beantwoord

ns voordeel traject

  • 17 July 2023
  • 10 reacties
  • 171 Bekeken

Hallo! Ik ga gebruik maken van de NS voordeel voor de reis utrecht naar den helder. Kan ik op elke tijd reizen binnen dat tijdslot die erbij staat of moet ik mij specifiek aan 1 tijd houden? 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 19 July 2023, 13:39

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi marlaec,

Je hoeft niet één specifieke trein te hebben. Maar:

Let op: met NS Voordeel mag je alleen in de trein zitten tijdens het gekozen tijdslot. Vertrek én aankomst vallen dus binnen het gekozen tijdslot.

 

Wat dan wel weer vreemd is: Als je voor morgen bij de trein van 12.09 uur kijkt, kun je een kaartje kopen voor € 18,20 voor het tijdslot 12.00 - 15.00 uur. Bij de trein van 12.39 uur kost een kaartje € 20,40 voor precies hetzelfde tijdslot.

Hoi marlaec,

Je hoeft niet één specifieke trein te hebben. Maar:

Let op: met NS Voordeel mag je alleen in de trein zitten tijdens het gekozen tijdslot. Vertrek én aankomst vallen dus binnen het gekozen tijdslot.

 

Wat dan wel weer vreemd is: Als je voor morgen bij de trein van 12.09 uur kijkt, kun je een kaartje kopen voor € 18,20 voor het tijdslot 12.00 - 15.00 uur. Bij de trein van 12.39 uur kost een kaartje € 20,40 voor precies hetzelfde tijdslot.

Precies, daarom zit ik met de vraag. Het is mij niet duidelijk..

Reputatie 7
Badge +3

In de voorwaarden staat het wel duidelijk:

NS Voordeel is een vervoerbewijs voor een enkele reis en is alleen geldig op het E-ticket vermelde traject, datum en tijdslot. Er is enkel sprake van een geldig vervoerbewijs indien de gehele reis plaatsvindt binnen het gekozen tijdslot, bijvoorbeeld voor het tijdslot van 9.00 uur -12.00 uur geldt dat vertrek toegestaan is vanaf 9.00 uur en de aankomsttijd moet vóór 12.00 uur zijn.

 

Het is alleen gewoon raar dat er voor hetzelfde tijdslot toch verschillende prijzen gehanteerd worden. Als je voor morgenavond kijkt is het verschil nog groter: Trein van 19.09 uur: € 11,40. Trein van 19.39 uur: € 18,20. Beide voor precies hetzelfde tijdslot. Maar ja, we kijken nergens meer van op bij NS 😉 Het is ook nog een pilot, wellicht wordt dit in de toekomst nog aangepast.

Overigens kan het nog voordeliger zijn een abonnement te nemen, desnoods maar voor een maand. Met een maand Dal Voordeel voor € 5,60 krijg je 40% korting en kost de reis € 13,62. Dus in totaal € 19,22. Dan zit je niet met tijdsloten en kun je de korting ook nog voor andere reizen gebruiken.

Bedankt voor je Reactie! Ik ga er van uit dat ik dan gewoon binnen die tijd kan reizen. Blijft gek dat die prijzen dan zo verschillen voor hetzelfde tijdslot.

Reputatie 7
Badge +3

Dit topic dreigt een beetje geruisloos te verdwijnen. Maar ik had eigenlijk wel op iets meer discussie gehoopt. En een reactie vanuit NS. Want ik blijf het een hele vreemde situatie vinden.

Bijvoorbeeld: Als je plant voor morgenavond van Utrecht naar Den Helder, kun je bij de treinen van 19.09, 19.39, 20.09 en 20.39 uur kiezen voor NS Voordeel.
Als je bij de trein van 19.09 uur kiest voor ‘Bestel treinkaartje', kun je voor € 11,40 een kaartje kopen voor het tijdslot 18.30 - 21.30 uur.
Als je bij de trein van 19.39 uur kiest voor ‘Bestel treinkaartje', kun je voor € 18,20 een kaartje kopen voor precies hetzelfde tijdslot.

Zelfde bij de treinen van 20.09 en 20.39 uur, alleen is het tijdslot dan 20.00 - 23.00 uur.

Is dit inderdaad zoals het bedoeld is? Ligt het aan mij of is dat krom?

 

Dit had inderdaad opgepakt moeten worden, mijn excuses. Het is inderdaad vreemd dat er verschillende prijzen worden weergegeven voor hetzelfde tijdslot. Dat zou niet moeten gebeuren, voor zover ik het begrijp.

Ik ga dit doorgeven zodat het uitgezocht kan worden.

Badge +3

Je zou inderdaad verwachten dat naarmate je verder buiten de (brede) spits reist, de prijzen dalen.

Blijkbaar is de redenering om reizigers die om 18:39 zouden reizen met die extra korting te verleiden om toch maar een half uurtje later te gaan.

De trein van 19:39 veel goedkoper maken geeft die prikkel al een stuk minder, want misschien wil je voor 21:00 wel graag in Den Helder zijn.

Dat het tijdslot uiteindelijk precies hetzelfde is (en je dus voor € 11,40 ook de trein van 19:39 kunt nemen) is natuurlijk wel vreemd.

Badge +3

Op zaterdag helemaal fraai, want een ticket voor 19:09 kost € 11,40 en de volgende treinen kosten € 20,40. Alléén om 21:09 kan je dan nog voor € 18,20 🤔

Bij het ticket van 19:39 krijg je als tijdslot 18:30-21:30 maar die trein komt pas om 21:56 aan, daar klopt dus ook weinig van. Zelfde voor het ticket van 21:09 (tijdslot 20:00-23:00 maar aankomst 23:26). Spreekt de voorwaarden nogal tegen (hele reis binnen tijdslot).

Reputatie 7
Badge +3

Dat het tijdslot uiteindelijk precies hetzelfde is (en je dus voor € 11,40 ook de trein van 19:39 kunt nemen) is natuurlijk wel vreemd.

Daar gaat het mij voornamelijk om. Voor zover ik weet staat alleen het tijdslot op het ticket en worden er dus verschillende prijzen gehanteerd voor precies hetzelfde ticket met precies dezelfde voorwaarden.

Het ligt gelukkig niet aan mij. Ik heb gister uiteindelijk een kaartje voor 11.20 kunnen halen maar wel een half uur later kunnen vertrekken. Als ik dat kaartje gewoon op die tijd had gehaald was ik 18.20 kwijt geweest.

 

Blijft vreemd.

Reageer