beantwoord

keuzedagen per ongeluk opgehaald


  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Ik heb per ongeluk twee keuzedagen op mijn ov kaart geladen. Wil ze evenwel nu niet meteen gebruiken. Kan ik ze nog terugzetten? Of hoe anders mijn ov chipkaart te gebruiken zonder dat er meteen een keuzedag wordt geactiveerd?

icon

Beste antwoord door Slum 28 June 2022, 21:23

Bekijk origineel

19 reacties

Goedemiddag Slum en welkom bij de NS Community!

Vervelend om te lezen dat er iets is misgegaan met het opladen van je Keuzedagen. Het is helaas niet mogelijk om Keuzedagen terug te zetten en van de kaart te verwijderen. Je hebt nu twee Keuzedagen op je kaart staan, wat inhoudt dat er voor de eerstvolgende twee dagen dat je een reis gaat maken een Keuzedag zal worden gebruikt (mits je incheckt op een moment dat de Keuzedag geldig is). Het is dan ook niet mogelijk om de OV-chipkaart anders te gebruiken zodat je geen Keuzedag activeert.

Mocht je door deze fout nu een Keuzedag onbedoeld gebruiken voor een kleine reis, neem dan even contact op met onze Klantenservice. Mijn collega's kunnen op zijn minst even mee kijken met de situatie. Deze zijn telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie 'Chat met NS').

Reputatie 7
Badge +3

Hoe kun je 2 keuzedagen onbedoeld op jouw kaart laden? Is dat bij een NS automaat gebeurd? Bij automaat op mijn Station moet ik kiezen voor keuzedagen en krijg er dan 1 te zien en dan moet ik nog kiezen voor ophalen en bevestigen. Bij wat voor een automaat heb jij ze opgehaald?

Terugzetten van keuzedagen is niet mogelijk.

Mocht je een ‘kleine’ reis maken met de keuzedag en contact zoeken met de klantenservice, geef dan aan dat je al contact hebt gehad via dit topic.

De bedoeling was om automatisch opladen te activeren. Ik heb te snel op ophalen keuzedag gedrukt. Is dom. Maar ja… was overigens bij een Albert Heijn. 

Reputatie 7
Badge +3

De bedoeling was om automatisch opladen te activeren. Ik heb te snel op ophalen keuzedag gedrukt. Is dom. Maar ja… was overigens bij een Albert Heijn. 

Dankjewel voor jouw reactie. Bij de niet-NS automaten komen dus nog steeds alle klaarstaande keuzedagen op de kaart als je daar een ophaalt. Automatisch opladen gelukt?

Badge +3

Bij (CCV) apparaten in supermarkten moet je inderdaad goed opletten, want daar krijg je alle bestellingen die klaar staat één voor een te zien en dan kan je JA/NEE kiezen.

Bij oudere apparaten (wellicht heb je er zo eentje getroffen) heb je geen keuze en worden alle bestellingen die klaar staat in één klap op je kaart gezet.

Misschien kan men bij een servicebalie op het station nog iets voor je betekenen m.b.t. de Keuzedagen van je kaart verwijderen. Je zult dan waarschijnlijk vervangende couponcodes krijgen die wat beperkter zijn dan de Keuzedagen, want dat zijn e-tickets waarmee je in de spits niet in de trein mag zitten. Voor in het weekend is dat natuurlijk geen probleem.

Dank allemaal voor de reacties. Het is mij duidelijk. Alleen ns automaten gebruiken en goed opletten. Heb er weer van geleerd. Komt goed!!

Helaas is het mij gisteren ook overkomen bij een NS automaat nadat ik een check-out die bij de bus was misgegaan had opgehaald en ik nog even naar het saldo had gekeken. 
Ik heb geen bevestiging voor de keuze dag gezien, maar hij is wel geactiveerd.

vanwege oogproblemen met autorijden gestopt en nu ik sinds kort met het openbaar vervoer ga valt het mij op dat de software zeker niet af is.

Een niet bedoelde bestelling kun je niet stoppen er is geen extra veiligheid in de vorm van een bevestiging ingebouwd.

Nu zie ik dat de service bij NS zeker niet optimaal is.

Reputatie 7
Badge +3

Helaas is het mij gisteren ook overkomen bij een NS automaat nadat ik een check-out die bij de bus was misgegaan had opgehaald en ik nog even naar het saldo had gekeken. 
Ik heb geen bevestiging voor de keuze dag gezien, maar hij is wel geactiveerd.

vanwege oogproblemen met autorijden gestopt en nu ik sinds kort met het openbaar vervoer ga valt het mij op dat de software zeker niet af is.

Een niet bedoelde bestelling kun je niet stoppen er is geen extra veiligheid in de vorm van een bevestiging ingebouwd.

Nu zie ik dat de service bij NS zeker niet optimaal is.

Nogmaals als ik een keuzedag ophaal bij een NS automaat moet ik eerst kiezen voor keuzendag en dan het ophalen van de keuzedag bevestigen en kaart opnieuw aanbieden. Ik weet niet hoe dat werkt met keuzedagen als je kiest voor ophalen bestellingen, maar ook voor het ophalen van bestellingen moet je bevestigen en daarna opnieuw jouw kaart aanbieden.

 

Onhandig hoor! Reis nu eerste klas op een keuzedag voor een ritje dat anders € 3,66 had gekost… ik zou bijna weer gaan zwartrijden

Het is bij mij ondertussen door NS opgelost.

Bij mijn vrouw kwamen we er later achter dat het ook een vrijreisdag geactiveerd was. Dit is gebeurd toen ze voor onze kleinzoon op haar kaart activeerde dat hij mee kon. Ook zij had voor deze vrijreisdag geen opdracht voor gegeven en niet bevestigd. 
Maar werd het niet opgelost, dus zij is hem kwijt. Het is een software probleem van de NS automaat dat dit zo gaat, je geen duidelijke melding krijg, en je het niet meer voor aanvang van de reis kunt resetten.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het is bij mij ondertussen door NS opgelost.

Bij mijn vrouw kwamen we er later achter dat het ook een vrijreisdag geactiveerd was. Dit is gebeurd toen ze voor onze kleinzoon op haar kaart activeerde dat hij mee kon. Ook zij had voor deze vrijreisdag geen opdracht voor gegeven en niet bevestigd. 
Maar werd het niet opgelost, dus zij is hem kwijt. Het is een software probleem van de NS automaat dat dit zo gaat, je geen duidelijke melding krijg, en je het niet meer voor aanvang van de reis kunt resetten.

 

 

Om een kleinzoon mee te nemen hoeft er niets op haar kaart geactiveerd te worden. De kleinzoon dient zelf een al of niet persoonlijke kaart te hebben, waarop kidsvrij of samenreiskorting gezet kan worden of een railrunner of eticket met samenreiskorting.

Ben benieuwd wat zij dan heeft willen activeren op haar kaart.

Reputatie 7
Badge +1

OF het zal wel weer onbekendheid zijn van de eega van D.Gink wie welke automaten beheert en dat dus inderdaad kleinzoon eigen chipkaart zou dienen te moeten hebben.

Zoals al vaak eerder gemeld: zeker de helft van de reizigers moet toch blijkbaar eerst de neus stoten voor ze het doorkrijgen. Zijn het senioren dan wordt meteen naar NS gewezen

(kleuterjuf van vroeger: en wat deed jij dan?)

Mijn kleinzoon wilde ook een keer met de trein en heeft geen eigen kaart, dat kan volgens mij ook pas boven een bepaalde leeftijd.

Daarom wilde mijn vrouw een railrunner op haar kaart hebben zodat hij mee kon.

Dit wilde zij via de NS automaat doen en daarbij werd ook de vrijreizendag geactiveerd. Wij zijn inderdaad onbekend met treinreizen en dus ook met deze automaat. We hebben namelijk voor het eerst een jaarkaart gekocht waarmee we in de daluren met korting kunnen reizen en waarmee we een aantal vrijreizendagen hebben. Als je inderdaad voor het eerst op de automaat kijk om iets te regelen, ben je onbekend met dit toestel en open je diverse pagina's om te kijken hoe dit werkt. Als je dan iets ongemerkt geactiveerd hebt bij het openen of bedoeld of hoe dan ook, verwacht je zeker een duidelijke melding die je moet bevestigingen of kunt annuleren. Zoals ook met internet bankieren of andere websites gebeurd.

Als je ouder bent en, hoewel ik gewoon nog mijn rijbewijs hebt en mag rijden, het verstandig vind om te stoppen met auto rijden omdat je ogen achteruit gaan en je reactievermogen minder wordt, zoek je een ander oplossing en dat is openbaar vervoer.

Omdat ik altijd veel op de weg en vaak grotere afstanden aflegde en regelmatig haast had weet ik hoe mensen die voor hun werk onderweg zijn zich vaak ergeren aan mensen die niet anticiperen op het verkeer. De overheid zou openbaar actief moeten promoten en organiseren dat openbaar vervoer een goed alternatief voor ouderen is om de overstap te maken.

Verder wil ik wel even erbij vermelden dat we een prima reis gehad hebben. De stoelen zaten goed, de trein reed op tijd, was niet te vol en was schoon. Verder hebben we er niet heel veel extra tijd over gedaan om op de gewenste locatie te komen. Dus wat dat betreft is deze treinreis een goede keuze geweest.

Reputatie 7
Badge +3

Mijn kleinzoon wilde ook een keer met de trein en heeft geen eigen kaart, dat kan volgens mij ook pas boven een bepaalde leeftijd.

Daarom wilde mijn vrouw een railrunner op haar kaart hebben zodat hij mee kon.

Dit wilde zij via de NS automaat doen en daarbij werd ook de vrijreizendag geactiveerd. Wij zijn inderdaad onbekend met treinreizen en dus ook met deze automaat. We hebben namelijk voor het eerst een jaarkaart gekocht waarmee we in de daluren met korting kunnen reizen en waarmee we een aantal vrijreizendagen hebben. Als je inderdaad voor het eerst op de automaat kijk om iets te regelen, ben je onbekend met dit toestel en open je diverse pagina's om te kijken hoe dit werkt. Als je dan iets ongemerkt geactiveerd hebt bij het openen of bedoeld of hoe dan ook, verwacht je zeker een duidelijke melding die je moet bevestigingen of kunt annuleren. Zoals ook met internet bankieren of andere websites gebeurd.

Als je ouder bent en, hoewel ik gewoon nog mijn rijbewijs hebt en mag rijden, het verstandig vind om te stoppen met auto rijden omdat je ogen achteruit gaan en je reactievermogen minder wordt, zoek je een ander oplossing en dat is openbaar vervoer.

Omdat ik altijd veel op de weg en vaak grotere afstanden aflegde en regelmatig haast had weet ik hoe mensen die voor hun werk onderweg zijn zich vaak ergeren aan mensen die niet anticiperen op het verkeer. De overheid zou openbaar actief moeten promoten en organiseren dat openbaar vervoer een goed alternatief voor ouderen is om de overstap te maken.

Er zijn geen leeftijdsgrenzen voor het aanvragen van een persoonlijke ov-chipkaart. Kinderen reizen tot 4 jaar gratis. Vanaf 4 jaar tot met 11 jaar kunnen ouders, maar ook grootouders op een persoonlijke kaart op naam.van het kind kidsvrij aan vragen. De persoonlijke kaart kost €7,50. Met kidsvrij reist een kind gratis als het begeleid wordt door iemand van 12 jaar of ouder. Het kidsvrij abonnement kost niets (behalve de kosten van de persoonskenmerken kaart).

Bij NS automaat waar ik mijn keuzedagen ophaal moet ik het ophalen van de keuzedag bevestigen. Bij niet NS automaten gaat het anders en kun je onbedoeld bestellingen en of klaarstaande keuzedagen ophalen. Je kunt daarom het beste de NS automaten op stations gebruiken.

Fijn dat de reis prettig verlopen is.

Ik heb hetzelfde probleem: 1 keuzedag teveel opgeladen tijdens het laden van op saldo reizen! Dit is m.i. geen “keuzedag” maar eerder een software probleem van de ovchipkaart automaten bij AH. Ik noem het dan ook liever “kneuzendag”..😢

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb hetzelfde probleem: 1 keuzedag teveel opgeladen tijdens het laden van op saldo reizen! Dit is m.i. geen “keuzedag” maar eerder een software probleem van de ovchipkaart automaten bij AH. Ik noem het dan ook liever “kneuzendag”..😢

Als je keuzedagen hebt, dan kun je beter alleen iets ophalen bij NS automaten.

Die keuzedag die nu op jouw kaart staat, zal de eerstvolgende keer dat je met de trein gaat reizen gebruikt worden. Daar kan niets meer aan gedaan worden.

Badge +3

Ik zeg maar even niets, want dat zou opgelost moeten zijn?!

Je zou maar één Keuzedag per keer kunnen laden (soms twee met bevestiging om dat te doen)

https://www.youtube.com/watch?v=932X0GwGOcs

Sommige automaten (supermarkt) halen zonder keuze alle bestelllingen op helaas. Neem cotact op met de NS Klantenservice.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zeg maar even niets, want dat zou opgelost moeten zijn?!

Je zou maar één Keuzedag per keer kunnen laden (soms twee met bevestiging om dat te doen)

https://www.youtube.com/watch?v=932X0GwGOcs

Sommige automaten (supermarkt) halen zonder keuze alle bestelllingen op helaas. Neem cotact op met de NS Klantenservice.

Het heeft geen zin om contact op te nemen met de klantenservice. Ze kunnen niets doen. De keuzedag kan niet terug gezet worden.

Wanneer je voor december 22 een keuzedagabonnement hebt genomen, kunnen er meerdere keuzedagen klaarstaan. Bij abonnementen vanaf december 22 kun je maar 1 keuzedag laden.

Reageer