beantwoord

korte uit/incheck op overstapstation door activeren samenreiskorting niet meer gezien als overstap?

  • 30 November 2022
  • 4 reacties
  • 117 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Hallo

Vraag: word een uit/incheck (<30min) op overstapstation met de bedoeling om samenreiskorting te activeren, juist hierdoor niet meer gezien als overstap?

 

Uitleg:

Op eerste deel van reis (eindhoven->utrecht cs) samenreiskorting vergeten aan te zetten, daarom op utrecht cs kort uit- en ingecheckt om dit voor laatste deel (utrecht cs->leiden cs) alsnog te doen

de tijd tussen uit en incheck was enkele minuten dus ruim binnen half uur

Resultaat: samenreiskorting voor dit laatste reisdeel werd doorberekend (-40%), echter, mijn ritprijs valt toch iets meer dan 3 euro hoger uit dan dat van mijn reisgenoot (de dalvoordeel-abonnementhouder) 

Opm.: zij reisde vanaf eindhoven met me mee en checkte op utrecht cs tegelijk met mij uit en weer in. Het enige verschil is dat ik op dat moment de samenreiskorting liet activeren, zij hoeft dat niet

We reisden overigens beiden buiten de spits op doordeweekse dag

 

Misschien weet iemand de verklaring hiervoor?

 

icon

Beste antwoord door Robert B 30 November 2022, 21:18

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Door het halverwege een reis activeren of verwijderen van Samenreiskorting worden het 2 aparte reizen en heb je dus geen langeafstandskorting ook al zit er minder dan 35 minuten tussen uit en weer inchecken. 

Samenreiskorting activeren en gelijk weer verwijderen kan hierom ook gebruikt worden om een nieuwe reis af te dwingen, bv omdat de eerste incheck in de spits was en je na een overstap wilt doorreizen tegen daltarief als je een abonnemen op saldo hebt

Badge +3

Bij zo’n overstap worden het inderdaad twee losse reizen, en omdat het tarief per rit (deel van reis) verschilt kan dat niet als één reis verrekend worden.

Eindhoven C - Leiden C in één ruk op daltarief (2e klas 40% korting) € 13,50
EIndhoven C - Utrecht C op voltarief € 16,00
Utrecht C - Leiden C op daltarief € 6,24

Totaaal voor jou dus € 22,24 de hele reis op voltarief had je € 22,50 gekost en dan had je op Utrecht niets hoeven doen.

De reiziger met abonnement betaalt voor de 80 TE (tariefeenheden) van Eindhoven naar Utrecht € 9,60 (40% korting op € 13,50) en voor de rit naar Leiden -want overstap met behoud langeafstandskorting- nog het verschil bij tussen 130 TE en 80 TE, dat is € 13,50 minus de reeds betaalde € 9,60 voor naar Utrecht, dus € 3,90

Zie ook https://www.ns.nl/binaries/_ht_1641394414516/content/assets/ns-nl/tarieven/2022/ns-tarievenlijst-2022.pdf pagina 6-10 voor de tarieven.

Het is zuur want compensatie zal je natuurlijk niet krijgen. Maar dan heb je wel het antwoord, je betaalt voor de rit Utrecht - Leiden € 2,34 meer dan zij. Plus jij hebt door de ‘overstap’ in Utrecht toch 26 cent ‘bespaard’ (plus wat lichaamsbeweging voor jullie beiden) 😂

Edit: dit voorbeeld is als jullie beiden Eindhoven - Leiden reisden, kwam zij van verder in het zuiden dan betaalt ze minder voor Utrecht - Leiden.

Dank Robert en Momo

Helemaal duidelijk, weer wat (af)geleerd

Voortaan toch maar mezelf eraan herinneren om meteen samenreiskorting te activeren 

P.s. Momo, dank voor je creatieve tip om de automaat op een andere manier kostenbesparend in te zetten! 

Reputatie 7
Badge +3

Bij de automaat wisselen naar 1e klas en daarna terug zetten naar 2e klas werkt als het goed is ook. En mocht je die overstap hebben op een station met een andere vervoerder, kun je ook omchecken naar die vervoerder en daarna weer terug omchecken naar de vervoerder waarmee je reist. Bij inchecken wel even controleren of je echt met korting reist na zo'n actie.

Handig als je met je abonnement op saldo bv om 15:45 je reis begint en na ingang van de spits een overstap heb. Met Flex heb je er helaas niets aan. 

Reageer