Skip to main content

Als je een voucher gekocht hebt, in de veronderstelling dat dit een regulier NS E-ticket met QR code zou zijn, maar dit dus niet blijkt te zijn, kun je deze aankoop dan nog ongedaan maken? Zo ja, hoe dan? 

 

Of ben je dan je €44 kwijt?

 

ns.nl/producten/onbeperkt-reizen/p/holland-travel-ticket

Goed om te weten

  • Verkrijgbaar bij een NS-kaartautomaat, een NS Tickets & Servicebalie of online.

 

Geen idee of je direct van de voucher je geld terug kan krijgen, maar die voucher dien je normaal gesproken om te wissselen bij een balie voor een eenmalige chipkaart. En voor eenmalige chipkaart geldt dat wanneer er niet mee is ingechekt dat je daar je geld terug van kan krijgen. 

Maar als je in de veronderstelling bent dat je een regulier NS E-ticket met QR code krijgt hebt je niet alles goed gelezen. Er staat namelijk ook op de door jou gelinkte pagina:

  • Koop je het Holland Travel Ticket online? Dan ontvang je een voucher. Kijk bij de Veelgestelde vragen voor een overzicht van de stations, waar je je voucher kunt inleveren.

En verder naar beneden:

 Het ticket is een eenmalige chipkaart. U checkt u aan het begin van uw reis in en aan het einde van uw reis weer uit. 


Ik begrijp die hele verkoopmethode met de voucher niet. Gewoon bij de automaat op het station kopen.


Ik zie ook het voordeel niet van eerst een voucher kopen die dan inwisselen, maar wellicht dat de primaire doelgroep (buitenlandse toeristen) liever van tevoren een voucher aanschaft. En misschien komt het ook nog voort uit het verleden waarbij er bv niet met een creditcard betaald kon worden bij een automaat. 


Vouchers en e-tickets leveren alleen maar klantonvriendelijk gezeur op wanneer er iets misgaat. 


Gewoon weer nadenken. is gericht op al die buitenlanders (dat ticket op zich ook al, gelet op de naam) en die zweren vaak bij deze aankoopmethodes in de veronderstelling dat ze mogelijk-misschien-wie weet wel eens UITverkocht zouden kunnen geraken. of ze komen uit een land waar amper automaten bestaan of die zo enorm ingewikkeld zijn dat de halve natie er van terugschrikt ze te gebruiken (FRance is een goed voorbeeld). PLUS dat 99,99% van die doelgroep toch hetzij op S´hol=langwachten airport of Ams CS aanreist en dus wel langs zoń omwisselbalie komt.

OOk hier zal wel weer de vuistregel gelden dat ca 50% van de klanten eerst neus moet stoten voor ze het doorkrijgen.


Uit het verleden kan ik het allemaal begrijpen. Anno 2022 is het gedonder met vouchers alleen maar lastig. Als je toch al langs een omwisselbare moet, kun je net zo goed het ticket daar kopen.

Maar het is natuurlijk net als het e-ticket een ordinair verdienmodel. NS heeft het geld al binnen en als er iets misgaat dan kan de klant fluiten naar zijn geld. Het zou NS sieren eerlijke informatie te geven in het buitenland en iedereen dringend te adviseren om het ticket tijdens het verblijf in Nederland te kopen.


Reageer