beantwoord

Kortingskaartje uit de automaat?

  • 10 August 2022
  • 6 reacties
  • 1254 Bekeken

Reputatie 4

Waarom kun je geen kaartjes met korting (bijv. Samenreiskorting) uit de automaat halen? Onze printer is stuk, dus ik wilde een kaartje met korting naar Emmerich-Elten hebben (en verder naar Köln op het #neuneuroticket). Aangekomen op het station, blijkt dit niet mogelijk… Waarom niet?

 

Uiteindelijk maar de app geïnstalleerd op de telefoon van mijn reisgenoot (ikzelf had Weekend Vrij), wat weer een hoop tijd kostte, maar ik vond dit nogal vreemd… Evenals 1x per uur een trein op de 3600 op zaterdag en een overstap van 45 minuten op Zwolle van de 5600 op de 3600. Geen geslaagde reis dus..

icon

Beste antwoord door Momo 10 August 2022, 21:44

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het kan niet omdat het dan gebeurt dat mensen dit kaartje kopen, terwijl ze geen recht op hebben. Dat heeft iemand alleen met een abonnement of als diegene correct met iemand echt samenreist. Die moet dan wel het recht daartoe hebben. Er werd teveel misbruik van gemaakt door mensen die geen recht hadden op korting en zo goedkoop wilden reizen. Dat gaf ook veel overlastgevende ‘discussie’ in de trein. 
NS bemoeilijkt het nu wat. Structureel oplossen zou beter zijn door een melding op beide OV-chipkaarten wie met wie samenreist en met welke OV-chipkaarten. Dan is het probleem opgelost. Mensen die nu iemand meenemen snappen meestal niet dat dat niet hoeft. 

Reputatie 7
Badge +3

Voorheen, voordat iedereen met een kortingsabonnement moest inchecken met dat abonnement, waren er kaartjes met korting te koop bij de automaat. Simpelweg omdat dat de enige manier was om met korting te reizen, je kocht een een papieren kaartje met korting bij de automaat en bij controle liet je je abonnement zien om te tonen dat je recht had op die korting.

Sinds je met (kortings)abonnementen moet inchecken zijn er geen papieren kaartjes meer bij de automaat te koop, dus ook geen kaartjes met 40% korting, er zijn alleen eenmalige chipkaartjes te koop en de zijn er niet in de variant met 40% korting, omdat iedereen die vanwege een abonnement met 40% reist met dat abonnmenten moet inchecken. In het begin waren er ook geen e-tickets Samenreiskorting te koop, je kon alleen Samenreiskorting laden op de OV-chipkaart. Dat er dus nu wel e-tickets Samenreiskorting te koop zijn betekent dat je ook zonder OV-chipkaart hier gebruik van kan maken. NS wil juist meer e-tickets verkopen en minder handelingen bij de automaat. 

Reputatie 7
Badge +3

Samenreiskorting is online te koop en zowel in de app als pdf op een smartphone te zetten.

Bij reizen met ovchipkaart is deze bij ern flexabonnement waarbij geen korting is via de ap in te stellen en bij reizen op saldo via de automaat op de kaart te zetten. 

Badge +3

Het kan niet omdat het dan gebeurt dat mensen dit kaartje kopen, terwijl ze geen recht op hebben. Dat heeft iemand alleen met een abonnement of als diegene correct met iemand echt samenreist. Die moet dan wel het recht daartoe hebben. Er werd teveel misbruik van gemaakt door mensen die geen recht hadden op korting en zo goedkoop wilden reizen.

Dat over ‘misbruik’ gaat er bij mij niet in, dat zou hooguit ‘per ongeluk’ moeten zijn. Bij controle loop je vanzelf tegen die spreekwoordelijke lamp “hey beste Reiziger, met wie reis je eigenlijk mee?” en bovendien zou je met een kaartje met korting uit de automaat redelijk ver buiten de spits moeten inchecken!

Een ‘kaartje’ met 40% (meereis) dalkorting koop je namelijk net zo eenvoudig online of via de NS app, dus die niet meer aanbieden uit een automaat voorkomt dus hooguit vergissingen.

Personen met ‘kwalijke bedoelingen’ hebben daarvoor geen automaat nodig, en meestal ook geen poortjes e.d. 😥

Misbruik van van (chip)kaartjes met korting uit een automaat kon wel omdat ze anoniem waren, maar dat ging dan om dagkaartjes.

Als ik dan na een lang dagje treinen om bijv. 18:00 (terug) aankwam in Eindhoven en iemand*  zag hannesen bij een automaat vroeg ik steevast waar die naartoe moest, of zette ik het kaartje bij de automaat voor de ‘liefhebber’ #lief want was nog gewoon geldig.

* “To The Hague, and later this evening to Amsterdam”. Ok, well, give me 5 euro and here’s a day pass ticket (for trains only) that will take you there, valid until 04:00).

Dan liep ik natuurlijk nog even mee tot de poortjes (voor de melding Passage OK) en voilá, de perfecte win-win en verder niets illegaals aan! 🤣

Those days are over… 

Reputatie 7
Badge +1

Het is wat simpeler: bij de invoer van die sjipkaart-zal inmiddels toch zeker min. 10 jr terug zijn, is door alle OV bedrijven gezamenlijk besloten dat korting ENKEL nog met persoonl. chipkaart zou kunnen-bvb ook de automatische 65+ korting by BTM.

En in dit specifiek vb zou je ook nog een extra kouwe kermis hebben gehad: naar Elten zijn nooit kaarten in de automaat gezet-die naar Emmerich stonden er al in en blijkt het in de praktijk ook onmogelijk-is nog niemand gelukt-die gewoon bij NS-INtern te boeken. Je bent overigens in de praktijk goedkoper uit door juist met die sjipkaart tot daar te reizen. OF je reist op je kaart tot Arnhem/Zevenaar en koopt daar in de VRR-automaat een kaartje tot die plaatsen-en meteen dat 9€ daarbij

Verder zijn normale INtern biljetten naar vrijwel geheel DE gewoon op de fone mogelijk, hoeft er niks geprint en kan je ook bvb de bahn-navigator als app gebruiken (NIet altijd als de reis enkel in een Verbund loopt)

Het lijkt me sowieso overbodig om een kaartje met korting in de automaat te verkopen voor mensen met een kortingabonnement.

Reageer