Skip to main content

Omdat we bij een relatief klein station wonen, NS stopt daar al jaren niet meer, dienen we op een NS Intercitystation over te stappen op een Arriva trein. Als we dan voor 16 uur, bijvoorbeeld in Utrecht, op de trein stappen dan komen we in Roermond aan tijdens de spits. De Keuzedag die we die dag gebruiken is dan bij het inchecken voor het laatste stukje, naar Echt, niet meer geldig. Dat betekent wachten tot na 18:30 uur óf alsnog bijbetalen voor het korte ritje met Arriva.

Is dat niet oneerlijk? Ongelijke behandeling?

Een reiziger die om voor 16 uur bij NS instapt en doorreist naar Sittard, Maastricht of Heerlen, maakt wel de volledige reis op zijn Keuzedag. 

Het moet technisch toch mogelijk zijn om slechts een keer in te checken voor de volledige reis, ook als er meerdere vervoerders zijn. Zodat er geen sprake meer is van de ongelijke behandeling tussen de reizigers die bij een groot station wonen en die bij een kleiner station.

Beste @Seppl Gelukkig heeft dit niets met ongelijke behandeling te maken, maar zuiver met welke vervoerders je reist. Het is al mooi dat je met je zeer voordelige keuzedag met incheck in de daluren mag doorreizen in de spits, terwijl anderen in dezelfde trein het dure spitstarief moeten betalen, of helemaal niet mee kunnen, omdat ze met hun kaartje niet kunnen inchecken in de spits.

De vervoerders in Nederland willen ivm de verdeling van de opbrengsten graag precies weten hoe en met wie je reist, om een eerlijke financiële verdeling te maken onderling. Daarom is het inchecken per vervoerder en vaak ook per vervoermiddel bij tram en bus bijvoorbeeld.

Dit is al sinds invoering OV chipkaart zo en dat gaat helaas niet veranderen.


Tja, ongelijke behandeling. Als je het zo bekijkt dan zijn er miljoenen reizigers die daaronder vallen. 


Dit is zeker ongelijke behandeling. Op dezelfde manier kost een liter melk bij de ene winkel € 1,50 en bij de andere € 1,60, terwijl het dezelfde melk is. Dat is de vrijheid die een bedrijf heeft. Ongelijke behandeling is gewoon toegestaan. Het is pas verboden ongelijke behandeling als je aan mannen € 1,50 rekent en aan vrouwen € 1,60.

Arriva kiest ervoor om reizigers die in de spits van Roermond naar Echt willen reizen, hetzelfde te behandelen. Het zou ook ongelijke behandeling zijn als je gratis zou reizen omdat je al eerder met de NS hebt gereisd. U betaalt dan niets, terwijl uw buurman met dezelfde keuzedag wel betaalt, alleen omdat hij niet eerder met de NS heeft gereisd.


Het is ook ongelijke behandeling dat er geen 10 minuten dienstregeling is op bijvoorbeeld Groningen - Rotterdam of Vlissingen - Amsterdam :(

 

WIJ WILLEN OVERAL EEN 10 MINUTEN DIENSTREGELING!!

 

even serieus, het is oneerlijk maar het zijn nou eenmaal de regels, er zijn wel meer dingen oneerlijk...


Het is wel degelijk ongelijke behandeling, want bij flex reizigers blijft de 1e incheck tijdens daluren geldig ook bij wisselen van treinvervoerder tijdens de spits. Bij reizigers op saldo zoals bij dalvoordeel en keuzedag, begint bij het wisselen van een vervoerder een nieuwe reis en als dat tijdens spits gebeurt, betaalt men ondanks 1e incheck tijdens de daluren vol tarief.


Het is wel degelijk ongelijke behandeling, want bij flex reizigers blijft de 1e incheck tijdens daluren geldig ook bij wisselen van treinvervoerder tijdens de spits. Bij reizigers op saldo zoals bij dalvoordeel en keuzedag, begint bij het wisselen van een vervoerder een nieuwe reis en als dat tijdens spits gebeurt, betaalt men ondanks 1e incheck tijdens de daluren vol tarief.

Zeker is het ongelijke behandeling. Het principe van een abonnement is ongelijke behandeling, namelijk dat reizigers met een abonnement minder betalen dan reizigers zonder abonnement. Je kunt kiezen welk abonnement je neemt : reizen op saldo met keuzedagen of reizen met NS Flex zonder keuzedagen. 


Kapitalisme is nou eenmaal gebaseerd op ongelijke behandeling, Communisme niet, maar of je nou blij moet zijn met communisme??


Het is wel degelijk ongelijke behandeling, want bij flex reizigers blijft de 1e incheck tijdens daluren geldig ook bij wisselen van treinvervoerder tijdens de spits. Bij reizigers op saldo zoals bij dalvoordeel en keuzedag, begint bij het wisselen van een vervoerder een nieuwe reis en als dat tijdens spits gebeurt, betaalt men ondanks 1e incheck tijdens de daluren vol tarief.

Juist, en dat is geen ongelijke behandeling maar een technisch verhaal.

Bij reizen op saldo kan/mag een andere vervoerder niet weten waar je vandaan komt en hoe laat je aan je reis begonnen bent. Met Flex kan dit wel.

Wel kan men bij een ovestap zien hoeveel tariefeenheden je al gereisd hebt (waaruit vaak wel af te leiden is of een reis in de spits of daluren begonnen is), maar helaas werkt dat niet zo.


Ongelijke behandeling of niet, wat maakt het uit. Als je op saldo reist heb je in deze situatie pech en ik snap de irritatie van @Seppl heel goed. Eerst werd een station bediend door NS en dat ging over naar een andere vervoerder. Vervolgens ga jij er als klant in gemak en/of kosten flink op achteruit wegens een technisch verhaal achter de schermen inclusief "privacy" en vervoerders die eerdere incheckgegevens niet mogen inzien- terwijl bij Flex reizigers die dezelfde route afleggen geen probleem optreedt.

Klantvriendelijk is het allemaal natuurlijk niet, maar goed, als de financiële afwikkeling maar juist verloopt en iedere vervoerder tot op de exacte cent krijgt waar hij recht op heeft, is het goed want dat is wat telt 🤐

Zelfde als met dat Jongerenticket: jongeren die op Arriva of Blauwnet- stations opstappen kunnen dat niet gebruiken omdat het alleen bij NS geldig is. Gewoon pure pech door waar je toevallig woont.


Reageer