Skip to main content

Oplossing voor verkeerde datum etickets


Toon eerste bericht

186 reacties

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13466 reacties
  • 22 juli 2020
Laura NS schreef:

Was even verkeerd gegaan bij het vernieuwen van het proces. Maar deze is inmiddels weer hersteld. Wanneer je nu je datum hebt gekozen kom je op een pagina, waar een pop-up naar boven komt met de tekst "Klopt deze datum? U kunt uw tickets na betaling namelijk niet meer wijzigen of annuleren.”

Dat geldt niet voor de app want dan kan ik alleen voor voor de dag waarop ik de reis plan kopen zonder de waarschuwing of de datum klopt. Datum kan ik alleen veranderen door opnieuw te plannen. Heb je vandaag gepland, dan staat de datum op vandaag ook al wil je morgen reizen. Voor een kaartje met datum.van morgen moet je dus plannen met de datum van morgen.


mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7305 reacties
  • 22 juli 2020
MoDe schreef:

waarom zou je een ticket moeten kunnen omzetten?

Omdat NS dat (al tig keer) beloofd heeft!


Pluckie
  • Intercity
  • 146 reacties
  • 22 juli 2020
MoDe schreef:
Pluckie schreef:
Laura NS schreef:

Was even verkeerd gegaan bij het vernieuwen van het proces. Maar deze is inmiddels weer hersteld. Wanneer je nu je datum hebt gekozen kom je op een pagina, waar een pop-up naar boven komt met de tekst "Klopt deze datum? U kunt uw tickets na betaling namelijk niet meer wijzigen of annuleren.”

Mooi, maar dat is allemaal symptoombestrijding natuurlijk. Wanneer wordt het nou eens echt mogelijk dat tickets tot voor de reisdag kostenloos kunnen worden omgezet?


Het omzetten voor de reisdag is niet nodig, als je gewoon het kaartje koopt wanneer je gaat reizen. en waarom zou je een ticket moeten kunnen omzetten? Een vliegticket, een concertkaartje, bioscoopkaartje, theaterkaartje of festivalkaartje kun je ook niet zomaar wijzigen.


De vergelijking met vliegtickets, concertkaartjes enz. gaat niet op daar er een limiet aan het aantal te vergeven plaatsen is. Bij treinen is daar geen sprake van, op Thalys en ICE na dan.

En waarom zou je een ticket moeten kunnen omzetten? Stel dat een vlucht een dag vertraagd is, of een concert wordt uitgesteld, dan zou het erg handig zijn dat je treinkaartje kan worden omgezet naar de juiste datum zonder overbodige kosten.

Nog eens ten overvloede, het vooraf kopen van een treinkaartje is natuurlijk gewoon een vorm van gemak en comfort, en gelukkig wordt die service al jarenlang bij vele bedrijven geboden. En na een lange vliegreis is het wel zo comfortabel direct door te lopen naar het treinstation met je eticket, i.p.v. eerst lange wachtrijen te moeten trotseren bij automaat of loket voor je een kaartje hebt gekocht.


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29971 reacties
  • 22 juli 2020

Probleem is met name technisch. De reisdatum is verwerkt in de blokjescode van een e-ticket dus die wijzigen is niet mogelijk. Je zult dus sowieso een nieuw ticket moeten aanschaffen als je op een andere dag wilt reizen.

De enige optie is om het betreffende e-ticket te weigeren bij poortjes en bij controle (op basis van ticket/ordernummer in een blacklist zetten).

Voor bij controle in de trein is dat niet zo’n enorm probleem (die kan online plaatsvinden), maar de poortjes hebben maar een heel beperkte geheugenruimte voor geblackliste kaarten/tickets, en niet de mogelijkheid om in achterliggende systemen te kijken. Die zullen dus gewoon open gaan en “Goede reis” of “Passage OK” zeggen.

Voor de rest is een e-ticket eigenlijk een zichtbewijs, dus als je het uitprint en de blokjescode is niet goed leesbaar heb je nog steeds een geldig ticket voor de datum die er op staat.


Pluckie
  • Intercity
  • 146 reacties
  • 22 juli 2020
Robert B schreef:

Probleem is met name technisch. De reisdatum is verwerkt in de blokjescode van een e-ticket dus die wijzigen is niet mogelijk. Je zult dus sowieso een nieuw ticket moeten aanschaffen als je op een andere dag wilt reizen.

De enige optie is om het betreffende e-ticket te weigeren bij poortjes en bij controle (op basis van ticket/ordernummer in een blacklist zetten).

Voor bij controle in de trein is dat niet zo’n enorm probleem (die kan online plaatsvinden), maar de poortjes hebben maar een heel beperkte geheugenruimte voor geblackliste kaarten/tickets, en niet de mogelijkheid om in achterliggende systemen te kijken. Die zullen dus gewoon open gaan en “Goede reis” of “Passage OK” zeggen.

Voor de rest is een e-ticket eigenlijk een zichtbewijs, dus als je het uitprint en de blokjescode is niet goed leesbaar heb je nog steeds een geldig ticket voor de datum die er op staat.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de ontwikkelingen bij  NS of Translink op dit gebied al vele jaren lang stilstaan. Elk ander bedrijf zou het systeem zodanig hebben ingericht dat de blokjescode in plaats van de datum slechts het ordernummer bevat, ofwel de unieke sleutel.

Het probleem speelt al wat jaartjes. Het had dus al lang met wat software- en eventueel wat hardwarematige omzettingen opgelost kunnen zijn. Waar een wil is, is een weg. Maar dan moet er wel eerst een wil zijn, en die is er bij NS helaas niet, getuige de talloze langdurige problemen met o.a. de website.


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 20 september 2024

Ik heb een kortingscode voor 2,50 gekocht. Ik heb op de datum van vandaag 20 september geklikt omdat ik dacht dat het de dag van bestelling was. Tijdens het betaling had ik niet door dat de datum van vandaag ook de datum van het reizen met de trein was. Ik heb met NS gebeld maar ik krijg noch mijn 2,50 noch een andere kortingscode toe gestuurd.


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13466 reacties
  • 20 september 2024
Vida schreef:

Ik heb een kortingscode voor 2,50 gekocht. Ik heb op de datum van vandaag 20 september geklikt omdat ik dacht dat het de dag van bestelling was. Tijdens het betaling had ik niet door dat de datum van vandaag ook de datum van het reizen met de trein was. Ik heb met NS gebeld maar ik krijg noch mijn 2,50 noch een andere kortingscode toe gestuurd.

Het klopt dat je geen nieuwe code of geld terug krijgt. Je hebt er zelf voor gekozen om de code voor vandaag te verzilveren en daarmee een geldig ticket om vandaag te gebruiken. NS geeft geen restitutie en wijzigen van e-tickets is niet mogelijk volgens de voorwaarden.


Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4053 reacties
  • 21 september 2024

Vervelend maar je bent slechts 2,50 euro kwijt. 


Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2433 reacties
  • 21 september 2024
Vareo schreef:

Vervelend maar je bent slechts 2,50 euro kwijt. 

Voor jou misschien maar 2,50 euro, voor andere wellicht een hoop geld 😊.

 

Kortingscode en 2,50 euro weg 😥.


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13466 reacties
  • 21 september 2024
Gorott schreef:
Vareo schreef:

Vervelend maar je bent slechts 2,50 euro kwijt. 

Voor jou misschien maar 2,50 euro, voor andere wellicht een hoop geld 😊.

 

Kortingscode en 2,50 euro weg 😥.

De meeste fouten met e-tickets worden gemaakt, omdat mensen niet de moeite nemen om te lezen wat ze bestellen.

Een code verzilveren betekent dat je een kaartje gaat kopen voor een bepaalde datum. Open tickets (zonder datum) bestaan niet bij NS.


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16531 reacties
  • 21 september 2024

 

Vida schreef:

Ik heb een kortingscode voor 2,50 gekocht. Ik heb op de datum van vandaag 20 september geklikt omdat ik dacht dat het de dag van bestelling was. Tijdens het betaling had ik niet door dat de datum van vandaag ook de datum van het reizen met de trein was. Ik heb met NS gebeld maar ik krijg noch mijn 2,50 noch een andere kortingscode toe gestuurd.

 

Hoe kun je niet door hebben dat de ingevulde datum de datum van reizen is? Als ik een kortingscode voor 1e klas upgrade invul, dan staat er toch heel duidelijk “Reisdatum” en geen “Besteldatum". 

 

 


Reageer