Skip to main content

De NS kondigde afgelopen week iets nieuws aan: NS PrijsTijd Deals (https://nieuws.ns.nl/geen-abonnement-nodig-wel-korting-tot-60-zolang-je-van-tevoren-een-rustige-trein-kiest/)

Door tot een maand van te voren te boeken kun je maximaal 60% korting krijgen op de ritprijs als je buiten de spits reist. Klinkt leuk, maar wat blijkt: de NS bied deze korting ook aan op trajecten waar die dag helemaal geen treinen rijden! De reisplanner toont namelijk slechts t/m 25 februari de actuele dienstregeling, terwijl je wel al op 3 maart treinkaartjes kunt boeken op basis van die reisplanner.

Volgens de voorwaarden zijn de E-tickets niet te annuleren, tenzij de NS hier op grond van de wet toe verplicht is. Nu is de vraag, is dit laatste wel of niet van toepassing op situaties waarin de NS willens en wetens kaartjes verkoopt voor treinen waarvan ze weten dat ze niet rijden? Ik heb een steekproef gedaan en ik kan op 3 maart kaartjes boeken voor Amersfoort - Zwolle terwijl er werkzaamheden gepland staan dat weekend en dat reisadvies dus zal komen te vervallen zodra de reisplanner bijgewerkt wordt.

Bij werkzaamheden is er vervangend vervoer (bussen) en/of omreisadvies, waarbij treinkaarten gewoon geldig zijn.

Het risico om ruim van te voren e-tickets te kopen, die niet te wijzigen en waar geen restitutie bij mogelijk is, is voor de koper.

 


Dit is zeker aantrekkelijk, vooral als je weet dat je toch moet reizen.

De gekochte kaartjes zijn overigens de hele dag geldig (in de daluren). Je hebt dus geen treinbinding.

@Bemined in de voorwaarden kun je lezen dat je dan wel recht hebt op geld terug. https://www.ns.nl/binaries/_ht_1706778823754/content/assets/ns-nl/voorwaarden/actievoorwaarden/voorwaarden-ns-prijstijd-deal.pdf

Voor een aangeschaft NS PrijsTijd Deal vervoerbewijs geldt dat als het een wijziging betreft die wezenlijk afwijkt van de toegezegde prestatie, het recht wordt verleend om de al aangeschafte en nog geldige NS PrijsTijd Deal te restitueren.


Dat citaat is uit zijn verband getrokken, dat gaat over wijzigingen aan de voorwaarden, niet om wijzigingen aan de dienstregeling.

 

Bij werkzaamheden is er vervangend vervoer (bussen) en/of omreisadvies, waarbij treinkaarten gewoon geldig zijn.

Alleen met dat omreisadvies kan het zijn dat de reis dusdanig langer duurt dat deze niet meer voor 16:00 af te maken is. En dat het een risico van de klant is ben ik het niet mee eens, de NS houd hier bewust informatie achter want die werkzaamheden zijn bij de NS intern al lang en breed bekend.


Een maand van tevoren 🙁 Ik voorzie een flinke toename in het aantal verzoeken om restitutie omdat de reis toch niet doorgaat.


Het is jammer dat de overheid geen harde eis heeft gesteld in de concessie, er staat slechts “NS zorgt samen met de Infrastructuurbeheerder voor adequate en tijdige informatie over geplande werkzaamheden” maar wat mij betreft dat daar wel bij mogen staan dat werkzaamheden ten minste een maand van te voren aangekondigd zouden worden in minimaal de vorm van een melding bij het opvragen van een reisadvies. Ik vermoed dat als je een onafhankelijke partij het begrip ‘tijdig’ laat toetsen dat men ten minste op een maand uit zal komen, maar dan moet er eerst iemand bezwaar gaan aantekenen voor er zo'n oordeel komt en dat had de overheid met een harde eis kunnen voorkomen.


Zucht, de volgende bevlieging van NS Marketing. Klantenservice kan zijn buik weer nat maken.


NS, stop toch gewoon met deze "vroegboekkortingen". En het hele E-ticket. Ondanks de benoemde voorwaarden en dergelijke, is dit hier in Nederland een beproefd recept voor veel irritatie en problemen. Dat weten jullie toch inmiddels wel dacht ik zo.


Als de verwachte vertraging op de eindbestemming een uur of meer is t.o.v. de dienstregeling zoals bekend bij het boeken, dan mag je van je reis afzien en volledige restitutie aanvragen. Dit is inderdaad iets waar NS volgens de wet toe verplicht is.

Als je door vertraging in de spits terecht dreigt te komen, dan is dat niet jouw probleem. Dit ook weer gemeten t.o.v. de dienstregeling zoals bekend bij het boeken.


Het moet niet zo zijn dat NS de reguliere tarieven voor de abonnementhouders blijft toepassen, terwijl de rest met de eenmalige ticket met 60% korting gaat reizen. Dan mag best wat van de maand/jaarprijs afgaan. Bovendien het gevolg dat de vermindering van de ticketprijs in de daar uren gaat weer voor drukte zorgen.. 


Het moet niet zo zijn dat NS de reguliere tarieven voor de abonnementhouders blijft toepassen, terwijl de rest met de eenmalige ticket met 60% korting gaat reizen. 

NS wil de prijzen van abonnementen in de spitsuren extra verhogen en die in de daluren verlagen.


Het moet niet zo zijn dat NS de reguliere tarieven voor de abonnementhouders blijft toepassen, terwijl de rest met de eenmalige ticket met 60% korting gaat reizen. 

NS wil de prijzen van abonnementen in de spitsuren extra verhogen en die in de daluren verlagen.

Er is een tijd terug een onderzoek geweest naar de prijzen en kortingen van abonnementen. Wat iemand bereid is te betalen bij een bepaalde percentage korting en tijden.


 

Er is een tijd terug een onderzoek geweest naar de prijzen en kortingen van abonnementen. Wat iemand bereid is te betalen bij een bepaalde percentage korting en tijden.

Dat soort onderzoeken blijken (hoe toevallig) bijna altijd de conclusies op te leveren die de opdrachtgever graag wil horen. Vooral bij de (semi-)overheid heeft men er een handje van onderzoeken te misbruiken om het eigen beleid te ondersteunen.

Een berucht voorbeeld: voordat de HSL ging rijden liet NS Marketing een onderzoek doen naar de toeslag die NS kon vragen. De conclusie was dat de reiziger bereid was ongeveer €7 toeslag voor een ritje over de HSL te betalen.…

Bedrijven als Ryanair, Flixbus, Eurostar of DB Fernverkehr weten dat de praktijk anders werkt: vraag/aanbod en de concurrentie bepalen wat de reiziger wil betalen, niet een vrijblijvende, gekleurde enquête.


Dat citaat is uit zijn verband getrokken, dat gaat over wijzigingen aan de voorwaarden, niet om wijzigingen aan de dienstregeling.

 

Bij werkzaamheden is er vervangend vervoer (bussen) en/of omreisadvies, waarbij treinkaarten gewoon geldig zijn.

Alleen met dat omreisadvies kan het zijn dat de reis dusdanig langer duurt dat deze niet meer voor 16:00 af te maken is. En dat het een risico van de klant is ben ik het niet mee eens, de NS houd hier bewust informatie achter want die werkzaamheden zijn bij de NS intern al lang en breed bekend.

Sorry, te snel gelezen inderdaad.


 

Er is een tijd terug een onderzoek geweest naar de prijzen en kortingen van abonnementen. Wat iemand bereid is te betalen bij een bepaalde percentage korting en tijden.

Dat soort onderzoeken blijken (hoe toevallig) bijna altijd de conclusies op te leveren die de opdrachtgever graag wil horen. Vooral bij de (semi-)overheid heeft men er een handje van onderzoeken te misbruiken om het eigen beleid te ondersteunen.

Een berucht voorbeeld: voordat de HSL ging rijden liet NS Marketing een onderzoek doen naar de toeslag die NS kon vragen. De conclusie was dat de reiziger bereid was ongeveer €7 toeslag voor een ritje over de HSL te betalen.…

Bedrijven als Ryanair, Flixbus, Eurostar of DB Fernverkehr weten dat de praktijk anders werkt: vraag/aanbod en de concurrentie bepalen wat de reiziger wil betalen, niet een vrijblijvende, gekleurde enquête.

En NS heeft helemaal geen concurrentie. Dus ja, we kunnen de trein zo slecht maken als we willen. De reiziger heeft toch geen alternatief.


Bij werkzaamheden is er vervangend vervoer (bussen) en/of omreisadvies, waarbij treinkaarten gewoon geldig zijn.

Er is dan inderdaad vervangend vervoer of een omreisadvies. En op sommige trajecten rijden er dan nog wel treinen maar minder dan normaal. Maar het idee van de PrijsTijd Deals is dat je voor een reis in een rustige trein korting krijgt. Bij werkzaamheden, of er nu bussen of (minder) treinen rijden is het vaak zo dat die treinen of bussen juist niet rustig zijn. Dan is het best krom dat je voor zo'n drukke trein of bus wel korting krijgt. 

 

Een ander vreemd dingetje is, is dat een ticket van en naar Schiphol Airport niet mogelijk is met NS PrijsTijd Deal, maar vul je net 1 station verder in dan Schiphol kun je wel een PrijsTijd ticket met korting kopen. En dan kun je gewoon 1 station eerder uitstappen en heb je alsnog een goedkoop ticket naar Schiphol. 


 

Een ander vreemd dingetje is, is dat een ticket van en naar Schiphol Airport niet mogelijk is met NS PrijsTijd Deal, maar vul je net 1 station verder in dan Schiphol kun je wel een PrijsTijd ticket met korting kopen. En dan kun je gewoon 1 station eerder uitstappen en heb je alsnog een goedkoop ticket naar Schiphol. 

Er zijn wel meer rariteiten: je kunt bijvoorbeeld geen PrijsTijd Deal van Amersfoort naar Deventer kopen, maar wel met exact dezelfde trein naar Almelo. Verder reizen is daar dus goedkoper?! (En als je dat kaartje naar Almelo koopt vlucht blijkbaar iedereen die trein uit en is hij opeens wel rustig)


Een maand van tevoren 🙁 Ik voorzie een flinke toename in het aantal verzoeken om restitutie omdat de reis toch niet doorgaat.

Wat je niet gaat krijgen. Dat staat in de voorwaarden.


Als de verwachte vertraging op de eindbestemming een uur of meer is t.o.v. de dienstregeling zoals bekend bij het boeken, dan mag je van je reis afzien en volledige restitutie aanvragen. Dit is inderdaad iets waar NS volgens de wet toe verplicht is.

Als je door vertraging in de spits terecht dreigt te komen, dan is dat niet jouw probleem. Dit ook weer gemeten t.o.v. de dienstregeling zoals bekend bij het boeken.

Spitsbeperking bij vertraging is niet van toepassing,ook dat staat in de voorwaarden 


Wat je niet gaat krijgen. Dat staat in de voorwaarden.

Dat staat nu ook al in de voorwaarden, toch regent het hier verzoeken. Door mensen te verleiden zo vroeg mogelijk e-tickets te kopen, wordt dat natuurlijk alleen maar meer. We kunnen de antwoorden hier gewoon blijven copy-pasten, maar het zal een hoop ontevredenheid opleveren.
Ik snap dat NS probeert de rustige treinen iets voller te krijgen. Ik hoop dat dat het waard is.


Spitsbeperking bij vertraging is niet van toepassing,ook dat staat in de voorwaarden 

Maar ziet NS het als ‘vertraging’ als er een langere reistijd door werkzaamheden is, die wel 10 dagen van tevoren is gecommuniceerd, maar niet een maand van tevoren?


Spitsbeperking bij vertraging is niet van toepassing,ook dat staat in de voorwaarden 

Maar ziet NS het als ‘vertraging’ als er een langere reistijd door werkzaamheden is, die wel 10 dagen van tevoren is gecommuniceerd, maar niet een maand van tevoren?

Vertraging in dit verband is volgens de EU-verordening het verschil tussen de dienstregeling bekend bij het kopen van je treinkaartje en de daadwerkelijke (of verwachte) aankomsttijd op je eindbestemming. Daar heeft NS niks over te beslissen.


Nee, dat snap ik. Ik hoop alleen dat NS dat ook zo ziet, en niet pas na eindeloze discussies en klachten.


Een maand van tevoren 🙁 Ik voorzie een flinke toename in het aantal verzoeken om restitutie omdat de reis toch niet doorgaat.

Wat je niet gaat krijgen. Dat staat in de voorwaarden.

Dat dat in de voorwaarden staat, maakt het niet de waarheid. NS lijkt vaker die verwachting te hebben maar onredelijke en onwettige voorwaarden zijn echt nietig.


Goedemorgen,

Heb een vraag over NS prijstijddeal die vermeld staat in de Ns reisplanner. Voor mijn als abonnementhouder  voelt het raar dat je in de daluren als je je reis voorruit boekten betaalt tot maar liefst 60% korting kunt krijgen. Daarom vanmorgen de NS klantenservice gebeld en gemeld dat ik het raar vond. Ik betaal al jaren vooruit mijn kosten voor het abonnement en de reizen die ik maak worden automatisch betaald.
De meneer die ik aan de telefoon had vertelde mij dat de prijstijdeal( tot 60% korting)maar een keer per jaar gaat lukken. Maar is dat zo? Iemand die ik ken heeft een treinreis met meer dan 40% korting geboekt en betaalt. Hij gaat de proef op de som nemen… Ben benieuwd.. Het staat nl nergens in de aanbieding dat dit maar éénmalig is..

Hg


 

 


Lijkt mij ook een onzinuitspraak van die NS medewerker.


Reageer