Online tickets kopen: wat is nu het voordeel?


Beste NS,

Ik zou graag mijn ervaringen met het kopen van online tickets delen, met daarin een aantal, voor mij als klant/gebruiker, onbegrijpelijke zaken.

 

Ik heb nu tweemaal een Dagkaart DAL aangeschaft online (via de NS app) en tweemaal duurde het meer dan 20 minuten, voordat ik het kaartje in mijn bezit had (kaartje was voor iemand anders). Jullie website adverteert als volgt:

Alleen het eerste punt is van toepassing, want:

  • Het kaartje is niet eens beschikbaar in de automaat, dus wachtrij of niet, je kunt dat niet aanschaffen;
  • Het duurt meer dan 20 minuten(!!!) voordat je het kaartje hebt. Als ik dus al op het station ben en snel een kaartje denk te hebben, ga ik minimaal één trein missen en wellicht twee. 

Ik heb gesproken met de klantenservice ( waar ik overigens meer dan 10 minuten voor moest wachten, maar dat terzijde) en die geven als tip: dan koop je even een enkele reis in de automaat en vraag je dat later terug. Echt waar? Dus, ik doe al de moeite om online een kaartje te kopen, kan niet meteen op reis en dan moet ik nog een kaartje kopen in die lange wachtrij bij de automaat, om dan vervolgens na mijn reis nog alle moeite te moeten doen om het geld terug te krijgen?

Zoals u wellicht al kunt lezen, ben ik niet geheel tevreden met deze dienstverlening. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de uitleg over hoe dit nou goed zou moeten werken.

Dan tenslotte nog: als je met dat e-ticket op een station aankomt zonder "moderne” poortjes (waar je en QR kunt aanbieden), kun je niet eens uitchecken. Is dan de logica dat je een dagkaart helemaal niet uitcheckt? Want ik vraag me dan af als ik op een dergelijk station uitstap, waar ik niet kan uitchecken, ik doe wat ik daar wilde doen en wil op een ander station (met poortjes) weer opstappen, kan dat dus niet, want ik ben niet uitgecheckt.

 

Graag hoor ik jullie beeld hierover. Want ik denk dat op deze manier veel mensen afhaken om gebruik te maken van online tickets.

 

Met vriendelijke groet,

Michel Rorije

 


23 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het is misvatting om te denken dat je met een e-ticket zou moeten in- en uitchecken. Er zit een code op het ticket om een poortje te openen als je er op je reis eentje tegenkomt. Op een station zonder poortjes hoef je verder niets te doen.

Verder onderschrijf ik de kritiek wel op de e-tickets. De techniek werkt bepaald niet snel en feilloos.

Hoi iMark,

 

Dat in -en uitchecken ben ik inmiddels ook achter dat dit anders werkt. Echter, dat vind je niet heel gemakkelijk op de site van de NS. Dus als je een fysiek kaartje/pas gewend bent, dan is het niet vreemd dat je aanneemt ook met een e-ticket te moeten in -en uitchecken. 

Reputatie 7
Badge +3

Een e-ticket is vooral makkelijk voor hen die geen OV-chipkaart hebben of willen en geen euro extra willen betalen voor een chipkaartje (waar je wel mee moet in/uitchecken) uit de automaat.

Een e-ticket heeft ook als nadeel dat je deze niet kunt wijzigen of annuleren. Je krijgt geen geld terug als je toch niet gaat reizen.

Even snel een e-ticket kopen op het station is niet de bedoeling, want je moet al op het station een geldig kaartje hebben. 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Wie zegt dat het kopen van een e-ticket op het station niet de bedoeling is? Je hebt geen ticket nodig om het station te betreden.

Er is veel voor te zeggen om het e-ticket juist zo kort mogelijk voor het vertrek van de trein te kopen. Dus wanneer je op het station bent en weet of je trein wel rijdt. Ander zit je met alle nadelen van het e-ticket zoals niet kunnen terugkrijgen van je geld wanneer je besluit om niet te gaan reizen.

Verder zou NS wel wat duidelijker mogen zijn over het niet in- en uitchecken met e-tickets. Dat is al jaren een bron van verwarring.

Reputatie 7
Badge

Je ziet nog steeds mensen die tevergeefs met hun e-tickets proberen in te checken bij de paaltjes.

Reputatie 7
Badge +3

Wie zegt dat het kopen van een e-ticket op het station niet de bedoeling is? Je hebt geen ticket nodig om het station te betreden.

Er is veel voor te zeggen om het e-ticket juist zo kort mogelijk voor het vertrek van de trein te kopen. Dus wanneer je op het station bent en weet of je trein wel rijdt. Ander zit je met alle nadelen van het e-ticket zoals niet kunnen terugkrijgen van je geld wanneer je besluit om niet te gaan reizen.

Verder zou NS wel wat duidelijker mogen zijn over het niet in- en uitchecken met e-tickets. Dat is al jaren een bron van verwarring.

Binnen de poortjes/paaltjes heb je een geldig vervoerbewijs nodig. Ook als je even treintjes gaat kijken.

Reputatie 6
Badge +1

Wie zegt dat het kopen van een e-ticket op het station niet de bedoeling is? Je hebt geen ticket nodig om het station te betreden.

Er is veel voor te zeggen om het e-ticket juist zo kort mogelijk voor het vertrek van de trein te kopen. Dus wanneer je op het station bent en weet of je trein wel rijdt. Ander zit je met alle nadelen van het e-ticket zoals niet kunnen terugkrijgen van je geld wanneer je besluit om niet te gaan reizen.

Verder zou NS wel wat duidelijker mogen zijn over het niet in- en uitchecken met e-tickets. Dat is al jaren een bron van verwarring.

Binnen de poortjes/paaltjes heb je een geldig vervoerbewijs nodig. Ook als je even treintjes gaat kijken.

Het station bestaat uit meer dan het gebied binnen de poortjes. Het is helemaal prima om in de stationshal rustig een e-ticket te kopen. 

Reputatie 7
Badge +3

Het enige echte voordeel is bij goedkopere e-tickets, denk aan Jongeren Dagkaart, groepsticket, vroegboek Dalkaartjes of de goedkope tickets op de intercity Den Haag - Eindhoven tijdens de rustige uren. Bij vol tarief tickets is er geen voordeel tov de OV-chipkaart, of je moet denken aan je reis voor een langere periode kunnen onderbreken. 

Reputatie 7
Badge +3

Wie zegt dat het kopen van een e-ticket op het station niet de bedoeling is? Je hebt geen ticket nodig om het station te betreden.

Er is veel voor te zeggen om het e-ticket juist zo kort mogelijk voor het vertrek van de trein te kopen. Dus wanneer je op het station bent en weet of je trein wel rijdt. Ander zit je met alle nadelen van het e-ticket zoals niet kunnen terugkrijgen van je geld wanneer je besluit om niet te gaan reizen.

Verder zou NS wel wat duidelijker mogen zijn over het niet in- en uitchecken met e-tickets. Dat is al jaren een bron van verwarring.

Binnen de poortjes/paaltjes heb je een geldig vervoerbewijs nodig. Ook als je even treintjes gaat kijken.

Het station bestaat uit meer dan het gebied binnen de poortjes. Het is helemaal prima om in de stationshal rustig een e-ticket te kopen. 

Rustig. Bij een e-ticket kan het 30 minuten duren voor je deze binnen hebt. Je moet er dus de tijd voor nemen.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Ik weet niet waar je die 30 minuten op baseert. Volgens NS zou je meteen op pad moeten kunnen na betaling: 
 

Bron: https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes/p/e-ticket

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Ik weet niet waar je die 30 minuten op baseert. Volgens NS zou je meteen op pad moeten kunnen na betaling: 
 

Bron: https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes/p/e-ticket

Ik baseer dat op reacties van NS_online medewerkers als mensen aangeven dat zij hun ticket niet hebben ontvangen.

Die 30 minuten is totaal idioot, maar NS communiceert inderdaad iets in die richting, al herinner ik me 20. Het genereren van een ticket zou, hooguit, een minuut of wat mogen duren. Precies zoals het in veel andere landen werkt.

Reputatie 7
Badge +3

Er worden hier steeds weer andere getallen genoemd. Ik heb direct, 15, 20, 30 en 60 voorbij zien komen. Het zou fijn zijn als NS heel duidelijk aangeeft wat reizigers mogen verwachten en wanneer het zin heeft contact op te nemen.

Reputatie 7
Badge +3

NS geeft op de website heel duidelijk aan dat je meteen op pad zou moeten kunnen na afronden van de bestelling. Als NS dat niet kan waarmaken dan moet NS dat niet zo stellen op de website. Of meteen geld teruggeven bij vertraging van het te laat gegenereerde e-ticket.

Reputatie 7
Badge +3

Jaren geleden stond op de website dat je na 60 minuten contact kon opnemen als je het ticket dan nog niet ontvangen had. Dat staat er allang niet meer, maar feit blijft dat tickets regelmatig later dan die nu op de website aangegeven 15 minuten per mail komen en nog steeds niet altijd rechtsreeks van de website zijn te downloaden.

Reputatie 7
Badge +3

Hmm, er heeft ooit op de site ook ergens 20 minuten gestaan dacht ik. Maar kan me vergissen, want ik kan het nu niet meer vinden. Hoe dan ook, het zou er anno 2022 gewoon (vrijwel) direct moeten zijn.

Er schijnt wel een probleem te zijn dat je bij de Nederlandse app niet op de downloadpagina uitkomt?

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Ik heb een schermafbeelding geplaatst van wat NS op dit moment zelf zegt over het gebruik van de e-tickets. Op de website staat zwart op wit dat je meteen op pad moet kunnen na afronden van de bestelling.
Dat het in de praktijk misschien anders loopt is een andere discussie. NS moet waarmaken wat ze op de website beweren.

Reputatie 7
Badge

Het moet gewoon direct klaar zijn zodra je betaald hebt. Zo simpel is dat.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Ik heb een schermafbeelding geplaatst van wat NS op dit moment zelf zegt over het gebruik van de e-tickets. Op de website staat zwart op wit dat je meteen op pad moet kunnen na afronden van de bestelling.
Dat het in de praktijk misschien anders loopt is een andere discussie. NS moet waarmaken wat ze op de website beweren.

Wat op de website staat is theorie, de praktijk is anders. Overigens heb ik als ik een code verzilver wel de mogelijkheid om het kaartje direct in de app te zetten en krijg ik de mail vrijwel direct. Ik verzilver altijd via de website. Ik zou wel eens willen weten of er verschil bstaat tussen kopen via app of website en of er verschil is in levertijd als je kaartje met code (verzilveren) of zonder code koopt.

Reputatie 7
Badge +3

NS zegt nergens dat dat verschil zou maken. Na afronden van de bestelling moet je meteen op pad kunnen.

Dat zou ook eigenlijk niet moeten kunnen, het blijft dezelfde ticketing backoffice die codes bouwt. 
 

Hooguit dat het gebruik van vouchers het proces IETS versnelt, er hoeft niet gewacht te worden op de callback van de betaalprovider dat de betaling correct doorgelopen is. Maar dat mag (uitzonderlijk) allemaal echt niet meer dan een minuut of wat kosten. 

Badge +3

Hmm, er heeft ooit op de site ook ergens 20 minuten gestaan dacht ik. Maar kan me vergissen, want ik kan het nu niet meer vinden. Hoe dan ook, het zou er anno 2022 gewoon (vrijwel) direct moeten zijn.

Er schijnt wel een probleem te zijn dat je bij de Nederlandse app niet op de downloadpagina uitkomt?

In de bevestiging van een bestelling staat dat je binnen 20 minuten (ook) een e-mail met -een link naar- je ticket(s) krijgt.

Webcare houdt (slag om de arm) 30 minuten aan, en ‘als je het binnen een uur nog niet hebt neem contact op’.

Via de Engelse versie van de site krijg je meteen na betaling de pagina waarnaar ook in de e-mail gelinkt wordt. Die e-mail is voor als je dat later wilt doen (bijv. als je nog niet zeker weet of je gaat reizen), maar zou je niet op hoeven te wachten.

Voor de rest lees je wel eens dat een ticket dat je vanuit de app koopt automatisch in de app zou komen te staan. Dat is niet zo, er is altijd nog een handmatige handeling nodig (importeren, vanuit onderstaande screenshot oftewel de link in de e-mail).

 

Badge +3

Binnen de poortjes/paaltjes heb je een geldig vervoerbewijs nodig. Ook als je even treintjes gaat kijken.

Nee hoor, een Passage(pas) is géén geldig vervoerbewijs en mag je mee binnen de poortjes (bijv. om iemand uit te zwaaien).

Reageer