoon geldig. 🤣

 

Reputatie 7
Badge +4

Zo is het maar net, nuchtere oplossingen werken in alle delen van Nederland, ;-)

Badge +3

Nee, want dit geldt voor reizen met een Flexabonnement en niet voor het reizen met een abonnement op saldo. U heeft een keuzedag, en dat kan alleen als u op saldo reist.

Het is een gratis reis als u mijn advies opvolgt. 

Wat @AndreDierick beschrijft is voor een dal/spits overstap door poortjes, zoals op bijv. Sloterdijk.

Bij een overstap naar een andere vervoerder is het een ander verhaal, dan begint een nieuwe rit tegen het tarief dat op dat moment geldt.

Reputatie 7
Badge +4

Het lijkt me niet in strijd met wat ik zeg.

Badge +3

Het lijkt me niet in strijd met wat ik zeg.

Mijn reactie was eigenlijk bedoeld op TS zelf, want wat daar beschreven staat geldt voor overstappen bij dezelfde vervoerder (of tussentijds door poortjes gaan, bijv. om iets te kopen buiten de poortjes).

Reageer