Oplossing voor verkeerde datum etickets

  • 4 januari 2019
  • 143 reacties
  • 4214 Bekeken


Toon eerste bericht

143 reacties

Reputatie 3
Wat ik me afvraag.

Ik heb een tijd in Duitsland gewoond en toen veel de app van Deutsche Bahn gebruikt om tickets te kopen. Ik kreeg dan na aankoop een ticket in de app en automatisch ook een e-mail met een ticket om te printen.

Je kunt de tickets dan voor de eerste dag van geldigheid gewoon annuleren/omruilen. Het hangt dan wel af van het soort ticket of dat is toegestaan en of hier nog kosten aan verbonden zijn, maar in principe is het (technisch) mogelijk.

Ik heb ook meerdere jaren in Zwitserland gewoond en met tickets gekocht via de app van de SBB kon dit ook gewoon. Ben met tickets kopen via deze app wel geregeld de mist in gegaan, maar ik heb hier altijd de volledige ticketprijs voor vergoed gekregen.

Wat is eigenlijk de reden dat dit bij NS niet (nog?) mogelijk is? Ik ben zelf bij NS nog nooit de fout in gegaan met een e-ticket, maar ik kan me voorstellen dat het erg zuur kan zijn als dit wel gebeurt.
Reputatie 5
Wat gebeurde er als je annuleerde en je geld terug kreeg ? Was de ticket dan uit de appli verdwenen ? Kon je toch nog alsnog een afgedrukt ticket hebben en gebruiken als je dat zou willen ?

De technische reden van waarom een ticket niet kan worden geannuleerd staat in dit draadje. Men kan het ticket (bijna) niet 'blacklisten', dus niets houdt de Nederlander tegen om zijn geld terug te vragen en dan alsnog met de papieren afdruk op reis te gaan.

Dat is in veel landen zo. In Wenen is het metrosysteem to-taal 'onveilig'. Wil je gratis reizen, dan reis je gratis. Toen mijn Engelse collega's vroegen hoe dat kon, zei mijn Oostenrijkse collega: wij zijn Oostenrijkers. Oostenrijkers frauderen niet.

Idem Zwitsers.
Idem Duitsers.

Uiteindelijk is het niet alleen de techniek. Ook cultuur speelt mee.
Reputatie 3
Wat gebeurde er als je annuleerde en je geld terug kreeg ? Was de ticket dan uit de appli verdwenen ? Kon je toch nog alsnog een afgedrukt ticket hebben en gebruiken als je dat zou willen ?


Bij DB kreeg ik automatisch ook een printbaar ticket via e-mail. Dus dat had ik nog kunnen printen, ja. Of ze bij controle konden zien of het ticket ongeldig was weet ik niet. Heb nooit geprobeerd te reizen met een gestorneerd ticket.

De tickets blijven WEL zichtbaar in de app en je kon ze ook gewoon openen. Dit was wel verwarrend, want je moest soms dus goed kijken of je wel het juiste ticket liet zien. Of er ergens op het ticket te zien was of het ticket niet meer geldig was weet ik niet meer, misschien onderaan op het ticket, maar zelfs als dat zo was dan wordt daar nooit naar gekeken. Ze scannen gewoon de qr code bovenaan het ticket en die was onveranderd, maar ze scrollen bij controle nooit naar beneden om de tekst te lezen.

Bij SBB kreeg ik dat ticket niet automatisch via e-mail, maar ik kon het wel downloaden door in te loggen bij mijn SBB. Dus ja, ook deze was nog steeds te printen
Er zijn in dit topic op dit moment geen nieuwe ontwikkelingen. Ik ga voorlopig geen wekelijkse update geven maar zal wel jullie voorzien van nieuwe informatie wanneer die er is.
Via-via heb ik begrepen dat er gewerkt wordt aan een verbeterde versie van E-tickets. Hoe dit er precies uit gaat zien, wat er veranderd en wanneer precies is nog niet duidelijk. Zodra ik meer informatie heb laat ik dat hier weten.
Reputatie 5

Wat gebeurde er als je annuleerde en je geld terug kreeg ? Was de ticket dan uit de appli verdwenen ? Kon je toch nog alsnog een afgedrukt ticket hebben en gebruiken als je dat zou willen ?
Bij DB kreeg ik automatisch ook een printbaar ticket via e-mail. Dus dat had ik nog kunnen printen, ja. Of ze bij controle konden zien of het ticket ongeldig was weet ik niet. Heb nooit geprobeerd te reizen met een gestorneerd ticket.

De tickets blijven WEL zichtbaar in de app en je kon ze ook gewoon openen. Dit was wel verwarrend, want je moest soms dus goed kijken of je wel het juiste ticket liet zien. Of er ergens op het ticket te zien was of het ticket niet meer geldig was weet ik niet meer, misschien onderaan op het ticket, maar zelfs als dat zo was dan wordt daar nooit naar gekeken. Ze scannen gewoon de qr code bovenaan het ticket en die was onveranderd, maar ze scrollen bij controle nooit naar beneden om de tekst te lezen.

Bij SBB kreeg ik dat ticket niet automatisch via e-mail, maar ik kon het wel downloaden door in te loggen bij mijn SBB. Dus ja, ook deze was nog steeds te printen


Merci voor de uitleg. Dit alles lijkt sterk op de werking van de e-tickets in de appli van de SNCB.
Ik zal de controleur de volgende keer eens een oud ticket laten scannen.

Er zit overigens wel een handig knopje bij die oude e-tickets: "Nog zo een kopen". Dat gaat sneller. Het werkt natuurlijk het beste als je dat doet op de dag van vertrek, anders kan je een foutje maken met de datum (het nieuwe ticket krijgt de datum van vandaag, d.i. de dag dat je op dat knopje drukt).
Reputatie 7
Badge +3
Via-via heb ik begrepen dat er gewerkt wordt aan een verbeterde versie van E-tickets. Hoe dit er precies uit gaat zien, wat er veranderd en wanneer precies is nog niet duidelijk. Zodra ik meer informatie heb laat ik dat hier weten.
Meen je dit nou?! Begin dit jaar werd deze verbetering al aangekondigd. Het zou eind 1e kwartaal gereed moeten zijn. Inmiddels zitten we in het 3e kwartaal en hebben we er nooit meer iets over gehoord. En nu heb jij "via-via" begrepen dat ze aan een verbetering werken?
Sorry hoor, maar wat een aanfluiting.

Via-via heb ik begrepen dat er gewerkt wordt aan een verbeterde versie van E-tickets. Hoe dit er precies uit gaat zien, wat er veranderd en wanneer precies is nog niet duidelijk. Zodra ik meer informatie heb laat ik dat hier weten.Meen je dit nou?! Begin dit jaar werd deze verbetering al aangekondigd. Het zou eind 1e kwartaal gereed moeten zijn. Inmiddels zitten we in het 3e kwartaal en hebben we er nooit meer iets over gehoord. En nu heb jij "via-via" begrepen dat ze aan een verbetering werken?
Sorry hoor, maar wat een aanfluiting.


Ik snap je bericht helemaal mrfreeze. Ik had graag ook meer willen vertellen maar helaas reageert de betreffende afdeling niet meer op mijn berichten. Via-via heb ik nu dit te horen gekregen maar ik snap dat dit al veel eerder had verwerkt moeten worden. Waarom het zo lang duurt en waarom de eerdere aanpassing is komen te vervallen weet ik helaas niet.
Reputatie 4


Via-via heb ik begrepen dat er gewerkt wordt aan een verbeterde versie van E-tickets. Hoe dit er precies uit gaat zien, wat er veranderd en wanneer precies is nog niet duidelijk. Zodra ik meer informatie heb laat ik dat hier weten.Meen je dit nou?! Begin dit jaar werd deze verbetering al aangekondigd. Het zou eind 1e kwartaal gereed moeten zijn. Inmiddels zitten we in het 3e kwartaal en hebben we er nooit meer iets over gehoord. En nu heb jij "via-via" begrepen dat ze aan een verbetering werken?
Sorry hoor, maar wat een aanfluiting.
Ik snap je bericht helemaal mrfreeze. Ik had graag ook meer willen vertellen maar helaas reageert de betreffende afdeling niet meer op mijn berichten. Via-via heb ik nu dit te horen gekregen maar ik snap dat dit al veel eerder had verwerkt moeten worden. Waarom het zo lang duurt en waarom de eerdere aanpassing is komen te vervallen weet ik helaas niet.


Kan ik je wel vertellen hoor. Allereerst is dat nog steeds dezelfde aanpassing. Er moeten alleen in diverse systemen aanpassingen worden gedaan. Het is lastig om die goed op elkaar te laten afstemmen, gezien de verschillende wensen en belangen die spelen binnen de NS. Daarnaast moeten al deze zaken worden afgestemd met de andere vervoerders in Nederland.
Inmiddels is er een aanpassing geweest in het bestellen van E-tickets. Hierdoor worden klanten actief en meerdere keren gewezen op het controleren van de juiste datum. We hopen hiermee in elk geval deels tegemoet te komen aan de gewenste aanpassingen die vanuit deze community zijn benoemd.
Reputatie 5
Ja, was me afgelopen weekend al opgevallen bij het verzilveren van een kaartje.
Reputatie 5
Badge
Inmiddels is er een aanpassing geweest in het bestellen van E-tickets. Hierdoor worden klanten actief en meerdere keren gewezen op het controleren van de juiste datum. We hopen hiermee in elk geval deels tegemoet te komen aan de gewenste aanpassingen die vanuit deze community zijn benoemd.

Mooi dat het is aangepast!



Als ik nog even een kritische noot mag plaatsen, als je vanuit de reisplanner een reis pland krijg je deze waarschuwing niet, niet eens de mogelijkheid om de datum aan te passen. Je moet daar wel akkoord gaan met de voorwaarden, waar het ongetwijfeld in staat, maar geen mogelijkheid om tijdens het proces de datum te wijzigen.
Reputatie 4

Inmiddels is er een aanpassing geweest in het bestellen van E-tickets. Hierdoor worden klanten actief en meerdere keren gewezen op het controleren van de juiste datum. We hopen hiermee in elk geval deels tegemoet te komen aan de gewenste aanpassingen die vanuit deze community zijn benoemd.Mooi dat het is aangepast!



Als ik nog even een kritische noot mag plaatsen, als je vanuit de reisplanner een reis pland krijg je deze waarschuwing niet, niet eens de mogelijkheid om de datum aan te passen. Je moet daar wel akkoord gaan met de voorwaarden, waar het ongetwijfeld in staat, maar geen mogelijkheid om tijdens het proces de datum te wijzigen.


Daar zie je echter geen actietickets en meer mensen die op dit moment (of uiterlijk morgen) willen reizen. Ik kan nog eens kijken of ik hem daar ook kan toevoegen, maar de waarde zit hem met name op deze pagina.
Reputatie 5
Badge


Daar zie je echter geen actietickets en meer mensen die op dit moment (of uiterlijk morgen) willen reizen. Ik kan nog eens kijken of ik hem daar ook kan toevoegen, maar de waarde zit hem met name op deze pagina.


Helemaal prima 🙂, sowieso fijn dat dit al gerealiseerd kon worden!
Reputatie 3
Een goede ontwikkeling dit natuurlijk, maar wanneer komen er de beloofde structurele wijzigingen bij de eticket-verkoop?
Durf ik je niet te zeggen, Pluckie!
TS had dit idee al in januari gelanceerd. NS heeft toen gereageerd dat ze bezig waren met iets veel beters.
Dat nu toch het idee van TS is geïmplementeerd zegt veel over de slagvaardigheid van NS.

Dit antwoord van Jouke zegt natuurlijk ook veel over het bedrijf NS:

Ik snap je bericht helemaal mrfreeze. Ik had graag ook meer willen vertellen maar helaas reageert de betreffende afdeling niet meer op mijn berichten. Via-via heb ik nu dit te horen gekregen maar ik snap dat dit al veel eerder had verwerkt moeten worden. Waarom het zo lang duurt en waarom de eerdere aanpassing is komen te vervallen weet ik helaas niet.

Lijkt mij hoog tijd dat er iemand bij NS aan het roer komt die meer dan lintjes doorknipt.
Reputatie 3
Mijn complimenten voor de thans aangebrachte aanpassingen. Het heeft even geduurd maar de aanzet is goed.

@Jouke NS verwoordt het juist: er wordt deels tegemoet gekomen aan de gewenste aanpassingen. De aanpassingen zijn nog niet bij alle ingangen van het bestelproces aangebracht en sommigen zullen wellicht gedacht hebben dat de aangekondigde veranderingen zouden inhouden dat er een e-ticket zou worden geintroduceerd dat gewijzigd of geannuleerd zou kunnen worden.

@RailRunner15 Railrunner 15. Alhoewel elke (extra) vermelding van de belangrijkste voorwaarde valt toe te juichen, zit het grootste probleem m.b.t. de communicatie niet bij de actietickets. De externe verkopers van deze tickets zijn doorgaans redelijk tot goed in staat de voorwaarden duidelijk te presenteren.
Dit is niet het geval bij de e-tickets die via ingangen zoals Koop je treinkaartjes online, de reisplanner en de app bij NS worden aangeschaft en die doorgaans (veel) duurder zijn.
Nog altijd verkiest NS hierbij slechts duidelijk aan te geven dat een e-ticket 1 € goedkoper is dan een kaartje uit de automaat. Het wrange hierbij is dat het kaartje uit de automaat wel zonder problemen gewijzigd of geannuleerd kan worden.

Er vanuit gaande dat ook NS haar klanten duidelijk wenst te informeren zou een integrale aanpassing van het bestelproces zeer welkom zijn.

Reageer